Er feminister utgått på dato?

kommentarer 87 kommentarer

Tenk at kvinner, i et av verdens mest likestilte land, er så privilegerte at vi får jobbe GRATIS PÅ FREDAGER! Det er digg da! Tenk at vi er SÅ heldige, damer! Det er fader meg så raust!

Bakgrunn for denne lille ranten? Jeg siterer Norges kjekkeste politiker Bjørnar Moxnes:

"Menn tjener i snitt så mye mer enn kvinner at vi kun trenger å jobbe til kl 10.15 hver fredag for å tjene det samme. Og det gjelder når begge jobber full stilling, tar man med deltid blir forskjellen enda større! Det betyr at kvinner i praksis jobber gratis fra 10.15 og ut dagen hver fredag - hele året." (Kilde: Moxnes' på Facebook)

Vet du, dette er jo egentlig veldig gode nyheter. Personlig finnes jeg ikke interessert i å jobbe gratis med mindre det er som frivillig, så jeg tar helg nå. Jeg er tross alt to timer på ubetalt overtid. Hadetbra og GOD HELG!

Også her da, hvor flere skriker opp om at feminismen er overflødig og at kvinnedagen har utspilt sin rolle. Utspilt sin rolle? For noe reinspikka tøv!


Rekk opp hånda alle som gleder seg til kvinnedagen! 

Velkommen til 8. marsarrangementet på Youngstorget kl 1800 med påfølgende tog. Dette er årets vedtatte paroler (hentet fra 8. mars-event på Facebook):

1. FEMINISMEN ER GRENSELØS ? GI VERN TIL 
KVINNER PÅ FLUKT!
2. Kampen mot rasisme er også kvinnekamp!
3. Likestilling betyr fred i verden
4. Støtt kurdiske kvinners kamp mot Daesh!
5. Kvinner i alle verdensdeler krever: abort og prevensjon ? Selvvalgt svangerskap!
6. TISA, TTIP, EØS: Ødelegger demokratiet, svekker kvinners stilling!
7. Likestilling i arbeidslivet = Likelønn og hele stillinger
8. Arbeid til alle ? 6 timers normalarbeidsdag!
9. Lønnet arbeid til alle ? nei til praksisplass som gratis arbeidskraft
10. Barnehageplasser til alle ? også flyktningbarn!
11. Kvinner rammes hardest ? stopp innstramminger i utlendingsloven!
12. Ikke svekk kvinners stilling ? styrk likestillingsloven
13. Transrettigheter er kvinnekamp. Innfør tredje kjønnsalternativ nå!
14. Havarikommisjon for alle partnerdrap! Stopp vold mot kvinner!
15. Stopp Pornokulturen
16. Oslo Strippefri by!
17. Håndhev sexkjøpsloven ? flere og bedre hjelpetiltak!

Ses vi?!

(Og nei, jeg tar ikke helg på ordentlig. Jeg sitter pliktoppfyllende på kontoret til arbeidsdagen er over.)


Jeg er blitt intervjuet av Framtida.no om blant annet modernisering av feminisme-begrepet. Saken kommer på trykk 8. mars og vil bli delt skamløst av u.t selv.

Følg Kommentarfeltet på Facebook!

Følg meg på Instagram her!



 

87 kommentarer

Tullefeminist

04.03.2016 kl.13:49

Sitat: "Menn tjener i snitt så mye mer enn kvinner at vi kun trenger å jobbe til kl 10.15 hver fredag for å tjene det samme."

Den som påstår noe sånt har ikke skjønt mye. Hva er det en har glemt? Jo, at flere kvinner frivillig velger lavtlønnsyrker enn menn.

I Norge er det frivillig om en har lyst å jobbe på sykehjem eller bli advokat. At flere kvinner velger å jobe på sykehjem har da ikke noe med likestilling å gjøre?

En slik analyse blir bare riktig om en sammenligner epler med epler, og pærer med pærer. Du må altså sammenligne om menn og kvinner som sitter i kassen på Rema tjener det samme (juster for ansenitet), om menn og kvinner som jobber som vaskehjelp tjener det samme osv osv.

Typisk såkalte feminister å finne opp problemer som ikke eksisterer!!

Tullefeminist

04.03.2016 kl.13:54

"Kampen mot rasisme er også kvinnekamp"

Hva betyr dette?

Er det rasisme dersom man tar opp at vanskelige problemstillinger rundt kvinners manglende rettigheter i dysfunksjonelle muslimske land?

--------

87 prosent av afghanske kvinner utsatt for vold, voldtekt og tvangsekteskap»

http://www.dagbladet.no/2011/10/05/nyheter/afghanistan/utenriks/taliban/kvinner/18457768/

De 10 verste steder i verden å være kvinne:

Afghanistan, Somalia, Kongo, Sierra Leone, Niger, Jemen, Bangladesh, Mali, Burkina Faso, Guinea- Bissau

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/afghanistan/afghanistan-verste-land-for-kvinner/a/598316/

Tullefeminist

04.03.2016 kl.13:54

"Kampen mot rasisme er også kvinnekamp"

Hva betyr dette?

Er det rasisme dersom man tar opp at vanskelige problemstillinger rundt kvinners manglende rettigheter i dysfunksjonelle muslimske land?

87 prosent av afghanske kvinner utsatt for vold, voldtekt og tvangsekteskap»

http://www.dagbladet.no/2011/10/05/nyheter/afghanistan/utenriks/taliban/kvinner/18457768/

Thor

04.03.2016 kl.14:17

Ja, menn tjener mer. Men de får ikke mer betalt for samme arbeid. Hva vil det si da? Jo, kvinner jobber mindre, velger annen utdannelse og har andre prioriteringer enn jobb som står høyere. Med andre ord de er så likestilte de velger feil.

Logikk

04.03.2016 kl.14:19

Jeg jobber gratis om lag 364 dager i året, ettersom det finnes folk som tjener flere millioner kroner i uka.

Riktignok gjør de en annen jobb enn meg. Men det betyr visstnok ingenting.

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.14:45

Logikk: Så du mener at alle menn som tjener mer enn kvinner for samme utført arbeid i prinsippet jobber mer? Ok.

Harald

04.03.2016 kl.14:25

Var nok å lese starten for å miste interessen. Gjør det litt tydeligere neste gang du er starstrucked av en sosial-kommunistisk-politiker a. ;)

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.14:44

Harald: *warning* i forkant liksom? Haha!

Statistikk lyver om man vil

04.03.2016 kl.14:25

Piss og kreativ triksing med tall.

Det er idiotisk å ta med alle advokater og alle hjelpepleiere og putte de i samme gruppe og ta et gjennomsnitt basert på kjønn. Dersom man tar gruppe for gruppe og time for time tjener kvinner det samme som menn, om ikke mer.

feminist

04.03.2016 kl.14:29

Lik lønn for likt arbeid.

