TAKK!

Jeg er her fortsatt. Jeg drikker kaffe, har telefonen på lydløs og forsøker så godt jeg kan å puste. 

Det har virkelig stormet etter at innlegget Ikke din kvinne ble publisert. Mange har beskyldt meg for å poste innlegget som rent troll-bait, for så å more meg med å dele reaksjonene på sosiale medier. Jeg regner med at mesteparten av dere forstår at det ikke stemmer.

Jeg poster aldri såkalte troll-baits. Jeg skriver innlegg omhandlende temaer jeg hardnakket mener at jeg skal kunne uttale meg om uten å motta den formen for hets jeg mottar. Jeg deler noen av de verste kommentarene på sosiale medier fordi jeg mener det er viktig å løfte disse frem i lyset. Ingen skal trenge å motta denne formen for reaksjoner og kommentarer som resultat av det å ytre seg. Ingen. 

Og nå skal jeg komme enkelte av dere i forkjøpet: nei. Jeg leker ikke offer. Jeg retter spotlighten mot noe som er et alvorlig problem når det gjelder debatt på nett. 

For å skissere mengden hets jeg sikter til kan jeg sitere hva tidligere bloggsansvarlig i Nettavisen skrev på sin Facebookside: 

"Kommentarfeltet i dagens blogginnlegg fra Linn Winsnes Rosenborg er det mørkeste og nedrigste jeg noen gang har sett i løpet av min tid i Nettavisen. Utrolig at det går an å samle så mange nedsnødde oppgulpere på ett og samme sted. Felles for de aller fleste er at de går knallhardt på person - ikke sak.

Hvor mye personsjikane, feminist-raljering, trusler om gruppevoldtekter og rasist-sexistiske mishagsytringer skal en enslig blogger tåle? Det er mange som burde gå dypt inn i seg selv, telle til 10 og puste litt med magen - og skamme seg."

Onsdag kveld stod jeg på Rimi på Sagene med en liter melk i armene, gråt som en unge og lurte på hvorfor i alle dager jeg gidder. Hvorfor orker jeg å utsette meg selv for så harde hugg?

Jeg kunne, som jeg har gjort før, skrevet et langt innlegg med skjermdumper av kommentarene som vippet meg mest av pinnen, men nei. Jeg vil heller rette en stor takk til alle dere som har talt i mot. Alle som har sendt meg meldinger, e-poster og som har kommentert selv. Jeg skulle gjerne trukket frem alle, men er det ikke digg at dere er for mange til at jeg klarer det?

Kjente, ukjente, menn og kvinner har tatt kontakt for å vise at jeg ikke står alene i dritten. At det ikke bare er jeg som ser hvordan alle kommentarene bekrefter alt jeg forsøker å formidle i innlegget. Dere er faktisk så viktige at innlegget fortsatt står der takket være dere. 

Jeg orker fordi jeg vet at mange er enig med meg, og jeg orker fordi de temaene jeg tar opp er temaer som trenger å tas opp! Så TUSEN TAKK TIL HVER OG EN AV DERE SOM NÅ HAR STORMET TIL TASTATURET FOR Å HEVE STEMMEN SAMMEN MEG! TAKK! 

Jeg ønsker å løfte frem noen utdrag av gode og viktige kommentarene jeg har fått. 

Jens:

Bra skrevet Linn! Om det i det hele tatt fantes et snev av tvil om kvinnesynet til disse "hvite ridderne" (les:kjellerleilighetsrebellene), så er det nok bevis i kommentarfeltet til å backe det opp! Stå på! :)

Annika: 

"Her respekterer vi våre medsøstre", sier dere - og i neste øyeblikk skriver og sier dere i full offentlighet at kvinner burde utsettes for straffevoldtekt og misshandel.

Hvordan skiller dette dere fra stammeråd i India, eller shariasdomstoler i islam? Jeg ser ikke forskjellen... 

Gå foran med godt eksempel. Stopp sjefen som tafser på julebordet. Stopp kompisen som klår på byen. Stopp asylsøkeren som tafser på gata.

Men ikke prøv å fortelle meg at Den Norske Mann er noe helgen til etterfølgelse, og at "ondskap" er begrenset til islam.

Boye:

Jeg er bare her for å uttrykke min støtte.

Jeg er en ung, hvit mann, og var jeg ikke allerede sint, så er jeg det nå. Du har min fulle støtte, og dette kommentarfeltet gjør grundig jobben med å styrke innlegget ditt. Identitetskrisa blant oss hvite menn er tydelig sterk, og jeg vil få unnskylde på både egne vegne, og på mine svake brødres, for å gi krisa utløp på de merkelige vis den gjør.

Med de beste hilsener,

Ung, hvit, skamfull mann.

Ida:

Shit. Dette er det beste jeg har lest på en stund. Kommentarene du får tilbake er jo tydeligvis et tegn på at det du skriver er helt sant - og HELT nødvendig.

Den seksuelle trakasseringen jeg har opplevd har aldri vært fra utlendinger - det har vært jevnaldrende menn, kollegaer, tilogmed sjefen min. Tilogmed kompiser. Så å sette ord på dette er så uendelig viktig. Herregud

Hvit nordmann som pusher 50:  

Jeg blir helt matt av det kommentarfeltet. Takk for at du orker, Linn.

John Ivar: 

Jeg er enig med Linn jeg. Synes det er fryktelig trist lesning ned igjennom her. Kilometervis med gjøkhuer som bare bekrefter poenget fra bloggteksten.

Håper dere detter på isen når dere patruljerer i kveld.

zena zuza:

Det er vitterlig noe galt med samtlige av dere!

Flere av dere mener altså at fordi dere lirer ut av dere dritt i et kommentarfelt så er bloggeren pålagt å svare dere? Det er hun ikke. Dere kan derfor slutte å slenge dritt når deres idiotiske kommentarer ikke får gehør.

Mange av dere bommer jo totalt på innholdet her, blant annet Geir Bjerkland som skriver "så du vil heller bli voldtatt,ranet,grafset/tafset på og bli utsatt for vold av disse Marokkanske ungdommene og av andre innvandrere/asylsøkere i din krig mot noen på høyresiden som kun er ute etter og forsvare deg.. Spenstig."

Fatter du ikke poenget? Vi vil ikke bli tafset på av NOEN. Verken utenlandske eller norske. Og jeg er drittlei selvhøytidelige norske menn som tror de er noen fuckings glansbilder når det kommer til behandling av kvinner, men når det er sagt, majoriteten av menn her til lands er fantastiske, men så har vi jo noen som er helt ræva også.

Dessverre ser det ut som de fleste RÆVA klarte og karre seg inn på dette kommentarfeltet og spyr ut av seg latterlige argumentasjoner som ikke gjør noe annet enn å underbygge hele innlegget.

Som han Tord da, som lirer ut av seg "å skrive noe så motbydelig mot norske men er en skam. Håper virkeligheten biter deg i ræva og at norske hvite men bare går rett forbi for du fortjener ikke mer"

Skal vi se... Norske menn tafser og oppfører seg motbydelig mot kvinne? Kvinne skriver om det? Og HUN er skammelig? Det hele hadde vel strengt tatt vært unngått om folk oppførte seg i utgangspunktet. At Tord deretter går til lengden hvor han ønsker at virkeligheten kommer og biter henne i ræva og at norske menn skal gå forbi hvis hun blir voldtatt fordi hun ikke fortjener noe mer? Du skjønner vel selv at du gjør jævlig dårlig reklame for ditt eget kjønn?

Samme med agurk agurk "Etter å ha lest slike kronikker som dette, så ser jeg en mindre grunn til å hjelpe hvis jeg er vitne til voldtekt, takk skal du ha feministen" Hvordan i all verden kom du til den konklusjonen?

Fortsatt Mann "Hvem har forsvart noe som helt overgrep mot jenter? Pek på en kommentar?" Ta deg en liten runde i kommentarfeltet selv, det er jo tydeligvis ganske mange som legitimerer voldtekt så fremt det gjøres mot en kvinne de ikke liker?

Også har vi Martin Karlsen da.. "og vi vet at du ikke bryr deg om kvinner som blir utsatt for strukturell diskriminering og trakassering hvis den kommer fra muslimske menn. Du bryr deg kun når den tilsynelatende kommer fra etnisk norske stråmenn du selv har konstruert." Du misser jo poenget helt. Det eneste hun påpeker er at mange norske menn ikke er noe bedre enn de muslimene alle er så redde for. Den ene er med andre ord ikke bedre enn den andre.

Og nei, problematikken med norske menn er ikke konstruert. Den er reell og har vært et problem for kvinner ganske lenge. Igjen, derfor enkelte blir litt irriterte over at menn som selv ikke har noe problem med å tafse på byen plutselig skal ut å leke hvite riddere.

Go Linn!

Anna: 

Hei alle dere som etterlyser svar på kommentarene deres.

Med tanke på at denne posten har snart 400 kommentarer bare her (pluss mange hundre på diverse fb-sider) er det kanskje ikke så rart om Rosenborg ikke makter å lese og svare alle.

Her kommer virkelig grumset frem i lyset og beviser at denne saken enda mer viktig og aktuell enn jeg, og kanskje mange andre hadde trodd. Må si jeg er både skuffet og overrasket over all hetsen du får for en så god sak. Stå på videre, og ikke la alle de stygge kommentarene kneble din viktige stemme.

Harald: 

Vanskelig tema som fortjener en sivilisert diskusjon. En del av innleggene her beviser bare at Linn er inne på noe. Det er ikke troverdig å være mot vold mot kvinner samtidig som man selv driver verbal vold og trakassering.

Bjarne: 

Takk Linn! Det du tar opp er helt riktig og ikke minst ekstremt viktig! Jeg er glad for at du tør å si det du sier. Det krever ryggrad! Utviklingen vi ser i samfunnet i dag, med polarisering, "oss" mot "dem", hatet og viljen til vold er skremmende. Stå på! Samfunnet trenger stemmer som din nå!

Hilsen

Bjarne

(ikke til forveksling med Bjarne som kommenterte tidligere i kommentarfeltet, for han og jeg har tydligvis ikke samme syn på saken)

Christina:

Kjære Linn,

Jeg har lenge gått å vært provosert over at de jeg føler jeg må 'beskytte' meg for, plutselig snakker om kvinnesyn og verdier som om de har noen. Tusen takk for at du skriver og dermed ikke bare får satt ord på det, men også blottlagt problemet i kommentarfeltet. Rasisme og kvinnehat er på mange måter ett og samme, snever forståelse og frykt blir eksplosiv aggresjon og hat, og det er farlig for oss alle.

Og til alle dere som blir provosert av innlegget, sier dere nå vil la kvinner som Linn voldtas, det har dere gjort lenge, ved å ikke lytte og ikke bry dere. Voldtekter og kvinnehat er et problem i vår kultur også, og det er det som er så provoserende nå. 'De' skal ikke komme her å voldta 'våre' kvinner, la oss banke dem før de gjør det-tankegangen er farlig for oss alle, og 'vi kvinner' er bare en unnskyldning for å utøve rasistisk vold. I våre navn.

Det handler såklart ikke om at vi ikke skal beskytte hverandre, men det skal vi jo alltid! Å kalle kvinner som snakker ut for feminazier og mentalt forstyrrede øker sjansen betraktelig for at din datter ikke klarer å stå opp for seg selv, ser dere ikke det?

