Er du med på å legitimere spredning av propaganda?

kommentarer 57 kommentarer

De siste dagene er en video med teksten «Invandrere i Norge trakasserer en ensom svensk jente... Er dette takken for at vi hjelper dem?» delt over 8500 ganger på Facebook. Videoen viser ei ung jente som kommer syklende forbi en gjeng ungdommer før hun blir fratatt sykkelen og kastet snøballer på.

Nå har «Viralgranskaren», en del av den svenske nettsiden Metro.se, sett nærmere på videoen, samt to andre klipp som deles mye i sosiale medier, og skriver mandag at informasjonen under videoen er feil (kilde: Dagbladet).

Seniorrådviger i NOAS, Jon Ole Martinsen, sier til Dagbladet at han tror grunnen til at gamle videoer gjøres aktuelle og knyttes opp mot flyktninger er for å skape frykt. Han viser til at personer som starter spredningen av videoer som dette har stor interesse av å skape splid og mistenksomhet. Han sier videre at dette er et generelt problem i denne debatten (kilde: Dagbladet). Som vist i akkurat denne saken spres videoer med uriktig budskap raskt via sosiale medier. På denne måten skapes myter om flyktninger, og gjennom delinger gjenfortelles disse og gjøres til sannheter. 

Hvor kommer denne tendensen til å, tilsynelatende ukritisk, dele feilaktig informasjon? Når ble det ok å spre løgner så lenge en kan si seg enig i utsagnet, videoen eller bildet som deles? Hvordan kan så mange virke så likegyldige til om det de sprer faktisk stemmer? 

Hvem som står bak bildet eller videoen er ikke så viktig, så lenge den som deler kan si seg enig i deler av innholdet. Budskapets sannhetsgehalt synes ikke å spille så stor rolle så lenge innholdet kan bekrefte den som deler sine egne oppfatninger og frykt. 

Hvor kommer denne økende tilbøyeligheten til å, tilsynelatende blottet for kildekritisk sans, dele usannheter via sosiale medier? Dette er ikke et nylig oppstått problem men med økende bruk av sosiale medier øker også behovet for utøvelse av kildekritikk. Vi vet jo at propaganda gjennom alle tider er brukt som en del av krigføring, og da primært for å spre frykt og splid. 

Les innlegget Jeg er redd

Et annet, og litt eldre, eksempel er bildet av en syrisk flyktning som henges ut som IS-kriger. På bildet ser vi mannen som flyktning satt side om side med et bilde av samme mann, men denne gangen i militær uniform. På bildet er det trykket en tekst hvor det hevdes at mannen er en av krigerne som IS smugler inn til Europa. Sannheten? Mannen var aktiv i motstandskampen mot IS. Bildet er produsert og spredt av høyreekstreme grupper, og er klokkeren propaganda brukt i kampanjer ment å skape fremmedfrykt og fremme rasistiske holdninger.

Under bildet kan vi se flere kommentere at "ok, så gjaldt ikke ryktene om IS-kriger kamuflert som flykting akkurat denne mannen, men jeg er sikker på at det gjelder mange andre!". 

Vi ser klassiske eksempler på saker som dette hver mai, når den store flagg-debatten igjen preger sosiale medier.

For to år siden ble særlig en sak spredt for alle vinder. Saken var konstruert av en norsk, nynazistiske propagandasiden som drives av tidligere Vigrid-ledere. Nyheten om barneskolen som forbød norske flagg i barnetoget ble spredd som ild i tørt gress og både lærere og elever mottok meldinger om landssvik og det som verre var. Ved å gjøre noen noen kjappe søk på nettet og kunne en raskt se at dette ikke var annet enn rasistisk propaganda. Løgn fra ende til annen.

Sannheten var at barn ved den aktuelle skolen med en annen etnisk tilhørighet enn/i tillegg til norsk skulle få tegne sitt hjemlands flagg på baksiden av det norske flagget. Det var det. Et titalls barneskoleelever med fargerike tegninger. Da de som hadde delt saken og knurret sine nasjonalistiske ord i statusfelt i det ganske land fikk vite sannheten bedyret mange av dem at de "bare mente ditt og datt". På samme måte som i IS-eksempelet ble spredningen av propaganda legitimert.

Ved å ukritisk spre slike saker som sannheter bidrar du stilletiende til disse kampanjene.

Ved å ukritisk spre slike saker som sannheter bidrar du stilletiende til disse kampanjene. Jeg sier IKKE at du med vitende og vilje er en del av disse, men jeg etterlyser en sunnere kilde-kritisk sans. 