Betyr at samma om du er mann eller kvinne. Må 500 kg murstein bæres 100 meter, så bør du ikke få 200 kr timen FORDI en er mann, mens 150 i timen FORDI en er kvinne. Kvinnen kan bære mer enn mannen og gjøre mer av arbeidet enn mannen. Er det da rettferdig at kvinnen skal tjene mindre? Nope.

Samme i alle andre sektorer. En kvinne. En mann. Samme arbeid. Samme vilkår. Lik kunnskap. Lik effektivitet. Her har man et eple for et eple. Mannen får fremdeles mest i lønn. Kvinnenes eple har mark i seg. Det er kjipt å bare spise eple som har mark i seg. Man dør ikke av det, men vil fremdeles forebygge at marken sniker seg inn i flere epler.

M

04.03.2016 kl.14:33

Jobber sammen med ei dame. Vi tjener det samme for samme jobben. Sku nesten tru at du drev med slik triksing av statistikk. Nei vent, du er jo feminist. Da stemmer nok det du skriver her, ja.

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.14:44

M: Det er ikke min statistikk men et sitat. Greit å lese ordentlig før man kommenterer?

Karoline

04.03.2016 kl.14:44

Thor. Det er faktisk feil det du sier. Kvinnelige siviløkonomer, advokater og grafisk designere (for eksempel) tjener mindre enn mannlige. Her er det snakk om lik lønn for likt arbeid. Og for å ikke snakke om at statusen og lønnen til tradisjonelle kvinneyrker også burde økes, men det blir jo en annen diskusjon igjen. Men vi snakker faktisk om kvinner som gjør akkurat det samme arbeidet som menn. Så kan vi så klart diskutere om det er kvinnenes skyld at de ikke er bedre i lønnsforhandlingene. Men dette er jo igjen et samfunnsproblem om hvordan vi oppdrar jentene våre til å tie og være høflige. Bli heller med å kjempe for likestilling for kvinnene du kjenner, istedenfor å fornekte og motarbeide....Og les deg litt opp så vil du se at dette ikke er noe vi finner på men et reelt fenomen.

http://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/664-kvinnelige-sivilokonomer-har-lavere-startlonn

http://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/731-stor-lonnsforskjell-mellom-menn-og-kvinner-i-lederroller

Oladunk

04.03.2016 kl.14:45

Kvinner tjener gjennomsnittlig mindre en menn, men det har ingenting med likestilling å gjøre. At kvinner velger yrker med lavere lønn, er nettopp hva feminisme dreier seg om, friheten til å velge selv hva man vil. Videre kan du ta med at kvinner generelt jobber mindre, har i betydelig ofte valgt deltidsarbeid og jobber mindre overtid. At du som feminist synes at kvinner i deltidsstilling skal tjene like mye som en mann i en heltidsstilling får stå for din egen regning. At du mener at kvinner skal ha like mye som de som står ekstra overtid får også stå for din regning. At du i tillegg ønsker at kvinnedominerte yrker (oftest offentlig) skal ha like godt betalt som private må også stå for din regning, men det er klart det er helt urimelige krav.

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.14:46

Oladunk: viser til Karolines klokkerene svar.

Tommy

04.03.2016 kl.14:52

Hei!

Hvorfor svarer du aldri på gode argumenter?

Anne Grethe

04.03.2016 kl.14:56

Linn Rosenborg kommer igjen med påståander som relativt lett blir plukket fra hverandre i kommentarfeltet.

Med jevne mellomrom kommer det innlegg som er bevisst provoserende. Er det fordi hun ikke vet bedre eller er det klikkhoreri?

Hun er ihvrrtfall ingen ekte feminist. Det finnes fremdeles viktige kvinnekamper, men det bør rettes mot muslimske patrialsje samfunn. Men det er kanskje rasisme å påpeke dette?

Adrian

04.03.2016 kl.15:04

Alle kvinnene på min arbeidsplass tjener mer enn meg. Det er ikke noe kredibilitet bak utsagnene dine. Skal du bli tatt seriøst må du gjøre leksene dine, ha grundig faktasjekk og si hvor du har hentet tall og fakta fra. Punktene dine burde ha en forklaring med en grundig begrunnelse for hvorfor du vil protestere. Dette er ikke feminisme, dette er å ta på seg en t-skjorte med skrift du ikke forstår og føyer deg inn i rekken av folk og grupper som har som virkemiddel å rope høyest og mest kontroversielt. Du er feminismens Donald Trump, det finnes ingen nyanser og er lite gjennomtenkt

Tullefeminist

04.03.2016 kl.15:05

Karoline;

du sammenligner epler og pærer!

Ja, så er det lønnsforskjell mellom siviløkonom men det har litt med at flere menn begynner i finansbransjen og at flere kvinner begynner i offentlig sektor der det er lavere lønn men også mer fritid.

At noen har samme utdannelse betyr ikke at de gjør akkurat det samme arbeidet!

Det du påstår om advokater er også feil; ihvertfall for vanlige ansatte i advokathus. For alle nyansatte og kanskje de 10 første årene er lønn mellom menn og kvinner like. Dette vet jeg som jobber i bransjen med 100% sikkerhet. For de som blir partnere i advokathus er det stor forskjell. Flere menn enn kvinner blir partnere. Hvorfor? Fordi det kreves utrolig mye arbeid. For mange kvinner orker ikke dette kjøret, å forsake egen helse og familie, for å tjene penger. Derfor velger de selv helt frivilig arbeidsoppgaver og stillinger med mer fritid. Ikke noe galt i det! Men man kan ikke få i pose og sekk. Enten høy lønn og lite fritid, eller litt lavere lønn og mer fritid. I Norge har vi full likestilling! Folk står fritt til å velge!

Synd at "feminister" ikke klarer å sammenligne epler med epler, og pærer med pærer!

04.03.2016 kl.15:09

Militant feminist logikk, ikke rart feminismen er så på trynet som den er blitt.

Anne Grethe

04.03.2016 kl.15:10

Linn Rosenborgs elendige analyser blir nedsablet. Nå kan vi snart forvente støtteinnlegg fra venninnene hennes om at "vi støtter deg i kampen mot hatet", "de som er kritiske er bare misunnelige nazister" etc etc...

Logikk

04.03.2016 kl.15:12

"Logikk: Så du mener at alle menn som tjener mer enn kvinner for samme utført arbeid i prinsippet jobber mer? Ok."

Nei, tvert imot. Jeg mener at man ikke kan sammenligne lønn mellom kjønn uten å se på alle faktorer. Hvis det hadde vært slik at kvinner fikk 20 prosent mindre lønn for samme arbeid, så hadde det vært forkastelig. Men som andre har påpekt, så er ikke det tilfellet.