En feminist er en som syns kvinner og menn har samme verdi og burde ha like rettigheter. Å spytte på det er jo som å si at kvinner ikke har samme verdi og ikke burde ha samme rettigheter, er det ikke?

Og det er her det blir vanskelig, for når den 'mørkhudede' kommer å spytter i den retningen, så er dere plutselig på vår side? Samtidig som dere fortsetter å spytte?

Hvis jeg blir voldtatt på gaten håper jeg dere vil hjelpe meg, selvom jeg vil beholde stemmeretten min og gjerne vil ha lik lønn for likt arbeid. Jeg vil gå imellom hvis dere får bank av folk å risikere mitt liv for dere, fordi jeg syns mennesker har verdi.

Og som flere har sagt, vi står ovenfor et kjempearbeid med integrasjon og kulturforskjeller, men vold og kneblingen av kvinner er det vi kjemper imot, som også er det dere sier dere kjemper imot, så våkn opp! Dere kjemper på feil side!

Det er som vi skal integrere ikke bare nyankomne landsmenn, men også et stort segment av egen befolkning.

Cathrine: 

Fanebærerne for "våre kvinner" er påfallende ofte de samme som skal straffepule i kommentarfeltene. Go figure.

 

Tusen takk til Lasse Jangås for uforbeholden støtte og takk til alle som har delt innlegget.  Tusen takk også til alle dere som støtter meg som jeg ikke har nevnt her. Dere er lest og jeg setter veldig stor pris på hver eneste støttende kommentar, melding og deling.

Dere er så fine at jeg blir helt rørt. TAKK! Vi høres uten tvil! 


Delta i kampanjen ved å poste din mening på sosiale medier med hashtaggene #inteerkvinna #notyourwoman #ikkedinkvinne

Følg Kommentarfeltet på Facebook for å få innlegg rett inn i feeden!







143 kommentarer

turid

05.02.2016 kl.13:59

Du har min fulle støtte- Ingen -ingen skal behøve og tåle slike kommentarer. Du er modig og jeg støtter deg.

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.14:06

turid: tusen takk! God helg!

Linda

05.02.2016 kl.14:01

Det var enkelte usakelige kommentarer, ja. Men 95% var fra personer som var oppgitte over svadaet ditt. Bliggen din er unyansert og bærer preg av enkel sort/ hvitt tenkning. Du er ingen feminist.

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.14:06

Linda: Nei vet du hva, 95% var ikke fra personer som var oppgitte over svadaet mitt. Mesteparten var usaklig personsjikane som beviser at innlegget er langt fra svada. Du er fri til å mene hva du vil om bloggen min, men du sitter (heldigvis) ikke på definisjonsmakten mht til hva en feminist er. Ha en god helg.

Terje Bakken

05.02.2016 kl.14:42

Intet stort sjokk å se at du kun trykker ut støtte - og, hopper gladelig over den tsunami av konstruktiv kritikk som rammet deg.

At du er rasist gjør heller vitterlig ikke saken din det fnugg bedre.

Videre - du må gjerne bære på selvhatet ditt - men, jeg håper virkelig at Nettavisen sletter din inntekt med å la deg seile din egen sjø.

Tiltredes den bit rundt at det var 95% som var oppgitt over rasistiske raseriet ditt - enn, å gi deg støtte. Men hei, du er jo av den sort som har hoppet gladelig over at krisesenterene er fulle av innvandrerkvinner grunnet de liderlige innvandrermenn du har ellers forsvart. De fæle fryktelige menn - de er jo hvite må vite!

Du har også aldri våget ta tak i det faktum at kvinner slår egne barn langt mer enn mannen - og, at i et forhold mellom kvinne og mann -er det kvinnen som er den mest voldelige. Altså, ikke den onde hvite ekle mannen du prøvde løgnene dine til å være ...

Ingen rasister i våre gater eller pr.blogg!

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.15:26

Terje Bakken: 1) jeg pleier som regel å trekke frem hat. Det at jeg nå gjør det motsatte er et unntak. Dermed faller din første setning på sin egen urimelighet.

Les flere innlegg før du roper om hva gjør/aldri gjør.

Inntekten min? Tror du dette er fulltidsjobben min? Så søtt.

Kamran

05.02.2016 kl.14:57

Takk for at du orker. Personlig lærte jeg mye av og lese ditt innlegg og kommentarfeltet; hvor viktig det er å forklare ignorante mennesker at femenisme ikke går ut på å korsfeste menn for å deretter gi jobben deres til en femenist og hennes muslimske voldtektsmann, for eks. Spøk til side, jeg har for lengst gitt opp kommentarfelter, spesielt nettavisens plattformer, som er blitt dominert av kvinnehatere og nettriddere som har funnet seg en klubb hvor de kan være enig med seg selv uten motstand, men jeg innser nå hvor viktig det er å motsi disse selv om det innebærer å bli sjikanert.

Du har ihvertfall min støtte.

Stig

05.02.2016 kl.15:13

Takk Terje Bakken - du sier det som de fleste av oss mener om denne forskrudde mannshatende bloggen som forurenser Nettavisen. Et blogg-troll basert på fordommer, fanatisme og hat mot mannskjønnet. Og det er rørende å se hvordan blogg-trollets søstre i troll-menigheten trer støttende til med "takk", "støtter deg" og bla bla bla bla.

Noen kvinner tenderer til å bli så fulle av seg selv at de mister både kjøreevne og kjøreretning. De tror de kan spy ut hva som helst av ondsinnede ord - fordi de er frigjorte kvinner og naturligvis et "offer" når de møter motstand. At venstresidens media trer støttende til overrasker ingen - vi er vant til litt av hvert fra den kanten. Linn - du bør søke hjelp.

Vilde H.

05.02.2016 kl.15:28

Linn. Jeg gjorde nå et innbitt forsøk på å gidde å formulere en respons til han som har skrevet over her.. Men jeg kjente at "dette gidder jeg ikke, er det mulig å være så uopplyst." Så jeg bruker heller energien min på noe mer konstruktivt:

Takk for at du gidder! Vi trenger din stemme og ditt pågangsmot! Maken til groteske, ekle og truende kommentarer er det lenge siden jeg har bevitnet. Tragisk at slike patetiske mennesker skal gi deg hodebry.

Stå på Linn! Du har en stor fanskare ved din side.

Kamran

05.02.2016 kl.15:38

Stig, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

"hvordan blogg-trollets søstre i...." Det finnes også menn der ute som ikke mener det samme som deg.

"De tror de kan spy ut hva som helst av ondsinnede ord..." Det finnes også kvinner som ikke mener det samme som deg.

"seg selv at de mister både kjøreevne og kjøreretning..." Det er stort sett menn som står bak trafikkulykker, ring forsikringsselkapet ditt hvis det skulle oppså tvil.

"fordi de er frigjorte kvinner..." det er ikke noe som heter frigjorte kvinner i 2016, alle burde være frigjorte i norge i 2016.

"venstresidens media trer..." Gunnar Stavrum i nettavisen og blogg.no gikk ut og oppfordret sine lesere til å stemme på en borgelig byråd før kommunevalget det er ikke så venstre-ish.

Edvard

05.02.2016 kl.15:53

Hei Linn. Synes det er flott du har dine meninger og yttrer de. Men nå har det seg jo sånn at det er ett gammelt ordtak som heter. vil du være med på leken, må du tåle steken :-p

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.16:32

Edvard: så du mener i fullt alvor at man ved å ytre seg skal godta og tåle personhets og sjikane?

Chung

05.02.2016 kl.16:06

Desverre er det slik at i ytringsfrihetens verden må man rett og slett tåle både negative og positive tilbakemeldinger.

Negative tilbakemeldinger er vanligvis blitt skrevet i raseriets stund og det kan virke provoserende, diskriminerende og truende. Men det er allikevel et negativt tilbakemelding. Selv om det virker truende, skremmende og slemt så er det nødvendigvis ikke at de mener det. De har bare litt problemer med å ordlegge seg skriftlig på en ordentlig negativ måte. Ikke alle har evnen til å skrive negativ kritikk som en journalist.

I buddhismens verden har vi et ordtak. "Behandle andre mennesker som du selv vil bli behandlet".

Ziad

05.02.2016 kl.16:25

Du har min støtte, stå på videre.

Rune

05.02.2016 kl.16:26

Utrolig at noen kan reagere så kraftig på ord.

Utrolig og uventet at så mange gikk så sinnsvakt langt.

Utrolig at du endte opp med å ha så rett.

Men det må vel være mulig å være uenig uten å ty til idioti og personangrep?

05.02.2016 kl.17:06

Denne bloggen er utskrift av en selfie.

Jallis

05.02.2016 kl.17:07

Personhets bør man inngå.

Men det virker som du tar deg nær av de saklige innleggene også. Virker som alle som er skeptisk til økonomiske lykkejegere er rasister etc etc. Nå er det oppfunnet et nytt ord; "nyrasisme"!

Tåler du ikke saklige tilsvar får du slutte å blogge!

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.17:13

Jallis: hva i alle dager snakker du om? Hvor tar jeg meg nær av saklige innlegg?

Jallis

05.02.2016 kl.17:43

Du klager og syter over alle "haterne". Men når en ser på innleggene er de aller aller fleste helt akseptable. Selvsagt en idiot eller to, men de fleste bloggere må leve med det. Tenk på hva våre stakkars politikere må gjennom. Karpe Diem lagde jo sang om oralsex med FrP-politikeren Mette Hanekamhaug for eksempel

Alexander

05.02.2016 kl.18:04

Jeg scrollet meg igjennom mange av kommentarene på det forrige blogginnlegget ditt. Noen ga deg usakelig dritt, mens de aller fleste ga deg saklig kritikk etter din nedhøvling av norske, bra menn. Du svarte knapt på noen av dem. Andre svarte du med et innlegg som du hadde copy og paste på. Det i en svært nedlatende tone. At du én dag etterpå kommer med en tårevåt historie om hvor fælt dette er gjør meg rimelig oppgitt. Men det viser også hvor kynisk du er, og hvor tilbakestående norsk presse er blitt. Ha en fin helg da.

Alexander

05.02.2016 kl.18:13

Jallis: Karpe Diem er på den "gode" siden. De slipper derfor unna med det.

Arne Johansen

05.02.2016 kl.18:36

Du får aldri min støtte. Jeg mener absolutt ikke at du fortjener å bli utsatt for slike grusomme handlinger noen her skrev. Det er å gå for langt, men det er ett utrykk for en voldsom frustrasjon.

Min sønn ble slått til av barnet til en av våre berikere i første klasse fordi han sa: Muhammed(noe han hadde hørt på tv).

Se hvordan multikulturelen fra den islamske verden har fungert i Europa som helhet, se på Sverige. Disse tilstandene kommer også til Norge, når vi ukritisk bare kjører på. Du er med på å støtte dette, selv om du bare mener godt, så kan du jo for faen ikke lukke øyene.

Lekefeministen

05.02.2016 kl.18:41

Linn Rosenberg er en blogger jeg ikke klarer å ta seriøst.

Hun skriver side opp og side ned om hvor ille det er for kvinner i verdens mest likestilte land.

Hun tør derimot ikke ta tak i problemstillinger rundt muslimenes groteske kvinnesyn. I slik land er kvinnen mannens eiendom. Tipper mange kvinner blir slått og voldtatt med jevne mellomrom innenfor husets fire vegger.

Og muslimene ser på damer som Linn som "horer".