Jeg oppfordrer alle som er litt løse i liker- og delefingeren om å tenke over betydningen og signaleffekten av å dele og spre linker til slike saker og sider. Tenk litt på hvilke holdninger og hva slags menneskesyn du egentlig vil stille deg bak. Å være enig i deler av et budskap er helt ok, men å spre usannheter er noe annet. 


 

Følg Kommentarfeltet på Facebook!

Følg meg på Instagram her

Foto: skjermdump DB. 

 

57 kommentarer

Nepse

16.02.2016 kl.18:05

At du som feminist vil ha unge asyl menn til Norge er jo noe som ikke stemmer. Vil du virkelig leve under sharia når alle rettighetene som ekte feminister skaffet som du nå vil ødelegge?

Oladunk

16.02.2016 kl.18:07

Nei Huff og Huff, var videoen fra Nederland i stedet for Sverige? Jamen da er det jo helt greit.

Forøvrig, videoer og bilder skal man gjerne ikke ta for god fisk, men statistikk viser klare tendenser. I Norge er innvandrere overrepresentert i kriminalstatistikken. De er overrepresentert på sosialklient statistikken, og de koster Norge enorme summer. I f.eks. København er 84% av alle kriminelle innvandrere.

Blabla

16.02.2016 kl.18:15

Har null betydning, muslimske lykkejegere trakaserer Europeiske jenter hver dag i 1000-tall. Totalt blottet for realitetsoppfatning..

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.19:08

Blabla: jeg er det ja? Ok. Blir du like opprørt over saker som dette?

http://www.tv2.no/nyheter/8034359/

Geir Bjerkland

16.02.2016 kl.18:22

Så fordi noen tok seg kunsteriske friheter så er videoen bare full av løgner da liksom??

Men du lever i en boble hvor ALLE asylsøkere/flyktninger er verdens snilleste og ikke en eneste av dem gjør noe som helst galt.Sånn skikkelig feminist tankegang...

Du sprer løgner også når du påstår det ikke finnes noen kriminelle flyktninger så dobbeltmoralen din suger hundemøkk... Akk så dum,blind og naiv noen feminister er..

Snodig at siste setningen din bare oser av dobbeltmoral og viser hvor falsk du er.....SITAT:Jeg oppfordrer alle som er litt løse i liker- og delefingeren om å tenke over betydningen og signaleffekten av å dele og spre linker til slike saker og sider. Tenk litt på hvilke holdninger og hva slags menneskesyn du egentlig vil stille deg bak. Å være enig i deler av et budskap er helt ok, men å spre usannheter er noe annet.

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.19:06

Geir Bjerkland: når man fremstiller en sak som noe annet enn hva den er så er det løgn. Syns flagg-eksempelet er det absolutt beste. Den boblen er det du som putter meg inn i, da dette er noe jeg aldri har sagt eller ment.
Jeg mener derimot ikke at man skal generalisere på bakgrunn av etnisiteter, slik du gjør.

Klart det finnes kriminelle flyktninger, akkurat som at det finnes kriminelles nordmenn, svensker og spanjoler.

Med tanke på at kommentaren din ikke er annet enn fjasprat så faller også påstanden om at jeg er dobbeltmoralsk på sin egen urimelighet.

Takk for at du leste. Hadebra.

Ulrikkbpa.no Bråten

16.02.2016 kl.18:22

Nettet er stort og det finnes alltid en lenke som kan underbygge hvilken som helst påstand.

http://www.friatider.se/judehat-i-malm-fick-bron-stj-rnan-hoppa-av

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.19:01

Ulrikkbpa.no Bråten: skjønner ikke helt hva du vik frem til med å legge ved den linken?

Gio

16.02.2016 kl.18:31

Nå skal alle kluter settes til å male et fiendebilde av den skumle høyre fløy. Demonisering av Listhaug har jo pågått for åpen scene nå. Man tåkelegger og snakker om retorikk uten å komme opp med løsninger. Spesielt venstre og Grande er eksperter på dette. Trine Skei snakker kun om integrering og svartmaler alle innstrammingsforslag ,samtidig som hun aldri snakker om hvordan man skal få bukt med strømmen av asylsøkere og de mange tusen som forsvinner fra norske mottak hvert år.

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.19:00

Gio: hva har det med dette innlegg om propaganda og kildekritikk og gjøre? Du så ditt snitt til å frese litt om innvandring?