Tidligere viste du til Karolines svar i denne diskusjonen. Karoline, igjen, viser til en kilde som viser til at kvinnelige siviløkonomer starter med lavere lønn enn menn med samme utdanning. Den kilden sier for øvrig også:

"De siste årene har kvinner begynt å konkurrere med menns lønn, men i fjor økte menn igjen forspranget og tjener nå 14 prosent mer i årslønn. Hovedårsaken er at flere kvinner jobber innenfor det offentlige og innen yrker med lavere lønnsgrunnlag."

Så, i følge den kilden er det ikke snakk om 20 prosent, men 14 prosent. Og _hovedårsaken_ er at kvinner jobber i mindre inntektsgivende yrker og i det offentlige. Det vises til at startlønnen til kvinnelige siviløkonomer er 6% lavere enn mennenes, men da står det ingenting om hvorvidt flere kvinner starter i det offentlige. Det er ikke en umulig tanke, og derfor er heller ikke det 6%-tallet til å stole på.

Det er ikke umulig at det er noen bransjer med forskjeller. Men 20% forskjell generelt er tull. 14% er tull. 6% blant siviløkonomer er usikkert, og basert på lite datagrunnlag.

Det er sikkert provoserende for kvinner å lese slik ting som det Mox går ut med. Men please, se bak tallene. Det er ikke slik at dere tjener 20% mindre for samme arbeid.

På samme måte som jeg i året ikke tjener 1/6 av en Wayne Rooney-ukelønn for samme arbeid. Vi gjør forskjellige ting, og selv om vi begge er menn tjener vi derfor ikke det samme.

Menn er oftere offer for vold, havner i langt større grad enn kvinner i fengsel, og gjør det gjennomgående dårligere på alle nivå av utdanningssystemet. Er ikke dette verre enn at kvinner i større grad enn menn ikke prioriterer høy lønn når de velger jobb?

04.03.2016 kl.15:13

I Norge har vi lik lønn for likt arbeid, at det er differanser betyr ikke at kvinner får mindre betalt, betyr bare at kvinner i snitt velger andre gjerne mindre betalte yrker.

Hjelp

04.03.2016 kl.15:22

Se for deg et mindre firma med 10 ansatte. Alle har samme stilling og lik lønn. Dersom da en av de klarer å forhandle seg til høyere lønn så skal alle automatisk få den samme lønna fordi det skal være lovpålagt? Hvilke planet bor du på?

Tom

04.03.2016 kl.15:24

Det at feminister må ty til statistisk akrobatikk for å konstruere et "wage gap" er et klart og tydelig tegn på at feminismen er utdatert.

At de i tillegg støtter en sexistisk sexkjøplov hvis forskningsgrunnlag for et par år siden ble gjennomgått, tilbakevist og avslørt som " further analysis revealed the report to be one of the most ideologically-driven studies to ever claim scholarly merit" gjør ikke saken mye bedre

http://www.plri.org/sites/plri.org/files/Impact%20of%20Swedish%20law_0.pdf

Feministenes intense hat mot kvinner som jobber i modellbransjen, voksenfilmbransjen eller dans med seksuelle undertoner diskvalifiserer dem også til å hevde at de representerer noe i nærheten av "alle kvinner"

strid

04.03.2016 kl.15:36

Hovedsentralen for høyhæla sko er et feministisk kunststunt. vi er på Youngstorvet 8. mars med KJEPPHØY FEMINISME. kvinner tjener 5000 kroner mindre enn menn i måneden. Borgerlønn til alle kvinner. Kvinner skal ha sin rettmessige del. Det finner sted en benektning av kvinners økonomi. Dette kan ikke bortforklares med feil yrkesvalg. Det finnes en oversikt over hvor mye fattigere kvinner blir i alle land.

Thomas

04.03.2016 kl.15:47

Det er tydelig at kommentarer ønskes med tanke på slik ekstrem clickbait som dette. La oss ta dette punktvis:

1. FEMINISMEN ER GRENSELØS ? GI VERN TIL

KVINNER PÅ FLUKT!- eh, ok? Hva betyr det i praksis?

2. Kampen mot rasisme er også kvinnekamp! Nnnei. Det er det virkelig ikke.

3. Likestilling betyr fred i verden: overhodet ikke. Hvilken tåpelig ide. Nok et eksempel på at feminister mener at menn er iboende onde.

4. Støtt kurdiske kvinners kamp mot Daesh! Enig!

5. Kvinner i alle verdensdeler krever: abort og prevensjon ? Selvvalgt svangerskap! Enig!

6. TISA, TTIP, EØS: Ødelegger demokratiet, svekker kvinners stilling! Vet ikke om sistnevnte, men enig i motstand mot TISA og TTIP.

7. Likestilling i arbeidslivet = Likelønn og hele stillinger. Vi har likelønn i Norge. Faktisk er det ulovlig å lønne noen annerledes basert på kjønn. Jeg er dog veldig enig i at flere i helsesektoren bør tilbys hele stillinger. Problemet er dog at kvinner ofte ikke _vil_ ha hele stillinger pga. at de prioriterer familieliv mer enn jobb.

8. Arbeid til alle ? 6 timers normalarbeidsdag! Ooog ødelegge næringslivet. Flotters. Nå må folk slutte å syte over at man faktisk må jobbe for føden.

9. Lønnet arbeid til alle ? nei til praksisplass som gratis arbeidskraft. Hvem rammes av dette? Mikroskopisk antall.

10. Barnehageplasser til alle ? også flyktningbarn! Hva har et flyktningebarn som sitter på mottak med foreldrene i en barnehave å gjøre?

11. Kvinner rammes hardest ? stopp innstramminger i utlendingsloven! Nei. Og DER fikk jeg jaggu bevis på at Rosenborg er for åpne grenser, gitt. Harru sett på makan.

12. Ikke svekk kvinners stilling ? styrk likestillingsloven. Nei. Kvinner er priviligerte som bare pokker. Menn har ingen særrettigheter i dette landet. Kun kvinner som har.

13. Transrettigheter er kvinnekamp. Innfør tredje kjønnsalternativ nå! Tja.

14. Havarikommisjon for alle partnerdrap! Stopp vold mot kvinner! 50 % av all vold i hjemmet utøves mot menn.

15. Stopp Pornokulturen: Porno er den mest frigjørende medieformen siden avisen. Virkelig motstand mot det borgerlige og etablissementet finnes i pornoen.

16. Oslo Strippefri by! Nei. Strippere liker jobben sin (bare å spørre dem) og mange liker stripping som kunstform.

17. Håndhev sexkjøpsloven ? flere og bedre hjelpetiltak! Sexkjøpsloven er en vederstyggelighet som må opphøre. Vi har allerede fått dødsfall som følge av den.