Oppfatningen er at fulle kvinner som er ute klokken 03.00 om natten, selv er ute etter det

http://www.nettavisen.no/nyheter/--oppfatningen-er-at-fulle-kvinner-som-er-ute-klokken-0300-om-natten-selv-er-ute-etter-det/3423178749.html

Hvorfor tør hun ikke skrive om det? Er hun redd for å bli kalt "rasist"?

Chris Walker

05.02.2016 kl.18:44

Linn : Tusen takk for at du orker. Skjønner ikke hvordan du klarer. (Å drite deg ut så grundig gang på gang haha) *har snacks og brus og leser kommentarer:)

Stå på :)

05.02.2016 kl.18:48

Jeg forstår ikke helt hva problemet er. Hvis man spyr rundt seg med feministisk ondskap og grove beskyldninger rettet mot skandinaviske menn, må man jo forvente at enkelte folk blir sure og svarer igjen.

Jeg er klar over at dere feminister er overbevist om at dere er ufeilbarlige og selve symbolet på godhet, men som alle andre hatideologier så har dere ikke evnen til å se at dere tar feil. Dere skaper et fiendebilde av menn som gjør at dere kan komme med de ondeste, groveste beskyldingene man kan tenke seg, og samtidig tro at dere er på det godes side. Dere er prikk like høyreekstreme grupper som KKK.

Angående uttalelsen om at menn plutselig ble så opptatt av likestilling og kvinners rettigheter over natten, viser dette nettopp hvor forskrudd og ondskapsfullt deres syn på menn egentlig er. Fakta er at menns syn på likestilling ikke har forandret seg i det hele tatt. Vi har alltid støttet likestilling. Problemet er bare at vi ikke deler deres kjønnsdiskriminerende og forskrudde syn på likestilling. Vi ser på likestilling som like rettigheter og like muligheter. Vi ser ikke på kvotering, kjønnspoeng, løgn, bortforklaringer, misandri og å skylde på menn for kvinners selvpåførte problemer som likestilling.

Litt Rart

05.02.2016 kl.18:49

Sorry men de eneste innleggene du svarte var enten når andre mente du hadde rett eller de mest groteske kommentarene. Når mange saklige kommentarer kom opp så bare så du en annen vei og vil ikke se at noen faktisk hadde mer rett enn deg. Så er ikke rart at folk mener at mye eller alt av det du gjorde var troll bait med tanke på at du aldri svarte en saklig kommentar som gikk imot det du skrev og som motbeviste store deler av det du skrev. Men jo du får leve i boblen din at enten så elsker folk deg eller så skriver de ekstreme kommentarer men da har du virkelig store upps and downs i livet ditt om det er det eneste du kan se.

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.19:40

Litt Rart: hei. Jeg svarte ytterst få, rett og slett fordi jeg drukner i kommentarer. Mange ble også svart dekkende av andre, og mange av de "saklige" kommentarene stilte spm ved ting jeg aldri har sagt og er dermed ikke særlig saklige spør du meg.

05.02.2016 kl.19:12

Hvor hadde denne + mangen andre blogger vært uten kommentarfeltet og medie oppslag som det får ? Ser poenget i at man skal kunne dele synspunktet og gi reaksjoner på i en blogg.

Alle dere som ikke kan fordra denne kvinnen, dere hjelper henne med populæritet og penger hver gang dere klikker inn på bloggen&kommenterer det hun skriver.

Jeg er fullstendig klar over at jeg bidrar selv til dette nå, men om bare et par stk kan forstå at det å være 1 av veldig mangen som kommer med en stygg bemerkning bidrar til å hjelpe henne.

Om du er en av de saklige så hjelper ikke det heller for den slags skyld, hun svarer de hun ønsker og hun leser alle kommentarene selv om hun gir utrykk for at hun ikke gjør det.

Ikke gå i troll-bait fellen !!

05.02.2016 kl.19:15

Du representerer ett degenerert samfunn i forfall....

ostepop

05.02.2016 kl.19:27

Hærlig fredags underholdning. Takk til hun "bloggern"

Nepse

05.02.2016 kl.19:30

Flott at du synest vi er fødte voldtekstmenn bare fordi vi er født hvit det er jo vanlig for feminazi's. Du kunne jo svare på kritikken folk som er saklig kommer med men det var vel viktigere å føle deg sårbar å så støtte fra SV folk mens idioter på nettet klikket på deg. Du burde heller støtte Hege Storhaug enn å baite nett troll men du får vel penger av clicks.

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.19:33

Nepse: hva er du snakker om? Har jeg noengang sagt at noen er født voldtektsmann? Jeg svarer saklig på enkelte saklige kommentarer. Dette er ikke en av dem. Og nei, jeg svarer ikke alle fordi jeg snart er oppe i 2000 kommenterer (inkl på blogg, diverse fb-sider og egen innboks)

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.19:37

Nepse: hva er du snakker om? Har jeg noengang sagt at noen er født voldtektsmann? Jeg svarer saklig på enkelte saklige kommentarer. Dette er ikke en av dem. Og nei, jeg svarer ikke alle fordi jeg snart er oppe i 2000 kommenterer (inkl på blogg, diverse fb-sider og egen innboks)

Lise

05.02.2016 kl.19:35

Om 10-20år kommer vi til å se tilbake på hvor det gikk galt, og innser at vi var alt for naive. Du er et prakteksempel, som faktisk klarer å hetse hvite menn. Hvordan i alle dager kan hvite menn være problemet? Hvordan vet du ikke at personene i stockholm som angrep innvandrere gjorde det for å beskytte sin familie og sende ut et signal? Du kan ikke uttale deg om en slik situasjon, ettersom du overhodet ikke har innsikt over hva baktankene var eller noe som helst.

Det er heller ingen som hevder at du er en hvit manns kvinne. Mennene som angrep innvandrere i stockholm forsvarte sine egne døtre og koner, ikke deg. Ingen gjør noenting for deg lise, og det er ingen som forsvarer deg, selv om du tydligvis ønsker å tro det. Dette er frustrerte menn som ikke ser noen annet å gjøre enn å stå i mot.

Du har tydeligvis misforstått alt. Jeg ønsker ikke at du skal motta personhets eller noe sånt, men ikke så merkelig at folk reagerer på det synet du har. Så utakknemlig for det alle historiske feminister har gjort før deg, og utakknemlig for de rettightene du faktisk har og som "hvite" menn forsvarer for deg.

INGEN SKAL TRAKASSERE KVINNER, OG HVIS DET SKJER SÅ SKAL ALLE MIDLER BRUKES FOR Å HINDRE DET.

Jono

05.02.2016 kl.19:46

Dette er bare så alt for håpløst!

Har fulgt med i denne saken fra dag en, men snakk om å kaste bort tiden sin på en kvinne/dame?

AT det blir kastet inn veldig usaklige kommentarer, noe jeg ikke har problemer med å forstå, men hva var meningen med et så tåpelig og enda verre -- dårlig innsyn i dagens problemer og folks ....

At denne kvinnen og slik hun oppfører seg også får "kort tenkte" tilbakemeldinger på, er jo ikke mer enn hva hun ber om.

Dette er bare "en storm i vannglass" eller hva det heter, noen som ønsker å få fram nettrollene eller alle rasistene som ikke er helt enig med venstresiden.

Om noen sier "jeg skal drepe deg", noe kanskje de fleste brødre og søstre kan ha sagt til hverandre i en situasjon!

Så er ikke dette det samme som at noen mener dette bokstavelig. Nå har du fått en mann til å forsvare deg også, dette var vel ikke helt planlagt eller?

Ha en god helg alle sammen!

Jonas

05.02.2016 kl.19:57

Det som jeg lurer mest på er egentlig at Nettavisen linker til bloggen din, men regner med at denne gerererer klikk så da tjener Nettavisen penger, der har vi vel grunnen.

Fordi maken til useriøs trolling har jeg knapt sett noe sted. Og folk troller tilbake, dvs du får egentlig bare svar på tiltale...

Test: Ta innleggene dine og erstatt (hvit) mann med innvandrer/muslim/neger. Der ser du problemet. Hets og stigmatisering kan jo godt rettes mot hvite mennesker og da i synnerlighet hvite menn.

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.20:25

Jonas: vennligst utdyp hvorfor du mener at jeg "troller"? Den påstanden er ikke annet enn festlig.

Kritisk

05.02.2016 kl.20:01

Hva må Sylvia Listhaug tåle av hets fra venstresiden? MDGs representant i Finnmark ville brenne henne på heksebål. Har han bedt om unnskyldning - blir han hengt ut i Dagbladet og Nordlys? Men Sylvia Listhaug løper ikke "gråtende" til Dagbladets spalter og syter og klager. Du fyrer løs med ufyselige påstander mot 50 % av den norske befolkningen som du åpenbart misliker. Hvorfor? Mener du at menn skal bøye nakken og tåle din frekkhet? Mener dine troll-tilhengere at menn skal nektes tilsvar? Beklager - du taper den kampen.

Du må slutte med å påberope deg "personhets" og "voldtekt" hver gang du blir sagt imot. Ingen av oss klarer å spore slike utsagn her. Det virker som om du eller din menighet selv poster slike nedrige utsagn for å vinne sympati hos vennene i media. Når man oppfører seg som et hensynsløst blogg-troll får du tåle å få svar på tiltale - noe dine venner i venstresidens media på ingen måte begriper. De tyr selv til hets og hat mot sine meningsmotstandere. Som en sier her - du tåler knapt saklige motargument. Nettavisen ødelegges med slike stygge blogger.

Frekke Fred

05.02.2016 kl.20:24

Overgrepene i Køln fortsetter, og nei det var ikke norske hvite menn denne gangen heller.

http://www.expressen.se/nyheter/nya-sexovergrepp-pa-karnevalen-i-koln/

zena zuza

05.02.2016 kl.20:24

....og takk til alle som nok en gang understreker poenget.

God helg Rosenborg!

Ursus Furo

05.02.2016 kl.20:30

Så du mener altså at det er greit for deg å komme med oppgulp mot om lag 2.000.000 nordmen, fordi det er din rett til å uttale deg fritt, men så snart andre påpeker dette for deg (ganske uelegant i noen tilfeller, men men) kommer du gråtende og kaller det de svarer deg for hat mot kvinner?

Double standards much, darling?

Hvis du vil kunne uttrykke din hat for hvite menn fritt på nettet, må du også tåle at du provoserer andre til å svare på det. Deal with it.

Ikke bare det, men du er dobbelmoralististk også.

"Og nå skal jeg komme enkelte av dere i forkjøpet: nei. Jeg leker ikke offer. Jeg retter spotlighten mot noe som er et alvorlig problem når det gjelder debatt på nett.", skriver du. Men bare noen linjer ovenfor sier du at "Jeg er her fortsatt. Jeg drikker kaffe, har telefonen på lydløs og forsøker så godt jeg kan å puste.", og litt senere.... "Onsdag kveld stod jeg på Rimi på Sagene med en liter melk i armene, gråt som en unge og lurte på hvorfor i alle dager jeg gidder". Neida, det er ikke å spille offer! Herregud, så heroisk du er! Ingen dør av å få stygge kommentarer på nett, slutt å oppføre deg som om du er den eneste overlevende i en krig.

Det er flere andre ting jeg ville ta opp med deg, så hatefull og barnslig som du er, men jeg har merket at kritikk som kunne oppfattes som produktiv preller av deg som vann på ryggen av en gås, så jeg skal ikke kaste bort tida.