Anders

16.02.2016 kl.18:38

Videoen viser like fullt at en jente blir trakassert av en gjeng innvandrere. Det skjedde riktignok for 5 år siden og i Nederland.

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.18:53

Anders: nja, det er vel ingen direkte klarhet i hva som egentlig hender på videoen?

Syns dette klarer opp noe, både i akkurat denne saken og to lignende: http://touch.metro.se/nyheter/har-ar-tre-brutala-videoklipp-som-sprids-med-falska-pastaenden-om-flyktingar/EVHpbo!oPIdtmAU69pgk/#_ga=1.82906134.1801148601.1403992561

Jeg ønsker allikevel å stille spørsmål ved tendensen til å ta en hendelse ut av kontekst, vri på sannheten og fremstille den som noe annet for å fremme egen agenda.

Jonas

16.02.2016 kl.18:42

Folk vil gjerne se det de selv vil se.

Høres dette kjent ut, Linn? Litt biased du også kanskje?

Forøvrig er ALLE disse videoene relle. "Feilen" er at disse gjenbrukes, spres på nytt og bakgrunnshistorien varierer. Så da er mishandlingen helt helt OK da, i og med at konteksten de brukes i ikke er 100% korrekt?

Ut over at man bør ta informasjon på nettet med en klype salt, alle kritiske lesere bør gjøre dette, så skjønner jeg ikke helt at dette er en nyhet. Det finnes vel tusenvis av videoer der unger eller ungdommer plager hverandre. Å bruke informasjonsfragmenter i propagandaøyemed er en velkjent metode. Høres også dette kjent ut? Dette har jo vært brukt aktivt av venstresiden i alle år, men det virker jo som om noen av de høyreekstreme har gått i samme skole som dere og har senket seg til samme lave nivå.

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.18:59

Jonas: nja, alle videoene er vel ikke helt reelle?

Syns dette klarer opp noe, både i akkurat denne saken og to lignende: http://touch.metro.se/nyheter/har-ar-tre-brutala-videoklipp-som-sprids-med-falska-pastaenden-om-flyktingar/EVHpbo!oPIdtmAU69pgk/#_ga=1.82906134.1801148601.1403992561

Som jeg har svart andre: det jeg ønsker å stille spørsmål ved er tendensen til å ta en hendelse ut av kontekst, vri på sannheten og fremstille den som noe annet for å fremme egen agenda.

Terje Bakken

16.02.2016 kl.18:43

Spenstig at du til en hver tid forsvarer urett begått av multikulturelle menn - mens du går til angrep på de fryktelige fæle hvite menn.

Et enkelt spørsmål: Hvor mange innvandrere har de fæle etniske hvite menn tatt livet av? Og - omvendt - hvordan er så tallet? Venter i endeløs spenning.

Siden bloggertrollet forsvarer urett - legger jeg med en video til fra Holland. Du veit - med intervju av de menn med de rette holdninger som denne blogger forsvarer dag ut, dag inn:

Link: https://www.youtube.com/watch?v=0Ky2H7dr8-g&list=LLz7G_xbUIcYoY1Y99-0dEvQ&index=34

Hysj, hysj - stille som mus ...

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.18:56

Terje Bakken: Hva snakker du om? Hvor har jeg forsvart urett begått av noen? Give me a freakin' break.

Syns dette klarer opp noe, både i akkurat denne saken og to lignende: http://touch.metro.se/nyheter/har-ar-tre-brutala-videoklipp-som-sprids-med-falska-pastaenden-om-flyktingar/EVHpbo!oPIdtmAU69pgk/#_ga=1.82906134.1801148601.1403992561

Det jeg stiller spørsmål ved er tendensen til å ta en hendelse ut av kontekst, vri på sannheten og fremstille den som noe annet for å fremme egen agenda. Tipper du er helt rå på det.

Sånn forøvrig er alle politisk og rasistisk motivere drap i Norge gjort av..? Hvem?

Hva syns du forresten om denne: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1011170925621085&id=148172115254308

Ralfsen

16.02.2016 kl.18:55

Godt poeng, men elendig eksempel. Såvidt jeg skjønte var det nordafrikanske gutter som terroriserte en ung jente for noen år siden, et sted i europa. Altså et eksempel på akkurat det mange er redd for.

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.18:58

Ralfsen: Takk! Jeg sitter faktisk å undersøker den faktiske hendelsen nå.