Ses vi?! Overhodet ikke.

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.16:07

Thomas: Gi opp a, Thomas. Dette er info om årets paroler. Jeg er heller ikke enig i alle, og heldigvis er ikke det et krav. Og dette evinnelige maset om cklickbait: I hate to break it to you: ALLE som poster noe på sosiale medier har som mål å nå ut til flest mulig = få flest mulige klikk. At jeg legger ut noe for klikkene i seg selv stemmer ikke, men at jeg håper flest mulig leser - selvsagt!

Andre Hansen

04.03.2016 kl.16:10

Må si jeg er drittlei slike overskrifter, drittlei slike forbanna egoistiske feminister som ikke klarer tenke på noe annet enn seg selv. Og de mannlige feministene tenker bare på å si noe bortinatta for å få seg ett ligg med en kvinnelig feminist.

Tror dere virkelig at det bare er kvinner i lavtlønnsyrker? Greit at andelen er større ja.. Men hva med menn? Finnes det ikke menn som jobber som hjelpepleier? sykepleiere? renholdsarbeidere? Og hva med f.eks transport? Meget lavtlønnet yrke..

Og det som slår meg og jeg håper ALDRI at kvinner og feminister kommer opp på en mann sitt lønnsnivå ganske enkelt grunnet en ting.. Dere har NULL peiling på samarbeid... Hva med å samarbeide med menn i lavtlønnsgrupper framfor å provosere fram at det er kvinner mot menn? Det er gjennom samarbeid og enighet man får gjort ting..

MikkeMikke

04.03.2016 kl.16:23

Jeg syns kvinner skal ha store pupper, smile og være glade. Og mennene skal slappe av og drikke pils, delta i intellektuelle og viktige samtaler mens damene gjør husarbeid og tar seg av babyene og pynter i heimen, og er blide sammen.

For, det er jo slik universet er tydeligvis.

Chris Walker

04.03.2016 kl.16:31

Women hate men blog: The saga continues.

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.16:44

Chris Walker: velkommen tilbake trofaste leser <3

Anna

04.03.2016 kl.16:35

Andre Hansen: hvis du hadde visst hvor gode kvinnelige feminister er i senga og hvilke vanvittige orgasmer de gir seg selv og de mannlige feministene hadde du også vært feminist. Vi snakker multiple orgasmer som overgår alt du kan drømme om i dine villeste fantasier.

Blir lite tid til overs til samarbeid og sånt, men men ;*

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.16:44

Anna: hahaaaaa!!!!

MikkeMikke

04.03.2016 kl.16:45

Anna, ikke akkurat det inntrykket jeg har fått av feminister i senga :)

Christine

04.03.2016 kl.16:47

Etter å ha lest innlegget ditt og ser hva du og dine likesinnede står for, og hvor lite dere forstår av samfunnet har jeg ikke dårlig samvittighet for å heller bry meg lite om denne dagen.

Det er vel bare Tjen folket gjengen, Ottar og SV som støtter dere, å ha disse gruperingene på laget er ett godt tegn på at du gjør noe feil.

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.16:49

Christine: hm, jeg tror nok du tar feil mht hvem/hvor få som fortsatt ser verdien i å ha en internasjonal kvinnedag. Hva i mitt innlegg mener du er så fælt? Likestilling i arbeidslivet? Ja, forstår at det kan være trøblete å være for det altså.. Eller?

Ingar E Fuglseth

04.03.2016 kl.16:48

Kan du vise meg et eksempel eller to på at kvinner tjener mindre enn en mann i Norge, med samme fartstid, samme kvalifikasjoner og alt? (Ulovlige undergrunns saker tas ikke med)

Petter

04.03.2016 kl.17:07

Det er virkelig skremmende at venstre-ekstremister som deg får fri spalteplass i media.

Kjære Nettavisen, la oss få slippe dette sosialist/kommunust/ottar gnålet!!

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.17:09

Petter: ja BØ! Jeg er skremmende. Ser den ass.

Belsebub

04.03.2016 kl.17:07

Så velg et yrke som er bedre betalt, og slutt å sutre.

Gunnar

04.03.2016 kl.17:22

Mener du i fult alvor at du syns det er rettferdig hvis en kvinne, f.eks. en revisor med rundt 1 mil i lønn, kan ta stort sett hele fredagen fri fordi hun er kvinne, mens en mannlig hjelpearbeider med 300 000 må jobbe hele uka? Jeg trodde det var likestilling du vil ha....

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.17:43

Gunnar: nei, det mener jeg selvsagt ikke.

Susanne

04.03.2016 kl.17:32

Synd at slike som deg har kuppet kvinnedagen i Norge, gjør den meningsløs. Takk.....

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.17:42

Susanne: Jess. Mytteri på trappene. Warning warning.

Thomas

04.03.2016 kl.17:33

Gi opp? Hva da, å være uenig? Nei, trokke det. Og hvis du er uenig i parolene; hvorfor reklamere for dem? Igjen: hvis du _ikke_ vil ha meningsmotstandere på kommentarfeltet ditt: slutt med å ha bloggen din på "førstesiden" til Norges nest største avis.

04.03.2016 kl.17:45

"Tenk at kvinner, i et av verdens mest likestilte land, er så privilegerte at vi får jobbe GRATIS PÅ FREDAGER! Det er digg da! Tenk at vi er SÅ heldige, damer! Det er fader meg så raust!"

Den triste sannheten er at det er likelønn, og kvinner er overrepresentert på fraværs statistikken, så dette utsagnet er ikke så langt fra sannheten hvis det haddee stått at menn jobber gratis på fredagene.

Suveren

04.03.2016 kl.17:51

Jeg har kjempet for mine kvinnelige kollegaer over mange år og jeg hadde stort sett kvinnelige ledere. Ved første mulighet så stakk de en kniv i ryggen min og vår kvinnelige leder og vred rundt, mens de vrikket rumpene sine mod den nye manne lederen og samtlige av jentene sank i lønn, mens de stakk puppene ut for hans gunst og de snakket hverandre ned. Hei kvinner - skyld dere selv.

Anne Grethe

04.03.2016 kl.17:56

Kvinnedagen VAR relevant i Norge. Nå har vi i praksis full likestilling. Ingenting er perfekt, på noen områder er det kanskje lettere å være mann, andre steder kvinne. Men det er småting i den store sammenhengen.

Dessverre gir sånne som Linn Rosenborg, Ottar, Feministisk Iniativ etc oss vanlige kvinner dårlig rykte. De gjør mer skade enn nytte dessverre :-(

MikkeMikke

04.03.2016 kl.18:38

Heldigvis er vi oppegående menn, smarte nok til å se forskjellen, Anne Grethe.