Jeg bare håper at folk kan se forskjellen mellom 3.generasjons-feminister som deg og resterende kvinner og menn.

Guro Marie

05.02.2016 kl.20:48

Linn: Den eneste måten du kan beholde æren på nå er å skrive et blogginnlegg der du adresserer all den saklige kritikken folk har brukt tid til å skrive til deg. Istedet velger du å skrive et gråteinnlegg fordi du ikke klarer å svare? Litt av en samfunnsdebatant...

Å skrive selvmedlidende gråteinnlegg for sympati er så forutsigbart at de fleste av oss så det komme. Det er dit noen velger å gå når de ikke klarer å svare. Neida, ekte tårer gjør ingen til offer. Du er ikke sånn.

Legg merke til hvordan de som støtter deg overhodet ikke snakker sak og antageligvis bare støtter deg på grunn av det fåtallet av kommentarer som gikk lang over streken. De som ikke støtter deg argumenterer stort sett saklig og med begrunnelse hvorfor de ikke gjør det bortsett fra noen utskudd.

Morgendagens innlegg er: "Kvinner mobbes fra å skrive på nettet" men skal leses som "Kvinner tvinges til å svare for seg når de poster dritt på Internett. BUHU!"

Håkon

05.02.2016 kl.20:51

Takk for at du skriver.

Jeg lar som regel være å lese kommentarfelt i nettaviser, men kommentarfeltet du leverer er så absolutt lesverdig.

Guro Marie

05.02.2016 kl.21:00

zena zuza: Nøyaktig hvilke poeng er det kommentarene understreker?

Jeg synes stort sett det er betimelig kritikk hvis man ser bort fra åpenbar støy...

Maria Zähler

05.02.2016 kl.21:04

Hei Linn.

Du leser sikkert ikke alt dette, nå etter stormen. Jeg vil likevel bare beklage at du ble utsatt for denne ekstreme hetsingen. Jeg lurer på hva det går av folk når et kommentarfelt kan eskalere på denne måten. La meg bare si; jeg mente aldri å sjikanere eller hetse på noen måte. Jeg ville bare prate saklig og kanskje komme til en slags forståelse. Vi trenger en åpen debatt. Også en som er kritisk mot for stor innvandring. Saklig og ikke-rasistisk.

For det handlet for meg aldri om etnisitet. Jeg oppfattet derimot at det var du som dro etnisitet inn i bildet med din referanse til hvite menn. Men glem nå det. Jeg skjønner at jeg ikke vil høre fra deg. Jeg ville bare si at jeg ikke på noen måte ville gå til angrep på deg.

Jeg er veldig engasjert i disse spørsmålene og håper at folk nå skjerper seg. Vi er inne i en tid der avgjørelsene våre får store konsekvenser for fremtidens Norge, hva slags verdier samfunnet vårt har og hvordan det står til med befolkningen vår. Det er ikke helt tilfeldig at Norge er nr 1. på Human Development Index og Legatum Prosperity Index. Vi har sammen med våre naboer høy grad av likestilling. Helt tilfeldig er det heller ikke at land som vi nå mottar flyktninger fra, med sine langt sterkere patriarkale strukturer, ligger nederst på disse indexene. Norske kvinner i arbeid har gjort Norge langt sterkere. Dette må vi fortsette med. Da er det viktig å ha kontroll på utviklingen og ikke ta for mye risiko i innvandrings og integreringspolitikk. Det er alvor nå.

Dere som sjikanerer og bruker usaklig argumentasjon skyter dere selv i foten. Jeg er helt med på strenge regler for innvandring og at vi skal være klare på hvilke verdier vi har. Men dere oppfører dere like dårlig som trakasserende utlendinger. Det blir liksom det samme da. Kritiser på en ordentlig måte og bidra heller til ordentlige debatter. Da hadde kanskje Linn maktet å svare på noe og vært med i en viktig diskusjon.

Nå er vi ferdig. Det måtte bare ut.

Takk for meg.

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.21:17

Maria Zähler: hei. Jeg beklager at jeg ikke har maktet å svare. Jeg drukner i kommentarer og meldinger. Jeg skal lete opp kommentarene dine i morgen og svare, ok. Ha en fin kveld!

Og du. Takk for det du skriver om at jeg kanskje hadde maktet om... Det er helt korrekt.

Maria Zähler

05.02.2016 kl.21:11

Ikke sant.

John Ivar Knudsen

05.02.2016 kl.21:45

Jeg støtter deg i dag også, Linn. Jeg er enig i det du skriver, i din rett til å skrive det samt din rett til å mene dette uten å måtte svare for deg til enhver forvirra sabelrasler som skumleser et par avsnitt av det du skriver.

Selv om de stort sett beviser poenget ditt - noe som er enormt artig for de av oss som kan se det fra utsiden - håper jeg det roer seg nå og at du får en fin helg.

05.02.2016 kl.22:16

Hun fikk den ønskede effekt med dette innlegget. Hun gikk opp fra nr 82 til nr 7 på blogglisten, som genererer mye penger. På ett par dager gikk hun fra ca 500 til ca 34000 som leste bloggen. Nå litt ned, og det går nedover til hun igjen kommer med troll-baitene sine.

snowice

05.02.2016 kl.22:17

Forstår du ikke at dette handler om mye mer enn deg selv? Vi har en nasjon,en fremtid å tenke på. Vi har de som kommer etter oss å tenke på. Du fremstår som....jeg vet ikke. Temaet du skriver om er altfor viktig til at du kan la være å tenke konsekvenser. Du er faktisk opptatt av å fremstille deg selv som 'snille deg' og de som kritiserer som de 'hatefulle'.

Dette nytter ikke lenger, se på forstedene i Stockholm og hva som skjer: https://www.document.no/2016/02/sverige-lovlose-omrader/

Tenk selv, du fremstår jo som en person som er helt uten kunnskap om det du skriver om. Les Hege Storhaugs 'islam den 11. landeplage. informer deg selv.

BareLurer

05.02.2016 kl.22:26

Dessverre - ikke alle er lettlurte, Linn. :-)

"Jeg vil våge å påstå at Linn Wisnes Rosenborg visste hva som kom til å skje. Hun formulerte blogginnlegget sitt akkurat så provoserende at poenget hennes akkurat var synlig for de som ikke kjenner til dette, eller som bare leste en liten del av innlegget og deretter begynte å skumlese gjennom kommentarfeltet. Blogginnlegget har noen poenger, men det er nesten ren «troll bait».

Typisk for «troll-bait» innlegg er å komme med en påstand, gjerne en overdrivelse fremsatt som en viktig sak eller et angrep på en oppkonstruert fiende. Det skrives med maksimal patos, innlevelse og offerrollen, sinnet og bitterheten smøres tykt på. Deretter venter man, lar være å svare på saklige motinnlegg men plukker spesifikt ut de som ikke klarer å kontrollere seg selv i sin irritasjon over innlegget og besvarer disse fortløpende. Neste steg i prosedyren er deretter å poste screenshots fortløpende på Twitter for å oppnå heltestatus og oppmerksomhet blant likesinnede. Akkurat dette skjer hver dag, hver time, hvert minutt på hele Internett. Og det er akkurat det du så her. Narcissisme i full blomst."

http://m.btvedten.blogg.no/1454628770_linn_winsnes_rosenbor.html

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.23:46

BareLurer: jeg har lest den og svart han. Takk for at du fortsetter å besøke bloggen min, og med dette øke lesertallene.

05.02.2016 kl.22:37

Oi, gråter litt i Dagbladet også jo! All pr er god pr, sies det, men blir veldig rosablogger å klage på noe man selv har startet.. http://www.dagbladet.no/2016/02/05/nyheter/blogg/innvandring/asylpolitikk/netthets/43025300/

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.23:41

Anonym: anbefaler deg å sjekke definisjon på rosablogg og deretter lese innleggende mine. To hard? La meg hjelpe deg: la oss for enkelthetens skyld bruke Thomas Moens definisjon av begrepet.

"En jente i relativt ung alder som bruker bloggen sin til å fortelle verden hva hun har på seg, hva slags sminke hun foretrekker samt hvor kjedelig skolen er, da kun dette og ingenting annet."

1) jeg er på ingen måte relativt ung.
2) jeg bruker ikke bloggen min til å fortelle verden hva jeg har på meg. Hvis du lurer så har jeg i skrivende øyeblikk på meg en hullete og gammel bukse fra Wrangler, band-tskjorte (Oslo Ess - Kakerlakkene), rosa sokker og en dvergdachs drapert rundt halsen.
3) jeg har ALDRI skrevet om sminke. Aldri.
4) jeg går ikke på skolen.

Og nei, jeg gråter ikke i DB. De ønsket å omtale det freakshowet som disse kommentarfeltene er, og rette et helt legitimt fokus på hets.

Øyvind

05.02.2016 kl.22:57

Takk for at du orker, Linn. Hev deg over de som ikke klarer å oppføre seg som voksne mennesker, og de som unnskylder dem.

""blir veldig rosablogger å klage på noe man selv har startet..""

Fin "victim-blaming". Liker óg ironien i at du ikke tør skrive med navn eller lenke selv.

Øyvind

05.02.2016 kl.23:05

""Forstår du ikke at dette handler om mye mer enn deg selv? Vi har en nasjon,en fremtid å tenke på. Vi har de som kommer etter oss å tenke på. Du fremstår som....jeg vet ikke. Temaet du skriver om er altfor viktig til at du kan la være å tenke konsekvenser. Du er faktisk opptatt av å fremstille deg selv som 'snille deg' og de som kritiserer som de 'hatefulle'.""

Hvis tema er viktig for deg, bør du ha ekstra stor forståelse for at det er et problem at innlegg i denne debatten blir møtt med troll som prøver å være så motbydelige de kan så folk ikke orker ytre seg. Du burde vært den første til å ønske en voksen, rasjonell diskusjon, og møtt innlegg som det Linn skrev med saklige argumenter.

Hvis du er en av dem som er redd "utlendinger" og "muslimer", råder jeg deg heller til å fordømme alle trollene som sverter din side og ødelegger hele debatten. De gjør veldig, veldig mye skade for dere andre (såfremt du er en oppegående debattant og ikke et troll), og jeg er alltid like imponert over de som ikke skjønner det.

Blir som russen som fester med måte, og irriterer seg over de som blir sørpe fulle og gjør dumme ting. Hvorfor ser vi ikke samme reaksjonen fra sånne som deg, når trollene gang på gang oppfører seg motbydelig?

FreddyBS

05.02.2016 kl.23:10

Det at folk ikkje evnar å forstå forskjellen på konstruktive tilbakemeldingar og den regelrette hetsen som Linn har blitt utsatt for, er eit ganske ekkelt teikn i tida. Ingen samfunnsdebattant har problemer med å motta kritikk eller akseptere at folk er uenige, men når refrenget er å ønske vold, voldtekt og død over eit menneske ein er uenig med - og så ta opp igjen hetsen når det blir reagert på dette, er så bak mål at det knapt kan settast ord på.

Ja, det er akseptabelt å vere uenig i det som står i innlegget. Ja, du står fritt til å både skrive det og meine det - men om du absolutt må ned på eit reint sjikanenivå for å debattere, så har du ingenting i debatten å gjere.