Syns dette klarner opp noe, både i denne saken og to lignende: http://touch.metro.se/nyheter/har-ar-tre-brutala-videoklipp-som-sprids-med-falska-pastaenden-om-flyktingar/EVHpbo!oPIdtmAU69pgk/#_ga=1.82906134.1801148601.1403992561

Som jeg har svart andre: det jeg ønsker å stille spørsmål ved er tendensen til å ta en hendelse ut av kontekst, vri på sannheten og fremstille den som noe annet for å fremme egen agenda.

BareLurer

16.02.2016 kl.19:01

Nei, stemmer det. Det var bare marokkanske innvandrere som trakasserte en nederlandsk jente, og det må vi tross alt ta oss råd til i verdens rikeste land.

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.19:02

BareLurer: Jeg sitter faktisk å undersøker den faktiske hendelsen nå.

Syns dette klarer opp noe, både i akkurat denne saken og to lignende: http://touch.metro.se/nyheter/har-ar-tre-brutala-videoklipp-som-sprids-med-falska-pastaenden-om-flyktingar/EVHpbo!oPIdtmAU69pgk/#_ga=1.82906134.1801148601.1403992561

Som jeg har svart andre: det jeg ønsker å stille spørsmål ved er tendensen til å ta en hendelse ut av kontekst, vri på sannheten og fremstille den som noe annet for å fremme egen agenda.

Avslutningen sin om verdens rikeste lang er forøvrig megalol!! Takk :)

Tommy

16.02.2016 kl.19:05

Herregud...så nå skal du plutselig plukke en og en video som er vridd på en måte som viser muslimske "krigs-flyktningers" voldsomme oppførsel mot nordiske kvinner i propganda-hensyn?

Skal vi begynne å poste alle de tusener av videoer som er ekte vare?

Det er ikke grenser for hvor pære idiot man kan være i Norge og fortsatt få spalte-plass på nyhetssider.

Jeg tror hele bloggen din er ett spill for galleriet for å få flest mulig klikk, for jeg har vanskelig for å forstå at en kvinne kan være så totalt omtåket og blind for tall og fakta.

"Give me a freakin' break."

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.19:07

Tommy: og du kan få tro hva du vil. Takk for at du leste.

Christina

16.02.2016 kl.19:08

Kjære trollsamling!

Skribenten ber om at folk opprettholder en viss kildekritisk sans og dere bestemmer dere allikevel for å samles her, intet nytt under solen. Det er ingen som hevder at integrering ikke er en stor oppgave fremover, men vi må kunne ha en saklig debatt uten feil statistikk og dårlig informasjon. Linn kommer sikkert til å skrive noe igjen hvor dere oppriktig kan bli krenket, men come on, hahaha. Kildekritikk? Det er litt en no brainer, folkens. Litt tålmodighet så skal nok 'stakkars den hvite mann' og 'alle muslimer er onde'-mantraene få luftet seg litt igjen. Det blir litt tullete å prøve å ta henne for å syns at folk skal sjekke hvor de får sin informasjon fra. Det burde vi alle. Også dere som har et intenst behov for å spre galle og hat overalt. fred ut

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.19:10

Christina: hoi! Takk!

Terje Bakken

16.02.2016 kl.19:11

Hvorfor er det slik at media nekter å ta tak i sannheten? Se de siste årene når man har hørt høyest om rasisme.

Skal vi prøve å gjenta - Sofienbergparken? Politikere gikk ut å formante at alle nordmenn måtte gå i seg selv. Hvordan var så faktum? Var det rasisme? Satt Dagbladet på en helt annen sannhet enn den som ble delt?

Sist - denne Jakob Kuteh som ble banket opp i Verdal. Lensmann gikk ut før saken var ferdigbehandlet og skrek opp om rasisme. Hva var så faktum? Dommen som falt - uten at media brydde seg - sa hva? IKKE rasisme!

Video fra han som "ble banket" i Stjørdal - hvorfor ble det så stille om den saken? Åja, han som ble slått gikk med kniv og hadde med seg balltre.

Hvor mange etniske nordmenn har mistet sine liv - grunnet denne hodeløse føring av nye mennesker som DU forsvarer? Tallet er nesten 90 etniske uskyldige døde! Omvendt? Så - har etniske nordmenn tatt livet av 5-6 stykker.

OG - før du kommer med "Breivik - kortet" ... Han drepte nordmenn, gjorde han ikke?

Du forsvarer gang på gang urett mot etniske nordmenn. Du lukker øyner for en hver form for vold, voldtekt, ran og drap fra de kulørte rette mot etniske nordmenn. Men omvendt? En eller annen ond blekansikt skulte stygt mot noen med annen hudfarge - da kommer du og dine!