Silje

04.03.2016 kl.18:56

Disse feministene vinkler statistikken slik det passer dem best. Ikke mat trollet. La blogposten forbigå i stillhet, akkurat slik kvinnedagen burde gjøre etter at slike som deg ødela den helt.

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.20:18

Silje: hei. Hvilken statistikk sikter du til? Jeg siterer Bjørnar Moxnes og viser ikke til noen konkret statistikk i dette innlegger. Hilsen trollet.

04.03.2016 kl.19:05

Rosenborg, slike som deg er hva som er gale med samfunnet. Du ødelegger mer enn hva du forbedrer, for alle kvinners del burde du holde deg borte fra kvinnedagen

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.20:16

Anonym: hva i alle dager mener du at jeg ødelegger?

Kenneth

04.03.2016 kl.19:09

Er egentlig kjempe lei det feminist tullet, for det er det jeg syntes det er. Den dagen dere begynner å snakke likeverd så skal jeg støtte dere fullt ut. Den dagen alle barn føler seg like mye verdt og kan gå med hodet hevet uavhengig av hvor mye foreldre tjener, da har vi kommet langt.

Ha en ellers trivelig helg.

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.20:16

Kenneth: jeg forstår ikke helt hva du mener. Mener du at feminisme er til hinder for engasjement for at barn ikke skal dømmes på bakgrunn av foreleser inntekt?

Kyrre Fjeldvik

04.03.2016 kl.19:18

Savner solidaritet med innvandrerkvinner, og aksjon mot overgrep fra fremmedkulturelle. Men sånt er vel ikke god feminisme..

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.20:14

Kyrre Fjeldvik: hm. Interessant kommentarer. Syns du seksuelle overgrep fra fremmedkulturelle er verre enn seksuelle overgrep fra nordmenn? Jeg savner nemlig aksjon mot seksuelle overgrep punktum. Flere av årets paroler handler forøvrig om ikke-norske kvinner.

JohnMikkel

04.03.2016 kl.19:23

Jeg tror slike som deg er narsissister,Den lista di gir heller ikke mening. Kvinner tjener ikke mindre enn menn, rett og slett fordi det hadde vært ulovlig i Europa og andre vestlige land.

De tjener mindre i snitt fordi de ofte tar sikre jobber, den typiske søppelmannen eller grunderen er ikke kvinne. Hvorfor skriver du ikke om det isteden?

Har vi ikke en statsminister,finansminister og forsvarsminister som er kvinner?.....

Jeg tror du innerst inne vet dette men ignorerer det, fordi du er et dårlig menneske. Ikke prøv å leke moralpoliti. Du er en forferdelig person som ikke klarer å sette deg i andre sine situasjoner.

Odin

04.03.2016 kl.19:51

"(Og nei, jeg tar ikke helg på ordentlig. Jeg sitter pliktoppfyllende på kontoret til arbeidsdagen er over.)"

Kanskje det er like greit at du jobber gratis. Det er ikke pliktoppfyllende å bare sitte der...

"Rasisten"

04.03.2016 kl.20:49

Kvinnekamp er kun nødvendig i visse innevandrermiljøer her i Norge.

Men det tør ikke Linn Rosenborg si noe om. Man er da ikke rasistisk...

JohnMikkel

04.03.2016 kl.21:36

Nei, ikke ta dette seriøst. Hun lengter bare etter oppmerksomhet, hun vet at det ikke er sant det hun skriver. Likevell bryr hun seg ikke.

Men, så bra at dette er Norge da, med kvinnelig Statsminister,Finansminister,Forsvarsminister og Invandringsminister. Det skriver hun neppe noe om. Hun må fortsette å spille feminist kortet for å få oppmerksomhet.

Linn W. Rosenborg

04.03.2016 kl.22:01

JohnMikkel: Herrejesus du avslørte meg. Grøss.

Kenneth

04.03.2016 kl.22:03

Jeg mener at feminisme er utgått på dato, det er på tide at man jobber for likeverd. Det med at alle barn skal føle seg like mye verdt uavhengig av foreldres inntekt var ett eksempel. Og ja, feminisme er til hinder for likeverd. Fordi endel feminister er stigmatiserende mot enkelte yrkesgrupper.

Andreas

04.03.2016 kl.22:48

feminisme m1 teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=feminisme&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Forstår ikke helt hvordan dette har gått ut på dato, men men. Sikkert ingen som vil forklare det heller. :-/

Anna

04.03.2016 kl.22:59

MikkeMikke: ingen drar frem kanonene for en anonym kverulant som ikke klarer å la sjansen gå fra seg til å dele sin ubegrunnede oppfatning av hvordan feminister er i senga. Hold deg til surkuker som "Anne Grethe" du pusekatt.

Annabananna

04.03.2016 kl.23:09

I statistikken jeg har tilgang på fra min fagforening tjener menn mer enn kvinner, allerede fra første år. (Jeg har utdannelse på masternivå.) Og gapet blir større jo lengre vi har arbeidet. Dette gjelder riktignok kun i det private arbeidsmarked, ikke i det offentlige.

Når jeg forhandler lønn (jeg jobber i det private), tar jeg derfor utgangspunkt i lønnsstatistikken for menn når jeg forhandler, ikke i gjennomsnittsstatistikken, for der trekker kvinner ned. Dette som et tips til alle kvinner i lønnsforhandlinger.

Vi har i teorien likestilling i Norge, men ikke i praksis.

Og feminismen er ikke en kamp for kvinner, det er en kamp for likestilling, nothing more, nothing less. Derfor er alle som er for likestilling feminister.

Vi lever i en verden der kvinner en én av flere grupper som blir diskriminert. Kvinnekamp er en kamp mot diskriminering, og er derfor også en kamp mot f.eks rasisme.

Ove

04.03.2016 kl.23:43

Feminismen har herjet nok og ødelagt personer som kunne blitt riktige menn. På tide at vi menn starter en motsvarig bevegelse, altså maskulismen der testosteronet får flyte fritt. De siste tiårene har norske gutter og menn blitt feminisert og svekket, det er på tide å snu. Nå er det slutt på at gutta er en gjeng med sveklinger, på tide å vekke opp vikingeånden, la norske gutter og menn bli riktige vikinger full av testosteron. Lenge leve manndommen.

"Rasisten"

05.03.2016 kl.06:00

Jeg jobber i en større privat bedrift. Alle ansatte får samme grunnlønn uavhengig av om de er mann, kvinne, svart, hvit, gul, homofil, heterofil, ateist, kristen, muslim.

Vi ansetter såpass mange hvert år at vi har gjort det enkelt og gir alle i samme stillingskategori samme startlønn (at dette er lovens krav er jo også en faktor).