At menn og kvinner i Noregs land - eit folk som anser seg sjølve som heilt i verdstoppen både intellektuelt sett og levesettmessig sett - må ty til slikt "griseri" i debattforma si, kan få ein til å fundere på om det står så veldig mykje betre til her til lands enn i dei landa ein ikkje likar å samanlikne seg med.

Det er skammelig å sjå på. Det er frustrerande å vere vitne til. Og det er eit sjukdomsteikn.

Etter mitt syn kunne Linn ha sletta brorparten av alle kommentarar basert på normale moderatorreglar, utan at nokon kunne påberope seg knebling.

Forskjellen på å ta debatten og å ta debattanten er gjerne berre nokre bokstavar på ein skjerm. Men forskjellen er formidabel.

Tom

05.02.2016 kl.23:15

Jeg tar avstand fra trusler og grov sjikane, men du skrev selv et drøyt innlegg som grenser mot sjikane selv, og det må du ta litt selvkritikk og erkjenne.

Nå bør du selv i det minste være mer bevisst på hvordan du ordlegger deg framover så slipper du å få oppgulpet i retur

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.23:34

Tom: unnskyld meg, hva i alle dager grenser til sjikane i mitt innlegg?

Klikkhoren

05.02.2016 kl.23:29

Hmmm...

Hva kommer det neste provoserende innlegget til å handle om mon tro? Alt for noen ekstra klikk!!

For å sitere den gamle Rimi-reklamen fra 90-tallet:

B-b-b-billig...

Linn W. Rosenborg

05.02.2016 kl.23:43

Klikkhoren: kanskje om idiotiske kommentarer som dette, skrevet av feige mennesker som ikke tør å signere med eget navn engang? En god ide!

Klikkhoren

06.02.2016 kl.00:32

Så du mener at du ikke skrev innleggene dine for å få ekstra klikk? At det var alvorlig ment?

Haha, ja den må du lenger ut på landet med :-)

May

06.02.2016 kl.00:40

Bloggen flyter på denne click-baiten en liten stund, så kommer det vanlige innlegg ikke så mange er interessert i, så derfor kommer det et nytt provoserende bait-innlegg som promoteres på Twitter, Facebook og aller helst i den røde pressen. Ved å bruke alle knepene i boken blir det mye mer klikk/penger, men samtidig mister selvsagt bloggen all troverdighet. (Men det er antagelig mindre viktig.)

Agurk agurk

06.02.2016 kl.01:00

"ikke tid til å lese gjennom alle kommentarer" men du har tid til å plukke ut de få positive, og lage nytt svada ;-)

Til Øyvind

06.02.2016 kl.01:18

Er du en venn som er hyret inn for å forsvare?

Frode

06.02.2016 kl.01:24

Linn:

Leste dagens blogg og her er det som slår meg: du får mange svar fra folk jeg regner med tilhører ekstreme miljøer med veldig dårlige meninger om kvinner og folk med annen etnisitet. Ingen fortjener slik hets... Punktum.

Jeg frikjenner heller ikke deg:

1) det er INGEN grunn til å snakke om sinte HVITE menn. Jeg tror alle vet hva som hadde skjedd om man snakket om sinte brune menn i forbindelse med voldtektstall etc. Fokuset ditt på etnisitet framstod først som fetisjistisk og etterhvert som kvalmende.

2) det at du mener at norsk kultur har et like jævlig kvinnesyn som muslimsk kultur er ekstremt skadelig. Basically sier du at det ikke finnes godt og ondt. Ingentig kommer til å ødelegge mer for kvinner i Europa enn denne relativismen.

Linn W. Rosenborg

06.02.2016 kl.08:56

Frode: hei. 1) du må se mer enn de to ordene "sint" og "hvit". Betydningen av ordene i setningen, og betydningen av setningen i konteksten. 2) jeg har aldri påstått det.

Anna

06.02.2016 kl.01:41

De mest populære blogginnleggene er de personlige. Rosenborg er en engasjerende og god skribent som kunne skrevet personlige innlegg hele tiden og vært på topp sammen med Sofie Elise. Heldigvis for oss som liker å lese hennes refleksjoner,er hun mer samfunnsengasjert enn engasjert i klær og sminke.

Click-bait ville vært å hovedsakelig skrive om privatlivet sitt, men Rosenborgs faste lesere er så heldige å få lese samfunnsengasjerte innlegg om varierte temaer, og en skjelden gang iblant, ett og annet morsomt lite innblikk i bloggerens privatliv. Takk for en god og variert blogg Linn.

Ekstremisten

06.02.2016 kl.03:43

Jeg skreiv verken nedsettende om deg eller noe lignende, men jeg påpeker at du kommer med en rasistisk kommentar der du viser ditt hat for den hvite mannen.

Du driver også historieforfalskning for uten den hvite mannen som du hater så dypt så hadde du ikke hat de frihetene du har i dag, og vi ville fremdeles hat slaveri.

Du spiller på offer rollen og er virkelig feig for du tør ikke svare folk som kan svare for seg.

Linn W. Rosenborg

06.02.2016 kl.08:54

Ekstremisten: hvor kommer med rasistiske kommentarer og har for den hvite mannen? Historieforfalskning? Haha. Rart jeg ikke svarer eller?

Espen

06.02.2016 kl.03:49

Kommentarfeltet her syder igjen av folk fra ytterste koko-høyre, som som altid føler seg som offer der de sitter og hater folk på sviktende grunnlag.

Stå på Linn! Du skriver godt og korrekt!

Kjellerleilighetsreidar

06.02.2016 kl.06:36

Jeg var ute på byen i Oslo i går natt.

Det var ikke så mange kvinnene å se i havet av menn i baren og på dansegulvet, men var det noen som ikke hadde problemer med å få seg norsk dame var det utlendingene. De fleste parene jeg så, og i allefall de der det virkelig gitt intimt for seg var mellom hvit norsk kvinne og mørkhudet casanova. Selv kom jeg ikke så veldig langt i mine sjarmforsøk. Slik som forrige helg.

Saken er nemlig den at som kjedelig hvit nordmann er jeg akterutseilt. Det ser ut til at jeg og mange med meg mangler historiene, det macho, eksotiske, spennende, dansen og det seksuelle. Forsiktige smilende menn som meg går det 13 av på dusinet her i landet. Alfahannene fra sør, de har særpreg, muskler og nøttebrun hud. De har kjempet seg opp og frem, og nådd klimaks i kvinnenes nyoppståtte paradis i nord.

For at antallet kvinnebedårere blant dem er høyt er naturligvis den egentlige grunnen til at kvinner er såpass positive til det rike utvalget av eksotiske partnere folkevandringen fører med seg.

Erna Solberg bør snart ta hensyn til det faktum at for hver mannlige enslige innvandrer under 40 som tas inn i landet, vil potensielt en norsk mann miste sjansen til å stifte familie. Innvandrerkvinnene som kommer inn er uansett i hovedsak godt beskyttet og avskåret fra norske menn. Tallenes tale er klar.

Som lavtlønnet har jeg heller ikke mulighet til å bosette meg sammen med utenlandsk dame utenfra EU. Som jeg gjerne skulle ønske.

Viktor

06.02.2016 kl.07:05

Hei Linn. Dessverre bekrefter mesteparten av mannfolka som kommenterer på siden din nettopp det du ytrer deg om. Jeg vil bare beklage for at mine "brødre" oppfører seg som en gruppe voldelige voldtektsmenn som egentlig allerede er i besittelse av en skremmende og ekstrem version av forakt for kvinner. De som sier noe annet har enten dysleksi eller har ikke lest kommemtarene du har mottatt. Uansett.. Jeg ville bare legge igjen et spor som viser at det er fortsatt noen av oss menn (de skikkelige) som ikke ønsker død og voldtekt av en kvinne fordi hun ytrer seg om en sak som faktisk er helt korrekt. Gi deg selv en klapp på skulderen skjønne. Du er ei tøff dame!

H.H

06.02.2016 kl.07:16

Hei Linn,

modig gjort av deg å påpeke at den plutselige omsorgen for kvinner ikke er reell. Før 22. juli ble jeg kontaktet av en "sint hvit mann" som ville meg vel. Han fortalte hvordan menn som hadde falt ut av samfunnet satt på lukkede internett sider og åpenlyst diskuterte hat mot kvinner. Han anbefalte at han sendte alt han hadde funnet i e-post, slik at jeg hadde mulighet til å gå til politiet. Han hadde lagret alt. Så fortlate han meg om hans grunn til å hate kvinner, om hvordan han gradvis hadde mistet seg selv i flere negative opplevelser med ulike kvinner. Da 22. juli var et faktum sendte jeg ham et kort og skrev at han er viktig, takket ham for at han er en modig mann som bryr seg. Fikk svar at han hadde grått for første gang på lenge. For min del er det ikke frykt for sjikane som gjør at jeg ikke er på nett. Men tid. Jeg lærte av denne "sinte hvite mannen" at ved å vise reell omsorg som et fysisk brev med sjokolade i så følte han seg sett. Jeg tror at de som sitter og hater på nettet må selv ta ansvar for sin ensomhet og frykt, man mangler noe når man sprer ut eder å galle på mennesker man ikke kjenner! Man må våge å be om omsorg, fortelle hvordan man har det. Det værste som kan skje er at man får et svar: beklager jeg har ikke tid. Men noen der ute i den virkelige verden sier ja, finn den noen og bli lykkelig! Det skyller du deg selv! Til alle som synes hatere er så lave, bli en hverdagshelt, se noen, bry deg, ta blikket opp fra mobilen. For noen der ute kan din omsorg bety langt mer enn du noen sinne vil forstå, flyktning eller ei. Den største gleden man kan ha her i livet er å glede andre, dessuten er det en god egen forsikring den dagen man selv trenger noen til å hjelpe seg! Likes på FB, morsomme twitter kommentarer kan aldri lage kakao eller gi en klem som varmer, det er det kun mennesker som kan. Og takk G-d for det!

Edvard

06.02.2016 kl.07:41

Linn: mener du det er greit og henge ut andre for å sette fokus på deg selv, eksempelvis gikk du til personlighet på denne bloggposten selv: .http://linnrosenborg.blogg.no/1453911476_speil_speil_p_veggen_.html Er det kun for å hevde deg selv?

Linn W. Rosenborg

06.02.2016 kl.08:48

Edvard: vennligst vis til direkte sitater hvor jeg går til personangrep. Det er stor forskjell på å kritisere sak og uttalelser og personangrep.

Chris Walker

06.02.2016 kl.08:24

Synes denne bloggen bekrefter at det er toatalt bortkastet å bruke tid/energi på dette svadaet haha. Dette er deprimerende som faen.

Go mårrån. Kålla lite sport på tv ett kænsche då?

Linn W. Rosenborg

06.02.2016 kl.08:46

Chris Walker: men allikevel fortsetter du å lese og kommentere <3

Hans Kristoffersen

06.02.2016 kl.08:29

Kjære Linn Winsnes Rosenborg.

Vi er uenige om masse. Jeg er en sint mann. Ikke hele tiden. Men innimellom. Stort sett smiler jeg, og gleder meg over livets merkverdigheter. Men av og til er jeg altså sint. Da gjerne på vegne av andre. Andre som ikke har anledning til å være sinte, eller å gi uttrykk for sitt sinne. Av frykt for sinte menn.