Det har vært så mange videoer på nettet over disse migranters voldelige ferd gjennom hele Europa. Hvorfor ble de så ikke vist? Hvorfor nektet selv norske media å dele faktum rundt den døde gutt på 3 år med navn Alan Kurdi?

At du ikke engang evner, gidder, vil - ta tak i at de levende bilder du unnskylder - faktisk hendte, sier langt mer om deg og ditt ståsted. En stor skam at du kaller deg feminist - og, hånlig vender hodet en annen vei som intet!

At du i det hele tatt ikke gidder å en eneste ene gang ta opp den massive ukulturen som er tilhørende muslimer rundt kvinner - men, våger å pelle de fæle etniske kvalme på pukkel - viser også alt om deg og ditt ståsted.

Politisk og rasistisk motivert drap? "Ja, jeg glemte jo det. I ditt hode går jo bare rasisme en vei. Det er jo fortsatt bare de onde hvite som kan begå urett, drap og voldtekt" ...

christina

16.02.2016 kl.19:36

Terje Bakken,

Hun ber om kildekritisk sans, et annet ord for sannhet, som såvidt jeg kan se er det samme som du etterspør. Hun forsvarer jo ingen, hun sier at vi må ha fakta, ikke feilinformasjon. Da kan vi jo nettopp snakke om ting. Å si at feilkilder er sløvt er jo ikke det samme som å si at voldtekt er greit, vel? Og Å ikke hate mørkhudede betyr jo ikke at man hater hvite, tunga rett i munnen, man er ikke nødt til å være rasist vel? Hun forsvarer ikke urett, hun ber oss sjekke fakta en gang mer enn å stole på onkel Tommys magefølelse. Kan det virkelig være så provoserende?

Kan vi ikke bare i hvert fall være enige om at det er mye bedre å ha en diskusjon der folk ikke lyver om fakta?

16.02.2016 kl.19:48

Jeg skjønner jo at du er ute og troller for å oppnå klikk, men lo godt av ordet "propaganda" - som alltid har vært forbundet med venstresiden :)

Jonas

16.02.2016 kl.19:55

"Som jeg har svart andre: det jeg ønsker å stille spørsmål ved er tendensen til å ta en hendelse ut av kontekst, vri på sannheten og fremstille den som noe annet for å fremme egen agenda."

Bingo, kunne ikke sagt det bedre selv!

Det er dette politikk handler om. Men ikke så lett å legge merke til at dette gjøres når man selv er enig med manipulatorene? Litt lettere å være kritisk når man er uenig i innholdet, ikke sant? Jeg er forøvrig enig med deg i dine konklusjoner, poenget mitt er at dette gjøres hver dag. Dette er mao. ikke noe nytt.

PS: Hvor mye av innholdet i norske aviser/media tror du kan kalles objektivt? Noe av det viktigste som gjøres i en redaksjon er å sile og bearbeide informasjon. En journalist anno 2016 skriver lite av materialet sitt selv. Mestparten er copy-n-paste fra diverse kilder i innland og utland.

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.20:27

Jonas: jeg er enig i at media har en vei å gå, og har også skriver om dette tidligere.

Jonas

16.02.2016 kl.19:56

"nja, alle videoene er vel ikke helt reelle"

Jo, det er de. Men konteksten de brukes i varierer og er ikke helt sannferdig.

Jonas

16.02.2016 kl.20:02

@christina

Jeg vet du mener dette godt, men sannheten er alltid noe man må forholde seg til. Man kan ikke bygge et samfunn basert på politisk styrt løgn. I Sverige har man gjort dette, og balongen er der i ferd med å sprekke.

Disse videoene er dessverre korrekte i seg selv, men dessverre (ja det mener jeg) så brukes disse til å spre propaganda og hat.

Daniel

16.02.2016 kl.20:08

Det kan jo medføre at folk videreformidler falske saker som en ringvirkning av dekning i MSM.