Men vi har også et bonussystem på toppen. Og der spiller blant annet overtid en viktig rolle. De som jobber mer overtid får mer bonus. I snitt jobber menn mer overtid enn kvinner. Ikke noe galt i å gå hjem klokken 16.00, noen prioriterer familie eller å drikke kaffe med venninner høyere enn å sitte noen timer ekstra på kontoret.

Det er like muligheter til alle, men jobber man mindre får man også mindre lønn.

Konspirasjonsteorien til Linn om at noen onde, heterofile hvite menn på toppen systematisk gir mer penger til "sine egne" fordi de hater kvinner og utlendendinger er dessverre ikke sann.

I privat sektor er det kamp om å tiltrekke seg de beste talentene og da gir man attraktiv lønn til de som yter mest, uavhengig av kjønn.

Terje Bakken

05.03.2016 kl.09:50

De er så meget mer stille nå, Rosenborg. Feministen som gikk til angrep på den hvite ekle mann - men, som til en hver tid hyller de nye berikende staute menn. Som om det var noe sjokk - når krisesenterene er fylt til randen med kulørte kvinner og rett tro.

"Nesten alle som dømmes for familievold har innvandrerbakgrunn" ... Men i alle dager da? Skulle man ha sett da dere!

Litt mer vanskelig å støtte de kulørte medsøstre som blir banket virker det som.

Feminister har ellers heller ikke kommentert stort meget mangt rundt kvinner og den vold de utøver.

Kvinner er de som slår mest i et forhold. Rosenborg har heller ikke kommentert hvorfor kvinner er det kjønn som slår barn mest.

Linn W. Rosenborg

05.03.2016 kl.10:37

Terje Bakken: Men Bakken da, er vi så formelle at det går i etternavn. Jeg er så meget mer folkelig enn som så kjære Terje

Så festlig at du fortsatt skyter fra hofta og påstår at jeg har gått "til angrep på den hvite ekle mann". Litt søtt at du er så standhaftig i de grunnløse påstandene dine.

Vet du hva som er det mest interessante her? Jeg var nettopp ute med hunden min og så den forsiden på naboens dørmatte. Det første jeg tenkte var "nå har jeg garantert fått en kommentar om akkurat dette!" og boom - der var du :) Nå har jeg ikke lest saken (enda) men all familievold er grusom og et stort kollektivt samfunnsproblem. Jeg liker å tro at du har lest deg nok opp på meg til å vite at jeg selv har vært i et voldelig forhold, så dette er et emne jeg engasjerer meg i - uansett hvilken etnisk bakgrunn offer og voldsutøver har. Og ja (igjen; uten å ha lest saken) - hvis dette stemmer så har vi fortsatt (som jeg har sagt flere ganger tidligere) en stor integrerings- og holdningsdannende jobb å gjøre.

En rapport fra 49% av beboerne rapporterte om voldsutøver med utenlandsk opprinnelse. 45% rapporterte om voldsutøver uten innvandrergrunn. Tallene har ikke endret seg nevneverdig siden rapporten ble publisert (kilde: http://www.bufdir.no/Global/Rapportering_fra_krisesentertilbudene_2014.pdf)

Hvorfor blir ikke flere av disse ikke-innvandrerne dømt for vold? Det er et viktig og interessant spm når en ser på krisesenter-tallene.

Tenk om de som kommenterer som du gjør kunne diskutert voldtekt/vold og ikke norsk/utlending? Og kjemper du like hardt for innvandrerbarna som du kjemper mot vokse innvandrere? En (utenlandsk) voldsutøver har som oftest utenlandske ofre.

Ja, ift befolkningstall er innvandrere overrepresentert i statistikken, men det nytter ikke å diskutere dette uten å ta hensyn til sosiokulturelle faktorer. Innvandrere er også overrepresentert mht til fattigdom og annen levekårsproblematikk. Når vi da vet det flest innsatte i norske fengsler har til felles er en opphopning av levekårsproblemer kan en jo stusse litt på hvordan disse sakene fremstilles.

At "Rosenborg" ikke har kommentert det du nevner stemmer. Det er veldig mange temaer jeg ikke har nevnt. Jeg måtte blogget fulltid og mer tid til for å dekke alle temaer innen alle felt.

Men ja. Jeg er enig i at det er viktig og jeg har et utkast i pipen.

Og du? Setninger som "Litt mer vanskelig å støtte de kulørte medsøstre som blir banket virker det som." er ikke bare vannvittig nedlatende, det bekrefter bare igjen at du har satt deg veldig lite inn i hva jeg mener og hva jeg står for.

Kim

05.03.2016 kl.10:19

Hei "Rasisten",

Når lønnsstatistikk blir laget regnes ikke bonus og overtidstillegg med.

Ps.: Kanskje kvinner kan jobbe mer overtid hvis menn tar en litt større del av ansvaret på hjemmebane? (Per i dag gjør en gjennomsnittlig kvinne dobbelt så mye av arbeidet i hjemmet som en gjennomsnittlig mann gjør.)

"Rasisten"

05.03.2016 kl.10:48

Mulig at overtid holdes utenfor. Poenget er at en som bruker mye tid på jobb over tid mest sannsynlig vil avanserte raskere i systemet og få større ansvar enn en person som går hjem nøyaktig kl 16 uansett hvordan man ligger an med arbeidsoppgavene. Igjen, ikke noe galt å nedprioritere jobb. Det er et verdivalg den enkelte av oss må ta. At det finnes færre kvinnelige toppledere enn mannlige henger mye sammen med at for å nå toppen må man være på jobb nesten 24 timer i døgnet, inkludert helger. Mange kvinner ønsker ikke et slikt liv.

Ps! Er du misfornøyd med samboeren eller ektemannen din får du gå under parolen "Støtt kvinnekamp - mindre støvsuging nå!" 8 mars

05.03.2016 kl.13:20

Ondskapsfull hvit mann kommer med hatefull ytring om kvinne:

http://www.dagbladet.no/2016/03/05/kultur/musikk/rap/oslo_sessions/lars_vaular/43351113/

Regner med Linn Rosenborg tar et oppgjør med all hetsen enkelte kvinner utsettes for :-)

Noko

05.03.2016 kl.13:32

Regner med at mamma aldri lærte deg at det ikke er pent å lyve.

God bedring, håper ingen mann er dum nok til være sammen med en som er like ekkel som deg.

(dette innlegget er ikke kvinneundertrykkende da det er helt ok å kalle menn for ekle, og det er greit å si at håper ingen jenter vil være sammen med dem. Heia likestilling!)

Ingrid Bjørnstad

06.03.2016 kl.00:22

Thomas: flyktningbarn skal være i barnehage fordi dette gjør at de integreres. de lærer å leke med norske barn, de lærer å tolerere barn med annen bakgrunn enn seg selv og det gjør at lærer norsk. hvis de ikke kan være i barnehage gjør det også at foreldrene må sitte hjemme og passe barn i stedet for å lære norsk og bli integrert. dette vil gjøre utdanning og jobb vanskelig senere.