Du ER min kvinne. Eller min type kvinne. Selv om vi kanskje ikke enes om mye. Du er modig. Og har de siste dagene ettertrykkelig satt fokus på et stort problem. I vår del av verden. Kvinnesynet som fremvises av en del av ridderne her på berget. Sjikanen du har vært utsatt for de siste dagene, beviser så altfor godt at noe er rottent. Også her hos oss.

Ikke la deg knekke, Linn.

Chris Walker

06.02.2016 kl.09:26

Linn:

Jojo jeg ser den., men det var siste kommentaren. Og denne da :p ;D

Linn W. Rosenborg

06.02.2016 kl.09:55

Chris Walker: i can keep keep going all day.

06.02.2016 kl.09:31

Hans Kristoffersen - krake søker make. Dere er akkurat av samme ulla og vil passe sammen (noen dager til det skjærer seg).

Linn W. Kristoffersen mener hun er et offer for et "kvinnesyn" siden hun får svar når hun stigmatiserer og hetser 50 % av Norges befolkning. Oppføre seg som et blogg-troll. Kaller alle menn for voldtektsovergripere og undertrykkere. Slenge ut råtne påstander. Hun og hennes troll-venninner skal ha lov å hetse og hate i feminismens navn.

Når hun får svar på sin hets løper hun "gråtende" til sine mediavenner og beklager seg - "se hvordan kvinner blir behandlet i den offentlige debatten" - vi får ikke lov å hetse som vi vil. BuHu. Pluss de sedvanlige sex-påstandene som de strør om seg med. Sexanklager er hersketeknikk som skal sette meningsmotstandere sjakk matt.

Og som vanlig - venstresidens mobbere istemmer hylekoret og roper på lovgiver. Drama i Dagbladet, NRK og hos troll-venner. Folkeskikk og respekt er et fremmedord i diverse journalistiske kretser - de "hyller" en mobber. Tårene renner.

Men et troll er og blir et troll - og når sola renner vil trollet sprekke.

Marchus Stensrud

06.02.2016 kl.10:24

Trist at voksne personer oppfører seg slikt i kommentarfelt, og gjerne anonymt. Tror de aller fleste er enig med deg, men det er mange som ikke orker kommentere når tsunamien av troll kommer springende. Heldigvis kan menn også være feminister, noe som plager cave-trollene ganske mye. Stå på. Bloggposten "ikke din kvinne" var en god post.

Anders

06.02.2016 kl.10:34

Jeg håper du kan besøke http://m.btvedten.blogg.no/1454628770_linn_winsnes_rosenbor.html igjen, så ser du at Tveiten har gitt deg et fyldig svar på din kommetar.

Orker du svare på den?

Kathrine

06.02.2016 kl.10:56

Ikke visste jeg at det virkelig fantes så mange "sinte hvite menn" som det viser seg i kommentarfeltene til dette temaet. Misforstår de budskapet i en slags form for selvforherligelse? Og hvorfor har de så stor forakt for kvinner? Men heldigvis finnes veldig mange fornuftige menn også, som mer objektivt har tenkt igjennom problemet kjønnsdiskriminering, har kunnskap og meninger der etter. Det er grenseløst gledelig å høre dem heve stemmen.

BareLurer

06.02.2016 kl.11:11

Så nå innrømmer du at det er klikk og besøkstall som faktisk betyr noe for deg - og bekrefter det btvedten skriver i sin blogg: at du kun bedriver troll-baiting?

Er nok ikke så dumt det, ærlighet varer lengst vet du. :-)

06.02.2016 kl.11:42

Katrine: Det er fordi det finnes noen sinte bitre kvinner som mener de kan slenge ut sjofle påstander mot menn, opptre som simple blogg-troll og deretter forsøke å fremstille seg selv som "offeret". Offerrollen er hersketeknikken når man selv opptrer respektløst og ufyselig.

Dersom de hadde skrevet med et minimum av respekt og kritisk sans ville problemet forsvinne av seg selv. Mannshat i media er et større problem enn hat mot kvinner - men det skal forties og feies under teppet.

Linn W. Rosenborg

06.02.2016 kl.12:10

Anonym: hvor har du det fra at jeg er sint og bitter? Hvor har jeg slengt ut sjofle påstander mot menn? Kan du vennligst definere blogg-troll og begrunne din påstand om at jeg er et slikt? Kan du vise til hvor jeg har fremstilt meg selv som et offer? Kan du vise til hvor jeg har vært respektløs og ufyselig? Hvor uttrykker jeg mannshat?

John Magne Trane

06.02.2016 kl.12:01

Ekte feminister driter ikke i voldtatte barn.

Men det er bra du skriver disse bloggene. Selvskryt kommer som kjent fra hjertet.

Linn W. Rosenborg

06.02.2016 kl.12:06

John Magne Trane: hva i alle dager du om? Hvor har du det fra at jeg driter i voldtatte barn? Les deg opp på hva jeg ellers skriver om før du lirer av deg meningsløs dritt.

Til anna

06.02.2016 kl.12:35

Click-bait er akkurat det, et lokkemiddel for å få høyere seertall. Noen oppnår det ved å være private, denne bloggen oppnår det ved å være provoserende og rasistisk mot etniske nordmenn.

Linn W. Rosenborg

06.02.2016 kl.13:38

Til anna: jeg tror du har misforstått. Ja, click-bait kan beskrives som du gjør, men dette innlegget er ikke det. Selvsagt ønsker jeg flest mulig lesere, men ikke for selve lesertallet sin skyld. Jeg ønsker lesere fordi jeg skriver om temaer jeg brenner for. Lesere = fokus på tema.

Påstanden din om at jeg ønsker å oppnå lesere ved å være provoserende og rasistisk er i beste fall latterlig.

NAV

06.02.2016 kl.12:43

Dette er en melding fra NAV: Du har mistet retten til dagpenger fra og med 8 februar 2016 da vi observerer du mottar betydelige reklameinntekter fra din bloggbaserte propagandavirksomhet.

Mvh Josef Gøbel

NAV Oslo

BareLurer

06.02.2016 kl.13:05

For å være veldig konkret:

Hvis ikke dette er troll-baiting er ingenting troll-baiting:

"Kampanjen er ment som en direkte reaksjon mot den ekstreme sexistiske tankegangen om at hvite kvinner er den hvite manns eiendel, og at vi trenger den hvite manns beskyttelse. Kampanjen er ment å umuliggjøre argumentet om at den hvite manns vold kan legitimeres av fysiske trusler mot hvite kvinner."

LWR støtter seg til en kampanje der de som står bak ser alle hvite menn som undertrykkere, enten det er av kvinner eller andre grupper.

Det er sexisme og rasisme, og det er LITT spesielt at hun selv påstår hun går imot sexisme og rasisme.. ved å ty til sexisme og rasisme.

Nå, prøv å bytt ut "hvite menn" i teksten over med "fargede menn" eller "fremmedkulturelle menn". Fortsatt ikke sexistisk og rasistisk?

Thor

06.02.2016 kl.15:58

Typisk for feminister dette her. Skirver du noe mange er uenig med, og som ofte er tullball, så er det som hentes fram mindretallet av troll, og alle som støtter deg, som oftest støtter de at du blir angrepet av troll. Så kjedelig og forutsigbart. Kanskje forsøke å svare på faktisk kritikk neste gang, istedet for å ta offerrollen, for det er det du gjør her, selv om du hevder du ikke gjør det. Da blir du den første feministen jeg har sett som har gjort det i alle fall, og jeg kan bli litt overrasket.

Multikultur

06.02.2016 kl.19:38

Igjen alt dette pratet om rasisme, hat osv...

En ting er ihvertfall sikkert; en stor andel av befolkningen er sterkt negative til innvandring.

Like barn "leker best". Alt dette pratet om multikulturens berikelse, barn av regnbuen etc er bare tull. En er hverken rasist eller "nyrasist" av å mene dette. Jeg vil bare leve sammen i fred med naboer jeg kommer godt overens med, og det er vanligvis de som har samme verdisyn og kultur som megselv.

Så kan folk fra Afghanistan leve sammen med sine egne der borte. Det blir best for alle parter.

Mirjam

06.02.2016 kl.21:22

Det er jo gjerne slik at legger du ut et innlegg med sterke meninger ang en sak, så kommer kommentarene, det er vel også litt av greia. Det er tungt å bære stygge kommentarer, men ytringene er jo ment mot det du mener i innlegget ditt.

Et godt råd er "velg dine kamper", denne saken du tok opp er det veldig mange (inkl meg selv) som mener noe om, så kanskje ikke spesielt lurt å legge ut når selvsagt ikke alle er enige med deg og du ikke orker tilbakemld!

De som går direkte på personangrep etc vet du vel bedre å heve deg over, de som generelt er uenig med deg; ja vett du hva, sånn er det!!

Linn W. Rosenborg

06.02.2016 kl.23:41

Mirjam: hei. Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til? Skal jeg velge bort kamper jeg brenner for fordi det kan bli tøft? Jeg har ingenting imot at noen er uenig med meg, og det er heller ikke dette jeg kaller hets.

Mener du man skal måtte tåle den typen hets jeg har mottatt kun fordi jeg har meninger om en sak mange mener noe om?

Lekefeministen

06.02.2016 kl.23:21

Hvis du virkelig brenner for det tullet du skriver om så kan jeg anbefale deg å bli medlem av Feministisk Iniativ. Det er et parti som faktisk er enda mer virkelighetsfjernt enn SV og Rødt.

Noen godsaker de kjemper for:

- Alle barnehager og skoler drives ut fra et i et kjønnsmaktperspektiv.

- Egne asylmottak for queerpersoner, intersexpersoner, aseksuelle, panseksuelle, demiseksuelle, intersex og transpersoner.

- Offentlige bad og alle restauranter, puber og barer skal bygge kjønnsnøytrale skifterom og toaletter.

- Omfattende holdningskampanjer mot voldtekt rettet mot gutter og menn.

- Barn som ikke har norsk som morsmål skal få undervisning i eget morsmål.

- Norske byers boligpolitikk skal utarbeides med hensyn til kvinners økonomi.

http://jarleaabo.blogg.no/1454685440_rosa_hekser_rrer_i_de.html

Anne

07.02.2016 kl.00:44

Du e råtøff!! Stå på! Vi er mange som heie på deg!

Lekefeministen

07.02.2016 kl.14:38

Feministene ser på hvite menn som utelukkende kvinneundertrykkere, mens de ser på andre grupper som stakkarer de må ta vare på. ?Minoritetsgrupper? må vernes om (faktisk teller hvite europeere bare 15 prosent av verdensbefolkningen, så denne bruken av begrepet er ikke riktig), og disse kan ikke være undertrykkere eller farlige siden de etter feministenes teorier må være ofre. Men feministene tar feil om dette også

Mange av de forbrytelsene vi hører om daglig på nyhetene (til og med i mainstream-media) blir begått av mørkhudede menn, eller endatil homofile menn (tenk på skyteepisoden som nylig hendte i USA der en svart homofil mann skjøt og drepte to journalister). Homofile og ikke-hvite anser feministene som undertrykte ofre, mens hvite menn anses som de evige undertrykkerne.

Når en hvit mann voldtar en kvinne, så blir feministene opprørt. De henviser til menns brutalitet mot kvinner, og de kjefter og smeller om den hvite mannens vondskap. Mange feminister er hvite, og på denne måten fjerner de seg selv fra den ene gruppen som faktisk er i posisjon til å hjelpe dem.