For når det kommer til ikke-vestlig innvandring og islam spesielt og det kommer saker som er og som vil bli forstått usympatiske på disse feltene, så vil MSM være opptatt av å tåkelegge/ignorere/sminke/kulturelativisere etc

Et godt eks er jo de islam-organiserte overgrepene som skjedde på nyttårsaften i en rekke europeiske byer. Er det virkelig noen som tror at ikke MSM ikke kjente til disse hendelsene allerede utover natta til 1.Jan. Men realitetene er at MSM tok en titt på saker og registerte en bestemt gjenganger og valgte umiddelbart å sitte på sakene. I dette landet fikk man jo dokumentert til fulle hvor uredelig journalister som Marie Simonsen. For det er ikke mye som skal til før Marie Simonsen tilter og roper opp om kvinneundertrykkelse og/eller mannsjåvinisme, så lenge det er etnisk norsk/vestlig kontekst. Derimot i det øyeblikket hvor det var organiserte overgrep av jenter/kvinner i stor stil i en rekke europeiske byer, så var Marie Simonsen i utgangspunktet særdeles avslappet til dette

Uheldigvis for MSM så fins det sosiale og alternative medier

Geir

16.02.2016 kl.20:13

Sitat: "skriver mandag at informasjonen under videoen er feil". javel. Men det fortelles ikke hva videoen egentlig er, lang mindre noe bevis på dette. Dette var syltynne PK greier

Ali

16.02.2016 kl.20:13

"Det jeg stiller spørsmål ved er tendensen til å ta en hendelse ut av kontekst, vri på sannheten og fremstille den som noe annet for å fremme egen agenda."

Gjelder dette også når det kommer fra agenter for den politiske ideologien man selv tilhører? Eller gjelder det kun når det kommer fra innvandringskritiske stemmer?

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.20:25

Ali: jeg elsker at dere samme kommer tilbake igjen og igjen utelukkende for å lire av dere dritt.

Larsen

16.02.2016 kl.20:24

Okay, om vi ser bortifra når og hvor videoen ble filmet, hva syns du om inneholdet i sin helhet Linn?

Kjell

16.02.2016 kl.20:32

Vi bør heller ukritisk lytte til deg og andre venstreekstreme som mener innvandrer og flyktning er en feilfri berikelse for landet?

Linn W. Rosenborg

16.02.2016 kl.20:40

Kjell: 1) det har jeg aldri påstått og 2) dette innlegget handler om å utvise kildekritisk og ikke om innvadringspolitikk.

Christina

16.02.2016 kl.20:41

@Jonas

Såvidt jeg kan se er vi helt enige. Sannhet er viktig, og skal ikke bøyes av hverken den ene eller den andre. Eller?

Jeg vet at du mener det godt også.

Kjell

16.02.2016 kl.21:00

Men deg, og alle du er enig med, skal vi aldri være kritisk til?

Multikultur

16.02.2016 kl.21:27

Noen som husker Nrk og "romkvinnesaken"?

Synes det er svært alvorlig med venstrevridd statsfinansiert propaganda.

http://www.aftenposten.no/kultur/--Grove-overtramp-setter-NRKs-troverdighet-i-fare-7107380.html

Hvorfor ikke skrive et innlegg om det, Linn?

Eller er du blant de som ser en annen vei

Multikultur

16.02.2016 kl.21:33

Erik Schenken fikk livet ødelagt på grunn av "antirasister".

https://no.wikipedia.org/wiki/Erik_Schjenken

Skriv et blogginnlegget om propagandaen i Dagbladet Linn.

Daniel

16.02.2016 kl.21:39

Hvis denne Linn Rosenborg er så opptatt av "å utvise kildekritisk" så vil jeg anbefale Linn Rosenborg om å ta for seg det opprinnelige oppslaget til nrk som gikk på at det var like mange tyskere som syriere bak overgrepene 31.desember. For dette var en særdeles selektiv fremstilling. Og hva i all verden var hensikten med slike selektive fremstillinger.

For selv Linn Rosenborg må erkjenne at det er langt mer alvorligere at landets største mediestasjon formidler åpenbare suspekte fakta, enn at såkalte innvandringskritikere "feilbruker" et eller annet videoklipp

Ali

16.02.2016 kl.22:12

"Ali: jeg elsker at dere samme kommer tilbake igjen og igjen utelukkende for å lire av dere dritt."

Dritt? Vennligst utdyp hva som er "dritt" med spørsmålet mitt hvis du kan. Jeg spør fordi det er lett å være mindre kritisk til kilder som "bekrefter" ens forutinntatte holdninger, enten om man er beinhard sosialist eller rasist eller hva det nå enn måtte være. Dette kalles gjerne 'confirmation bias'.

Ali

16.02.2016 kl.22:13

"Ali: jeg elsker at dere samme kommer tilbake igjen og igjen utelukkende for å lire av dere dritt."

Dritt? Vennligst utdyp hva som er "dritt" med spørsmålet mitt hvis du kan. Jeg spør fordi det er lett å være mindre kritisk til kilder som "bekrefter" ens forutinntatte holdninger, enten om man er beinhard sosialist eller rasist eller hva det nå enn måtte være. Dette kalles gjerne 'confirmation bias'.