Ingrid Bjørnstad

06.03.2016 kl.00:34

Thomas: punkt nummer to betyr at kvinner på flukt skal hjelpes mot overgrep og vold. man skal sørge for at de får like muligheter til utdanning og jobb. de skal vernes mot voldtekt og prostitusjon. de skal også vernes mot rasisme. det er fordi det vil gjøre at de lettere integreres, jobber og betaler skatt. rasisme er kvinnekamp fordi kvinner blir utsatt for rasisme. spesielt blir muslimske kvinner utsatt for rasisme når de velger å gå i hijab. dette må feminister være med å bekjempe. Terje Bakken: å ettterforske partnerdrap vil si at man etterforsker alle partnerdrap. det er dessverre like sannsynlig at etnisk norske og vestlige kvinner blir utsatt for dette. på verdensbasis blir tre kvinner og en mann utsatt for partnerdrap hvert år. 40% av alle i voldelige relasjoner er menn. derfor må alle jobbe for at ingen blir utsatt for relasjonell vold uansett legning, kjønn eller etnisitet

"Rasisten"

06.03.2016 kl.01:47

Sitat: "rasisme er kvinnekamp fordi kvinner blir utsatt for rasisme. spesielt blir muslimske kvinner utsatt for rasisme når de velger å gå i hijab. dette må feminister være med å bekjempe."

Herregud...

- menn blir også utsatt for rasisme. Så hvorfor er det ikke mannskamp også?

- muslimske kvinner blir utsatt for rasisme? Hør her, hvis du vil gjøre noe nyttig bør du heller bruke tiden din på å ta opp hvor ille det er å være kvinne i Afghanistan og andre muslimske samfunn. En kvinne er null verdt i slike samfunn. Og disse holdningene tar våre nye landsmenn med seg til Norge.

Men sier man noe om dette, ja da blir man stemplet som rasist.

Nei disse 8-mars togene har utspilt sin rolle. Er det Blitz, Rødt og SV som har kuppet hele greia?

Terje

06.03.2016 kl.03:45

Flott innlegg til kvinnedebatten Linn, dessverre finnes det idioter her som svarer og blir provosert av ordet feminist, ikke bare blir de provoserte, men ordet har en eller annen makt over disse idiotene, ordet feminist skremmer vannet av dem. Forstå det de som kan, ja "forstå" ja, her har vi jo også et annet problem, det er virkelig få av de som forstår hva ordet feminist betyr. Moxnes avsnittet forstår de åpenbart heller ikke da de som argumenterer kommer med sammenligninger langt utenfor poenget til Moxnes/Rødt.

Personlig ønsker jeg å takke alle som kommenterer på en såpass viktig sak som dette er, dere er flotte som gjør at oppmerksomheten rundt Linns blogg øker og øker og dere er også ansvarlig for at folk klikker seg inn på artikkelen slik at flere folk får lest dette aktuelle innlegget og blir oppmerksomme på emnet som virkelig er viktig og noe flere behøver å få med seg, men takket være dere er det jo ikke noe problem, takket være dere får flere med seg emnet en hva Linn hadde klart på egenhånd selv om Linn sine blogginnlegg generer nok av klikk i seg selv. Takk! Spørsmål til de som faktisk har en grunnleggende intelligens: forstår de det selv?

Jeg ønsker også å takke dere for at dere sørger for at vi aldri glemmer hvor mange idioter det finnes i dette landet og for at dere viser tydelig hvor viktig det er med skolegang og utdanning, for dere er eksemplariske eksempler på hvordan det går om man ignorerer skolegang og utdanning. Takk!

Til sist, absolutt ingen takk for at dere får meg til å føle meg såpass skamfull at det gir en dårlig smak i munnen å være mann. Det er totalt uforståelig at dette blogginnlegget kan provosere dere såpass dypt at dere må argumentere med såpass forvaklet retorikk og språket da, herregud.

Hva er det med innlegget som er såpass provoserende egentlig, jeg tror nok det er det faktum at hun er en intelligent kvinne dere finner så provoserende, en kvinne som er i stand til å gi dere verbal juling når som helst, en kvinne som med sine argumenter er i stand til å stille dere mot veggen og strippe dere ned slik at alle er i stand til å se hva dere virkelig er. Det svir det ikke sant?

06.03.2016 kl.09:16

Regner med det siste innlegget er ironi?

Man er ikke spesielt intelligent om man sammenligner lønn til menn og kvinner uten å justere for at de jobber i ulike yrker...

EnMann

06.03.2016 kl.16:50

Nå må du huske på Linn, at kvinner faktisk GÅR hjem til lunsj på fredag. Sykefraværet er jo nesten dobbelt så høyt hos kvinner som hos Menn. Og skoftingen blir verre år for år. Når kvinner klager over at de bare får 85% av Mannens lønn, må vi jo huske at de også har sin EGEN...

Anne Grethe

07.03.2016 kl.08:56

Jeg tror dessverre Linn Rosenborg mangler sosiale antenner.

Oppfører seg nedlatende og som en "bedreviter", men klager over at folk er negative tilbake.

Linn W. Rosenborg

07.03.2016 kl.09:21

Anne Grethe: Ok, la oss leke en lek. Jeg har gjentatte ganger bedt deg vise til hva jeg skriver som rettferdiggjør kritikken din mot meg, som du fremmer på en særs lite sjarmerende måte.

Nå har jeg ikke søkt meg lenger enn to sider tilbake men der begynner du "diskusjonen" med følgende kommentar:

"Faller besøkstallene dine igjen? For kjedelige innlegg i det siste?
Da er det på tide å kalle nordmenn for rasister igjen!
Så får du noen ekstra klikk"

Du følger opp med:

"Alle som er uenig med Linn Rosenborg er onde, rasistiske og hatefulle mennesker.
De som stemmer på andre partier enn Rødt, SV eller Miljøpartiet har ikke hjerte."

Du fortsetter med:

"Ja, alle som er kritiske til de ufattelig unyanserte og særdeles lite faktabaserte innleggene er onde, misunnelige rasister og nazister. For alle som ser problemer med innvandring må vel være hatere?
Stemmer du SV eller Rødt er du snill.
Stemmer du Høyre eller FrP er du slem."

-->Her tolker jeg deg dithet at du mener at jeg hevder at alle som er uenig med meg blant annet er onde, rasistiske og hatefulle mennesker.

Din neste kommentar:

"Linn Rosenborg kommer igjen med påståander som relativt lett blir plukket fra hverandre i kommentarfeltet.

Med jevne mellomrom kommer det innlegg som er bevisst provoserende. Er det fordi hun ikke vet bedre eller er det klikkhoreri?