Mens innvandrere fra voldsherjede land i tredje verden fortsetter å strømme inn i Norge og andre vestlige land, så øker antallet voldtekter. Men feministene tier stille om voldtektene som disse innvandrerne står bak. Plutselig betyr ikke kvinners rettigheter så mye likevel.

Hvorfor er det slik? Er det slik at feminister ser på rettighetene til innvandrere med voldstendenser som viktigere enn kvinners egne rettigheter? Spenner ikke denne tankegangen beina under feminismens eget formål som skulle være å gi kvinner makt og beskyttelse?

Når det kommer til ubehagelige situasjoner der innvandrere er voldelige eller truer med voldtekt, så er det ikke feministene som vi ser stiller opp for kvinners rettigheter i Europa. Det er hvite MENN, mennene som feministene elsker å slå ned på.

For eksempel, i en fersk sak der en somalisk innvandrer forsøkte å voldta en jente i Åsane nær Bergen, så var det ikke noen feminist som kom for å redde henne. Det var jentas kjæreste som forhindret voldtekten. Hvor mange andre voldtektsforsøk har blitt stoppet på grunn av nærværet til en stor og sterk mann? Mine damer, det er tid for å sette pris og ære nærværet av europeiske menn, heller enn å sparke etter dem og gi dem skylden for alle verdens problemer.

Chris Walker

07.02.2016 kl.14:54

Linn er nok oppgitt nå. Trodde sikkert det skulle bli plankekjøring å terge halve norge ;-)

Linn W. Rosenborg

07.02.2016 kl.15:35

Chris Walker: velkommen tilbake! Jeg er slettes ikke oppgitt, jeg er snarere motivert til å ytre meg masse i lang tid fremover. Med så mye støtte og bra folk som hiver seg på kampanjen er dette helt supert!

Nepse

07.02.2016 kl.15:56

Når du som god feminist angriper menn bare fordi de er hvite må du forvente motsvar, du fortjener ikke hetsen men saklige argumenter fortjener du, selvom du ikke vil svare på dem.

07.02.2016 kl.15:59

Besøkstallene stuper her, så snart er det vel på tide med ny troll-bait :) Helt etter bloggboka!

Mongisen

07.02.2016 kl.16:55

Tja, hvis målet er å overbevise andre om at Linn sitt syn er det rette så tror jeg nok hun gjør mer skade enn nytte for sin sak.

De som støtter henne er nok de som var enig med henne fra før.

De som er usikre men som er interessert i å få flere synspunkter av en sak vil nok bli oppgitt over hennes lite faglig og unyanserte vinklinger. Det er svært sannsynlig at hun vil støte disse fra seg.

Hvis målet til Linn er å rekruttere flere feminister og "antirasister" er nok det smarteste å legge ned bloggen.

For oss andre er den imidlertid god underholdning, så jeg håper den fortsetter.

Nyrasisten

07.02.2016 kl.17:13

- Norske jenter har seg selv å takke

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134

Når norske jenter går halvnaken på byen er det som å rope «kom og knull meg», mener de tre afrikanske mennene

I fjor ble det anmeldt rekordhøye 161 voldtekter og 35 voldtektsforsøk i Oslo, der gjerningsmannen i over 70 prosent av tilfellene hadde bakgrunn fra et annet land enn Norge.

- Men hør nå, norske jenter klager over at utenlandske gutter gjør ditt og datt, men grunnen til at det skjer mange voldtekter er at norske jenter går nesten helt nakne! Det er som å si « kom her og knull meg», skjønner du?

- Men hvorfor angriper unge afrikanske menn norske kvinner?

- Sånt skjer av og til. Når vi drikker for mye og blir fulle hender det at vi overfaller dem, men hvis vi ikke drikker, angriper vi ikke kvinner - men respekterer dem, sier senegaleseren på noe gebrokkent engelsk.

Nyrasisten

07.02.2016 kl.17:18

Swedish feminists: ?Please don?t protect us if we get raped by immigrants?

https://www.barritrad.com/swedish-feminists-please-dont-protect-us-get-raped-immigrants/

Jalla

07.02.2016 kl.18:52

Linn Rosenborgs enkle og unyanserte analyse blir plukket fra hverandre på en SAKLIG måte:

http://m.btvedten.blogg.no/

Arne

07.02.2016 kl.20:02

Jalla: Jeg er enig. Har aldri lest den bloggen før men dagens innlegg er helt klart verdt å lese selv om det er langt.

Samme med forrige. Fint at noen tar seg tid til å plukke fra hverandre det våset som ble postet istedet for å henge seg opp i hva et mindretall med skrullinger klarer å skrive i kommentarfeltet.

H.H

07.02.2016 kl.21:45

Huff Linn, det er virkelig mange humørløse mennesker som lar all eder og galle gå ut på bloggen din. Respekt at du gidder å svare og være positiv. Stå på!

Ta en pause folkens og le litt en time:

https://www.youtube.com/watch?v=ybjkgMhTMPU

08.02.2016 kl.01:13

Anders, BareLurer, Jalla og Arne: Det er ikke uten grunn at Linn Rosenborg får massiv støtte for bloggen sin generelt og dette innlegget spesiellt. Bloggeren dere sikter til kommer ikke med saklig kritikk. Han er sammen med kommentarfelttrollene, og flere av dere, med på å bevise relevansen i Rosenborg sitt budskap. Han påstår at Rosenborg, og de hun siterer, sine meninger ligner usammenhengende rabling fra mentalpasienter. Han skriver langt og uengasjerende, proppet med hersketeknikker som latterliggjøring, personangrep, usakligheter og avsporinger. Legg også merke til hvordan han stadig tillegger Rosenborg meninger og hensikter: Fordi hun skrev det så må hun mene dette. Nei, det blogginnlegget er på ingen måte saklig og legitimt.

Donald Duck

08.02.2016 kl.06:28

Det er ikke uten grunn at Linn Rosenborg får massiv kritikk for bloggen sin generelt og innlegget om "Ikke din kvinne" spesiellt...

Hun skriver langt og uengasjerende, proppet med hersketeknikker som latterliggjøring, personangrep, usakligheter og avsporinger.

Nei, det blogginnlegget er på ingen måte saklig og legitimt.

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.07:21

Donald Duck: hvor gjør jeg disse tingene? Vis til direkte sitater. Takk.

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.07:22

Donald Duck: hvor gjør jeg disse tingene? Vis til direkte sitater. Takk.

BareLurer

08.02.2016 kl.09:19

Til anonym:

"Fordi hun skrev det så må hun mene dette."

Hvis man skriver noe uten å mene det, hvorfor skriver man det da?

Rosenborg oppfører seg - noe jeg sier etter å ha fulgt med sporadisk på bloggen hennes i de siste månedene - til forveksling lik nettrollene som har skrevet "svar" til henne.

Som jeg skrev over - og som jeg interessant nok ikke har fått svar på:

"For å være veldig konkret:

Hvis ikke dette er troll-baiting er ingenting troll-baiting:

"Kampanjen er ment som en direkte reaksjon mot den ekstreme sexistiske tankegangen om at hvite kvinner er den hvite manns eiendel, og at vi trenger den hvite manns beskyttelse. Kampanjen er ment å umuliggjøre argumentet om at den hvite manns vold kan legitimeres av fysiske trusler mot hvite kvinner."

LWR støtter seg til en kampanje der de som står bak ser alle hvite menn som undertrykkere, enten det er av kvinner eller andre grupper.

Det er sexisme og rasisme, og det er LITT spesielt at hun selv påstår hun går imot sexisme og rasisme.. ved å ty til sexisme og rasisme.

Nå, prøv å bytt ut "hvite menn" i teksten over med "fargede menn" eller "fremmedkulturelle menn". Fortsatt ikke sexistisk og rasistisk?"

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.16:37

BareLurer: "LWR støtter seg til en kampanje der de som står bak ser alle hvite menn som undertrykkere".

Hvor i alle dager tar du dere fra? Jeg påpeker snarere tvert imot at dette slettes ikke gjelder alle menn. Om du har fulgt med lenge så vet du også at jeg har påpekt dette mange manger. Det skinner gjennom at du 1) kun er ute etter å kritisere meg som person, 2) at du ikke vet hva sexisme og rasisme er og 3) ikke har lest annet enn overskrift og et par utvalgte setninger i innlegget.

H.H

08.02.2016 kl.09:26

Donald Duck:

Dom som sier dom er dumme, dom er dumme, dom.

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Ha dæ vækk ditt spøkels, vil itj sje dæ meir

Thomas

08.02.2016 kl.15:45

Jaha. Nok en gang ser vi feminister som, jo Rosenborg, med vilje og overlegg legger hodet på hoggestabben ved å publisere ekstrem outrage-porn / clickbait; for så å syte og klage offentlig over de høyst forventede og selvfølgelige nettrollidiotene som da spretter frem. Det er -aldri- et fnugg av selvrefleksjon eller -kritikk å spore i etterkant. Ikke refleksjon rundt form og innhold. Ikke refleksjon rundt hvordan moderne feminisme plasserer alle kvinner i offerroller som reduserer kvinner til objekter og "charity cases".

Ikke EN (jeg leste alle) kommentar om hvor hatefullt og rasistisk det er å omtale mennesker, utelukkende basert på deres hudfarve og kjønn (i dette tilfellet "hvite menn"), på en nedverdigende og skammelig måte. Når marginaliserte og lite utdannede hvite menn deretter reagerer, da passer det fint å offentliggjøre slike kommentarer og lage _nok et_ clickbait innlegg hvor Rosenborg syter over hvor synd det er på henne.

Forøvrig: bloggen til Rosenborg er reklamefinansiert, så dette fremstår veldig gjennomsiktig.

Rosenborg pleide å ha mange gode og reflekterte innlegg rundt kjønn og identitet (jeg var alltid uenig, men de var godt skrevet), men disse siste føyer seg inn i en trend som ligner forferdelig mye på det billigste fra BuzzFeed og MarySue (eller hva nå alle disse clickbait-sidene heter).

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.16:33

Thomas: jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om.

anonym

08.02.2016 kl.17:31

Synes det er rart at folk orker å lire av seg så mye stygt i ett kommentarfelt. Selv om folk er uenige er det lov å vise respekt. Synes du er tøff som tør å si meningene dine.

Er selv uenig med deg i en del av det du skrev i ditt forrige innlegg, men velger allikevel å holde meg saklig. Det synes jeg flere burde gjøre også.

Multikultur

08.02.2016 kl.18:06

- Gutt (10) voldtatt av asylsøker i svømmehall

http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/--gutt-%2810%29-voldtatt-av-asylsker-i-svmmehall/3423189901.html

Politiet arresterte irakeren på stedet. Asylsøkeren ankom Østerrike i september i fjor. Han skal ha forklart i avhør at han visste handlingen var ulovlig, men at det var en «seksuell nødsituasjon», ettersom han ikke hadde hatt sex på flere måneder.

Danske BT skriver at det har vært en rekke hendelser med asylsøkere i nordeuropeiske svømmehaller. En svømmehall i den tyske byen Bornheim skal ha nektet asylsøkere adgang etter flere klager fra kvinner som følte seg seksuelt sjikanert.

I den østtyske byen Zwickau skal en gruppe asylsøkere ha blitt bortvist etter uanstendig oppførsel.

I Sverige skal en gutt også ha blitt voldtatt i en svømmehall. Gjerningsmannen er ennå på frifot.