Radovan

16.02.2016 kl.22:14

Lurer på hvor mange andeler av disse 'filantropene' her inne som er menn, 25-45 år, lavere utdannet, og bor hjemme hos mor?

Makan til angrep på ei jente som Linn er ganske ironisk med tanke på temaets utgangspunkt (Linn, de gutta her er ikke interesserte i om videoene er sanne eller ikke).

Hm. . . . . . . . . . . Jeg blir ofte stolt over mitt kjønn.

Glenn fra Berggen

16.02.2016 kl.22:41

Hei Linn.

Synes det er synd at så mange personer i kommentarfeltet her går etter mann og ikke ball. At mennesker ikke klarer å diskutere med mennesker som er uenig med seg selv uten å ty til personhets og upassende språk sier alt om de, og jeg håper du ikke tar det seriøst.

Når det er sagt så er jeg som regel uenig med deg, bortsett fra her. Er helt uakseptabelt å bruke gamle videoer med feil budskap for å fronte meningene sine. At de ikke skjønner at det bare virker mot sin hensikt...

Men, vi kommer ikke bort i fra at det faktisk er innvandrere/asylsøkere som faktisk trakasserer en ung dame i videoen, og det er bilder av en tendens som dessverre er svært økende, jo flere utenifra vi slipper inn i våre homogene samfunn.

Ja det finnes voldelige menn allerede i våre samfunn her i europa, men kanskje vi har nok med dem? Om vi ikke skal storimportere menn som i snitt har en stor del høyere voldelige personer.

Kjell

16.02.2016 kl.23:12

Denne bloggeren er av e som vil forby kritikk av noe som har med innvandring, flyktninger og asylsøkere å gjøre, og mener enhver som ikke støtter åpne grenser er rasister.

Linn W. Rosenborg

17.02.2016 kl.09:15

Kjell: dagens latter. Dere som kommenterer ting som dette slutter aldri å fascinere meg med hvor langt ute på vidda dere er.

Odin

16.02.2016 kl.23:20

Videoen var ekte nok og den viser trakasserings genet muslimer har for å spre sin onde ideologi. Dominere med sin primitive klan mentalitet. Leste nettopp en sak om muslimske innvandrergjenger i Danmark som raider butikker osv i egne nærområder for at disse skal gå konkurs og at muslimene selv kan ta over. Alt planlagt og ondskapsfullt. Så nok en gang skivebom fra deg! Skal vist aldri lære du...

Jørn Grotnes

17.02.2016 kl.06:59

Linn, veldig bra skrevet og du har jammen fått mye hjelp i kommentarfeltet til å vise hvor korrekt innlegget ditt var! Frykten er fienden og den spres slik du beskriver. Du er modig som tør å si fra og avsløre løgnene og hvordan de sprer seg.

Peros

17.02.2016 kl.08:51

Delte ikke denne av samme grunn som jeg ikke blir å dele bloggen din. Hadde du vært mer kildekritisk hadde du lest deg opp i saken fra Gouda, Nederland. Flere marokkanske innvandrere ble anholdt etter denn episoden i 2011. Så selv om det er løgnaktig å forestille folk at dette har skjedd i et annet land på et annet tidspunkt er det et faktisk tilfelle. Men det passer ikke inn i din agenda, gjør det vel? Ved ikke å grave i materie som ikke passer inn i ditt verdensbilde presterer du å gjøre deg skyldig i en annen form for propaganda. Quid pro quo.

Terje Bakken

17.02.2016 kl.10:06

Deres forsøk på å sette rettferdighet, kildehenvisning og denslags til denne her sak - faller til grus.

Journalister i Norge stemmer, vrenger og deler det fra sitt eget ståsted - som, jo er ettertrykkelig venstreside. Rødt, Sv, AP og Miljøpartiet de Grønne leder ann hjerte, vending og vridning. Også derfor ting blir skjult?

Si meg - hvorfor har det aldri kommet til overflaten at TV 2s norsk-pakistanske journalist Kadafi Zaman - som, ble så "hetset" på skjermen - i sin tid for Arbeiderpartiet hadde et brennende ønske om en helt egen muslimsk kommune i Norge.

Er det tilfeldig at Bhatti - konebanker og muslimsk ikon, hadde romanse med journalist?