Hun er ihvrrtfall ingen ekte feminist. Det finnes fremdeles viktige kvinnekamper, men det bør rettes mot muslimske patrialsje samfunn. Men det er kanskje rasisme å påpeke dette?"

Du følger opp med kommentarer som:

"Linn Rosenborgs elendige analyser blir nedsablet. Nå kan vi snart forvente støtteinnlegg fra venninnene hennes om at "vi støtter deg i kampen mot hatet", "de som er kritiske er bare misunnelige nazister" etc etc..."

"Kvinnedagen VAR relevant i Norge. Nå har vi i praksis full likestilling. Ingenting er perfekt, på noen områder er det kanskje lettere å være mann, andre steder kvinne. Men det er småting i den store sammenhengen.

Dessverre gir sånne som Linn Rosenborg, Ottar, Feministisk Iniativ etc oss vanlige kvinner dårlig rykte. De gjør mer skade enn nytte dessverre :-(!"

"Sorry Linn Rosenborg, men det å skrive provoserende tekster for så å klage på negative tilbakemeldinger blir for dumt.
Patetisk å klage i media. Lær av andre meningsytrere"

"Du skriver om saker som engasjerer deg - men du fremstiller det på en elendig og provoserende måte.
Kanskje du mangler empati; evnen til å se ting fra andres synspunkter?"

"Du fremstiller det som om "folk flest" ønsker at du skal bli voldtatt. Du vet (eller burde vite) at dette ikke stemmer, men dy fremstiller deg som offer i media."

"Du påstår i intervjuet at det går igjen i kommentarene du får at du fortjener å bli voldtatt. Kan ikke se at det stemmer"

"Går igjen" betyr mer en to, at det er en systematisk tilbakemelding :-)"

Jeg har blant annet svart deg med følgende:

"virkelig? Er det å skrive om saker som engasjerer meg det samme som å skrive provoserende tekster? Og klager jeg? Nei, jeg retter søkelys på noe mange meningsytrere (og særlig kvinner) kjenner seg igjen i. Det som er patetisk er å henge i dette kommentarfeltet når du syns jeg er så teit."

"Eventuelt er du som trenger noen lesebriller. Jeg kjenner meg på ingen måte igjen i beskrivelsene dine, og vil gjerne be deg (igjen) om å vise til direkte sitater og uttalelser jeg har kommet med som kan gi kritikken din noen som helst legitimitet. Kan du ikke det så er denne "samtalen" over for meg. Men for all del - fortsett å klikke deg inn for å komme med usaklige spydigheter - jeg liker trafikken det medbringer!"

"nei det gjør jeg slettes ikke. Jeg viser til konkrete eksempler, noe du fortsatt ikke klarer å gjøre."

"og det er mange, mange flere enn to. Takk for belæringen dog. Jeg gidder i fullt alvor ikke å diskutere med deg mer. Det er nok av innlegg på bloggen min som bekrefter hva jeg sier. Knock yourself out."

Det at du beskylder meg for å komme med pisspreik og mangle sosiale antenner faller på sin egen urimelighet. Du har ikke fortsatt ikke presentert et eneste sitat eller konkret eksempel, du fortsetter kun å skrive intetsigende kommentarer i et nedlatende tonefall. Ja, jeg svarer nok litt ovenfra og ned etterhvert, men det tenker jeg at du tåler mtp den retorikken du selv benytter. Denne diskusjonen er nytteløs og jeg kommer ikke til å svare deg mer.

Jeg ønsker deg en god mandag.

Anne Grethe

07.03.2016 kl.10:58

At folk ikke liker dine lettvinte analyser (sammenligne gjennomsnittslønn uten å ta hensyn til at man jobber i ulike yrker) må du bare tåle. Kun pingler begynner å grine av faglig kritikk.

Kan ikke se noen trusler om voldtekt, araberpikk etc som du påstår du får i intervjuet ditt.

Fanny

10.03.2016 kl.15:43

Halla!

Syns dette var et kjempebra innlegg. Leser noen kommentarer og kjenner at jeg blir irritert. For de som tror at dette er en analyse gjort på hvor mye kvinner generelt tjener i forhold til menn tar feil. Undersøkelsen er gjort på helt like personer med forskellig kjønn. Altså, en mann og en kvinne med samme utdanning, samme jobb, som arbeider like lenge.

Syns dette er et veldig bra innlegg, og håper du er glad for at du fortsår mer enn mange av de som kommenterer her, fordi de er lurt inn til å tro at man har valgt dette selv. Takk for en god lesning, jeg kommer definitivt til å fortsette å kjempe for et likestilt samfunn :D

Marie Sneve Martinussen

11.03.2016 kl.11:25

Takk til Linn for et godt innlegg.

Jeg vil også bare understreke regnestykket bak dette tallet (som jeg har regnet ut):

* Tallene er basert på fulle hele stillinger. Ser man på hva kvinner _faktisk_ får utbetalt er forskjellen mye større. Kvinner har 67 % av årslønna til menn. Grunnen til at den er så stor er _både_ lønnsforskjeller og at kvinner jobber mer deltid enn menn

* Tallene er basert på et gjennomsnitt for alle kvinner og menn. Forskjellene er større for noen grupper og mindre for andre. Det er _ingen_ grupper i SSBs statistikk hvor kvinner faktisk tjener 100 % av det menn tjener

* Forskjellene er spesielt store når man sammenligner like utdanningsnivåer med hverandre. Kvinner med 3 års høyere utdanning tjener mindre enn 80 % av menn med like lang utdanning

* Også innenfor samme sektor og samme bedrift og samme selskap og samme stillingskode tjener kvinner mindre enn menn. Spesielt i finansnæringa (bank, forsikring) er forskjellene store, noe representanter for næringa var ute denne uka og kommenterte. De sa de hadde sett på tallene, og ser at det er "uforklarlige" forskjeller mellom kvinner og menn, som de ønsker å forbedre (bra av dem!)

* Det største og viktigste problemet slik jeg ser det er at kvinner og menn tjener så ulikt. Det henger sammen med et veldig kjønnsdelt arbeidsmarked. Man kan diskutere lenge hvorfor kvinner og menn velger ulike yrker, men jeg mener det er uholdbart at samfunnet systematisk premierer de valgene menn tar og straffer de valgene kvinner tar. Det er ingen "naturlov" at barnevernspedagoger tjener 75 % av dataingeniører, når de begge har like lang utdanning. Det kan ikke være viktigere å bygge datasystemer enn å bygge mennesker, kun fordi det "typisk" er kvinner som er barnevernspedagoger.

Hilsen Marie Sneve Martinussen, Nestleder i Rødt

ManneGris

12.03.2016 kl.05:59

Menn = jobb, Kvinner = kjøkken

Skriv en ny kommentar

hits