hits

Luke 2 i den feministiske jule-kalenderen // Ukeslutt-debatt

Velkommen til Kommentarfeltets feministiske julekalender! Hver dag frem til jul vil jeg skrive en kort (eller lang) notis om det som opptar meg -  med feministisk vinkling.

Etter grdagens julekalender-pning har jeg ftt flere tips og nsker, der ett nske var en oppsummering av poengene mine fra debatt p NRK Ukeslutt (18.11.2017). Jeg var i debatt med Nettavisen blogg-kollega George Gooding, og tema var private bilder p mobilen, nettvett og ansvarsfordeling.

Motsprsml: Hvorfor kommer disse formaningene om ta diverse selvflgelige forhndsregler KUN nr det gjelder kvinner og sex? 

I forkant av debatten hadde Gooding postet innlegget "To historier om private bilder". Needless to say er Gooding og jeg smtt uenig om fokus, vinkling og retning for debatten. Mitt hovedpoeng er ikke at man, ved ta i bruk digitale verkty og sosiale medier, ikke br vre en bevisst bruker av disse - men snarere at vi ikke skal tillate oss dra debatten inn i det sporet. Igjen. Sporet der skillene mellom nettvett, skyldfordeling og hvem som er ansvarlig for hva hviskes ut. Jeg opplever at de poengene og eksemplene Gooding kommer med (som se for fr man krysser veien) er selvflgeligheter. Jeg lurer derimot p nr det blir en selvflgelighet rette pekefingeren mot den (og kun den) som stjeler andres bilder, og sprer disse - uten av man ogs slenger litt ansvar over p offeret. 

Her er mine notater i forkant av debatten. Se nederst for hre radioinnslaget (og ja, jeg vet at jeg puster mye og nrme mikrofonen).

Gooding spr i bloggen sin: Hvorfor kommer disse beskyldningene om skyldpfring bare nr temaet er forbundet med kvinner og sex? Motsprsml: Hvorfor kommer disse formaningene om ta diverse selvflgelige forhndsregler KUN nr det gjelder kvinner og sex? 

Det er bde respektlst og nedlatende og, selv om Goodings intensjon er vre en god beskytter - s ta vrt ord p det nr vi sier at det gjr oss kvinner skamfulle. Det fles som om vi pfres skyld.

Gooding skriver: De som stjeler og lekker bilder vet at det er galt, at det er ulovlig, at de egentlig ikke burde gjre det. De styres av de samme impulsene som de som tar bildene: LYST.

Dette argumentet forutsetter at overgripere som stjeler og deler bildene er spass oppegende og opplyste at de vet det er ulovlig - og dermed er klar over risikoen de tar ved likevel gjre det. Skal denne respekten kun komme forbryterens til gode? Tror Gooding virkelig at de som tar nakenbilder av seg selv er s dumme at de ikke kjenner risikoen ved flge sine lyster? Det at disse mennene ikke kan styre denne lysten stilles det ingen sprsml ved. Gooding fatslr heller at det er de som tar bildene som m lre styre sine fullt lovlige lyster fordi de potensielle konsekvensene er s store. 

Disse argumentene er moraliserende i den forstand at det tas hyde for at den som har tatt et privat bilde ikke har tatt denne risikovurderingen, og fr dermed sin verdighet som offer vurdert og bagatellisert (ved at det  er fokus p gjerningsmann fremfor offer). Det blir nedlatende fordi det er et banalt argument.

Ja, vi m alle tilpasse oss og forholde oss til den nye digitale hverdagen vi lever i. Det betyr ikke at vi har noen som helst skyld nr andre velger bryte loven. Det er ikke her problemet ligger. La oss bevege oss videre og plassere ansvaret der det hrer hjemme. For gjre det kan vi ikke tillate at debatten, atter en gang, tar denne omveien.

Hr fra starten (om #metoo) eller spol frem til 17:06 for debatt mellom undertegnede og George Gooding.


Flg Kommentarfeltet p Facebook her.  ​

Velkommen!

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Flg @liwro p Instagram

Abonner via epost

Oppgi din e-postadresse og f varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!