Ellers, kan man jo tenke seg om politiker fra høyresiden hadde gått under lumske paroler. Kristian Halvorsen - hun gaulte vel ut "Død over jødene" ... Denne samme kvinne jobbet også for å senke ambulansesjåfør Schjenken til stup. Unnskylding? Selvsagt ikke.

Nrk? Ingen er vel dømt så ofte som de i PFU. Får det konsekvenser? Selvsagt ikke. De klipper, limer og maler sin egen kake til sine sauer.

Den største overgriper i Norge - er tilhørende det tidligere norske Arbeiderparti. Hvorfor ble den saken så dempet i media?

Så - atter en gang, de søker rettferdighet, likevekt og - riktig føring innen kilder. På samme tid - hopper de jo også gladelig over det faktum at de bilder på video - er IKKE manipulert.

Sagt på en langt mer enklere måte: Man kan tenke seg hvilket rabalder det ville vært i norsk media, og - fra slike bloggere som deg - om det var etniske fæle hvite borgere som hadde trampet på en kvinne med farge til hud!

Tilbake til virkeligheten. Byen er Kristiansand, stedet er Sørlandet. Der var det en svensk kvinne som ble overfalt, fikk ansikt knust - før hun så ble voldtatt av denne tiggende rumener. Ingen brydde seg av de riktige innen eliten. Ingen!

Så - gikk det rykter om at en etnisk borger fra landet Kristiansand hadde truet en rumener med kniv. Da ble det samlet til fakkeltog - da kom media, og - da kom slike som Rosenborg med pekefinger. Faktum? I likhet med de største opprop de siste 10 årene rundt rasisme - viste det seg til å være alt annet enn først malt og delt videre.

Og - denne her føring - det er takket være Rosenborg og de likesinnede. De snakker så pent om det riktige, det rettferdige. MEN - den bit går bare EN vei - hver gang.

EN VEI!

Så, igjen - hvor vanskelig skulle det være å fordømme en video? En video som har blitt vist før - men, gang på gang på gang på gang - gjemt og prøvd å bli glemt. Alt- takket være journalistisk venstreside og mennesker som ALLTID går etter å plukke på de onde blekansikt.

Neste!

Erik

17.02.2016 kl.11:47

Hei Linn.

Ikke så veldig ofte jeg er enig med deg i det du skriver siden jeg opplever at du veldig ofte og i alt for stor grad bagatelliserer og bortforklarer alle de utfordringer og problemer en slik massiv flyktningestrøm som vi nå opplever fører med seg. Å rette all skyts mot høyresiden og en streng innvandringspolitikk uten også å faktisk ta inn over deg alle de seksuelle overgrep og trakassering av jenter som har fulgt i kjølvannet av flyktningestrømmen til Europa blir for meg en skyttergravstaktikk som sikkert gir deg mange klikk på bloggen din, men som samtidig dytter mange mennesker enda lenger til høyre i stedet for å bidra til god diskusjon. Jeg påstår ikke at det er slik, men det er slik jeg oppfatter deg utdrag det du skriver. Min oppfordring til deg er dermed å slutte med den nedlatenheten og den sarkasmene du veldig ofte har til innvandringsmotstandere og heller ta på alvor den skepsis og de innvendinger de har. For jeg tenker vel at de aller fleste av oss ønsker et trygt Norge der vi lever i harmoni med hverandre selv om prioriteringene og måten å komme dit på er forskjellig.

Når det er sagt så er jeg fullstendig enig med deg i det du skriver i dette innlegget. Usannheter og "falske" videoer er ikke greit selv om uenighet er innenfor. Saklighet er viktig.

Jallis

17.02.2016 kl.22:55

Som vanlig blir ukvalifisert synsing og svada fra Linn Rosenberg møtte med god og saklig kritikk fra en stor andel av leserne. Og som vanlig har ikke Linn Rosenborg noen god motargumenter til det som blir dratt frem :-)

Linn W. Rosenborg

18.02.2016 kl.10:38

Jallis: hvor er det god og saklig kritikk som ikke blir nøtt? Som vanlig er du mer opptatt av å kritiserer at jeg ikke svarer riktig (etter din mal) på kritikk enn å lese noe du faktisk liker :)

Rasisten

18.02.2016 kl.11:52

Rasistisk propaganda i dagens VG!

"Listhaugs innstramming er ikke nok"

http://www.vg.no/nyheter/meninger/solberg-regjeringen/listhaugs-innstramming-er-ikke-nok/a/23617181/

Sender du beskjed til Operasjon Askeladd Linn?

Skriv en ny kommentar

hits