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.19:12

Multikultur: klarer helt fint å lese nyheter selv. Grusom sak. Er du like engasjert når gjerningsmannen er europeisk? Og hva når offeret er en enslig mindreårig asylsøker eller afrikansk?

Hold deg for god til å bruke noe grusomt som har hendt mot et barn som argument i en diskusjon med meg.

Et lite utvalg:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Innvandrergutter-kan-vare-mer-utsatt-for-seksuelle-overgrep-8336442.html
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/02/01/Mann-i-60-årene-fra-Trøndelag-skulle-møte-14-åring-for-seksuelt-overgrep-12101797.ece
http://www.nrk.no/ho/tiltalt-for-a-ha-fatt-barn-til-a-utfore-seksuelle-handlinger-med-andre-barn-foran-nettkamera-1.12740066
http://bygdebladet.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=9038
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/01/29/195196626/fn-soldater-granskes-overgrep-mot-barn-i-afrika

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.19:13

Multikultur: klarer helt fint å lese nyheter selv. Grusom sak. Er du like engasjert når gjerningsmannen er europeisk? Og hva når offeret er en enslig mindreårig asylsøker eller afrikansk?

Hold deg for god til å bruke noe grusomt som har hendt mot et barn som argument i en diskusjon med meg.

Et lite utvalg:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Innvandrergutter-kan-vare-mer-utsatt-for-seksuelle-overgrep-8336442.html
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/02/01/Mann-i-60-årene-fra-Trøndelag-skulle-møte-14-åring-for-seksuelt-overgrep-12101797.ece
http://www.nrk.no/ho/tiltalt-for-a-ha-fatt-barn-til-a-utfore-seksuelle-handlinger-med-andre-barn-foran-nettkamera-1.12740066
http://bygdebladet.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=9038
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/01/29/195196626/fn-soldater-granskes-overgrep-mot-barn-i-afrika

Strukturell rasist

08.02.2016 kl.18:21

Lurer på om politi som arresterer voldtektsforbrytere fra Midt-Østen egentlig er rasister, og bare bruker voldtekten som unnskyldning for å få utløp for sitt hat?

Som Linn skriver:

Denne formen for strukturell rasisme, som fordeler livsviktige ressurser som arbeid med mer, følges av rasistisk vold. Siden gammelt av motiveres den hvite manns vold mot ikke-hvite menneskers kropper at volden er ment å beskytte hvite kvinner.

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.19:15

Strukturell rasist: "Som Linn skriver" eller "som Linn siterer"? Kommentaren din er helt på jordet. Kom tilbake når du har noe fornuftig å si. Forøvrig skal du ha klapp på skulderen for å signere med "strukturell rasist". Ikke mange som tør å innrømme såpass! Go you!

BareLurer

08.02.2016 kl.19:18

"Hvor i alle dager tar du dere fra?"

(antar "dere" skal være "dette")

Jeg tar det fra det du selv skrev OG fra de som står bak kampanjen. Det at de(re) ser på alle hvite menn som undertrykkere er faktisk ikke det spor bedre enn de som ser på svarte som et problem, eller hvilken som helt annen gruppe mennesker som man ønsker å behandle som et kollektiv - og da særskilt negativt. Det skulle ikke forbause meg om at de som støtter deg tror at rasisme bare noe vestlige hvite mennesker er kapable til.

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.19:22

BareLurer: ok. Du må åpenbart ha det inn med teskje:

Hvor nøyaktig tar du det fra at jeg støtter meg til en kampanje der de som står bak ser alle hvite menn som undertrykkere? Vis til et direkte utdrag hvor jeg kommer med en påstand som er i samme gate som det du sier. Resten av kommentaren din velger jeg å overse da den spinner videre på noe du selv fabler om at jeg har sagt.

Multikultur

08.02.2016 kl.19:22

Ja, jeg er like engasjert uavhengig av etnisitet.

Men det er ikke du virker det som. Du tør ikke ta opp vanskelige temaer som at personer fra Midt-Østen har et forferdelig kvinnesyn. Du kaller deg feminist, men du tør bare skrive om "politisk korrekt" feminisme. En ekte feminist er for eksempel Hege Storhaug som har viet sitt liv til dette, og nå må leve i skjul på grunn av "antirasistene".

Er du redd for å bli beskyldt for rasisme siden du unngår vanskelige temaer?

PS! Jeg er hverken rasist eller "nyrasist". Men jeg er skeptisk til primitive stammereligioner fra 600-tallet.

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.19:24

Multikultur: jo, jeg er absolutt like engasjert uansett etnisitet. Men, jeg evner å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg klarer å skrive om en sak på tross av at det finnes andre saker også. Klarer du?

Hege Storhaug? Hun er malen på et ekte feminist? Haha!

Multikultur

08.02.2016 kl.20:09

Jeg klarer å ha flere tanker i hodet samtidig ja.

Men når jeg leser bloggen din sitter jeg igjen med inntrykk av at hvite, heterofile menn er kilden til all ondskap her i verden. Alle andre, kvinner, homofile og personer fra Afrika/ Midt-Østen etc, undertrykkes og diskrimineres i det daglige liv. I den grad muslimer undertrykker andre må det forties fordi det er så synd på muslimene, de utsettes jo for "rasisme" daglig.

Hege Storhaug er en idealist. Hun er hel ved. En genuin og kompromissløs forkjemper for frihetsverdiene som menneskerettighetene er bygget på. Hennes engasjement for kvinners-, barns- og seksuelle minoriteters rettigheter har ingen parallell i Norge. Hun kjemper imot enhver form for patriarkalisme og mot alle former for totalitær samfunnsstruktur. Hennes arbeid har satt svært mange innbilte feminister (som Linn Rosenborg) i forlegenhet, nettopp fordi hun møter dem på deres banehalvdel og avslører gang på gang deres inkonsekvente holdninger til kvinners frihet og rett til egne valg på alle livets felter.

Linn Rosenborg har en naiv, idealistisk og virkelighetsfjern tilnærming til verden. Jeg ville ikke bli overrasket om du stemte SV, Rødt eller Miljøpartiet De Grønne!

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.21:03

Multikultur: og jeg spør igjen: kan du vise til ett eneste sted hvor jeg skriver noe som, til og med med livlig fantasi, kan tolkes dit at jeg mener at "hvite, heterofile menn er kilden til all ondskap her i verden"! Det morer meg å lese fjaset du påstår at jeg har skrevet. Ha en fin kveld.

BareLurer

08.02.2016 kl.20:35

Hvor jeg har det fra...? Men hellige guds mor... Les ditt eget innlegg "Ikke din kvinne!"

Det er på høy tid hvis du ikke vet hva du faktisk selv har skrevet.

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.21:06

BareLurer: Hvor nøyaktig skriver jeg at jeg støtter meg til en kampanje der de som står bak ser alle hvite menn som undertrykkere? Nemlig. Jeg skriver det ikke noe sted. Snarere tvert imot. Ikke engang din hellige Guds mor kan hoste opp sitater som støtter påstanden din om at jeg har skrevet det. Ha en fin kveld.

BareLurer

08.02.2016 kl.22:51

Begynn med å lese dette innlegget du selv har skrevet.

http://linnrosenborg.blogg.no/1454496152_ikke_din_kvinne.html

Nå, var poenget ditt å ta avstand fra disse mannshaterne i Sverige? I så fall har du en underlig måte å gjøre det på, all den tid du reklamerer for kampanjen med "Delta i kampanjen ved å poste din mening på sosiale medier med hashtaggene #inteerkvinna #notyourwoman #ikkedinkvinne"

Folkene bak kampanjen kritiserer sexisme og rasisme men faller for eget grep når de snakker om hvite menn som et kollektiv som undertrykker kvinner og andre.

Og du hiver deg som sagt på.

Men du mener kanskje at du tar avstand fra denne sexistiske og rasistiske kampanjen ved å be folk følge den og bruke hashtags som kampanjen fronter?

Du er mer intelligent enn som så, Linn. :-)

Linn W. Rosenborg

08.02.2016 kl.23:37

BareLurer: jeg må igjen be deg vise til et direkte sitat hvor jeg beskylder hvite menn som et kollektiv (..).

08.02.2016 kl.23:53

Hele inntrykket av denne bloggen er at den er anti etniske nordmenn og spesielt anti alle hvite menn! Helt vanlig at feks muslimer er rasistisk mot hvite, heldigvis ikke fullt så vanlig at "nordmenn" er rasistiske mot sine "egne", men det er en skremmende økning av det også. At immigrantene er mer verdt enn de som faktisk er født og oppvokst her.. Bare se i dag, vi har ikke råd til å bruke immunterapi til lungekreftpasienter, det blir for dyrt - men når det gjelder immigranter skal det ikke stå på verken millioner eller milliarder. Men nå er heldigvis besøkstallene lave på denne bloggen igjen, kommer det et mer reflektert click bait innlegg neste gang, eller blir det samme ensidige propagandaen som vanlig?

Linn W. Rosenborg

09.02.2016 kl.08:02

Anonym: haha, nei. Det er ikke hele inntrykket av bloggen, det er sånn du velger å tolke den utifra din virkelighetsoppfatning.

Ang besøkstall: når det ikke er lagt ut innlegg på noen dager går naturlig nok tallene ned. Dette lever jeg helt fint med. At du slenger ut beskyldninger om at jeg plager ensidig propaganda er bare festlig. Tror du trenger å deg deg litt mer inn i hva begrepene du slenger om deg med betyr. Ha en fin dag.

Hjernevasket

09.02.2016 kl.03:36

Anbefaler Linn å google uttrykket "white guilt"

Linn W. Rosenborg

09.02.2016 kl.08:02

Hjernevasket: anbefaler deg å Google "hjernevasket". Ha en fin dag.

BareLurer

09.02.2016 kl.08:57

Linn - ærlig talt: kampanjen gjør det. Det vet jeg du er i stand til å lese.

Du reklamerer for kampanjen, og oppfordrer folk til å delta i den - men du støtter den ikke?

Ikke gjør deg dum.

Chris Walker

09.02.2016 kl.14:52

Jeg var i en ulykke i helgen og ble erklært grønnsak av legene. Når jeg leser bloggen din nå, så virker den plutselig fullstendig logisk. Stå på. Det er mange av oss som støtter deg :) haha :)

Elin Hege Lona

14.02.2016 kl.00:20

Hei Linn. Vil bare uttrykke min fulle og hele støtte til deg, og samtidig den dypeste respekt for at du står stødig i all gørra disse tapre forsvarere av norske verdier prøver å drukne deg i.

Jeg vet det kan gjøre skikkelig vondt å få så mye dritt mot seg, men håper du vet at disse på ingen måte representerer noe flertall i befolkningen. Tvert i mot - de er en liten, men veldig bråkete, storkjefta, ubehøvlet og ganske patetisk gruppe hatere.

Du skriver reflektert og fornuftig, du må for all del ikke la denne hyeneflokken kneble deg.

Vet det er tøft, men samtidig så nødvendig at vi fortsetter å stå klare og tydelige med fakta og fornuft mot mobben.

I likhet med deg har jeg tjukke bunker av hat- og hetsmeldinger, jeg er både godhetstyrann, landssviker, muslimhore, pakkismadrass med mer og fortjener selvfølgelig alle former for vold, voldtekt, gjengvoldtekt og diverse spennende drapsmetoder. De groveste anmelder jeg, resten går i skrotingsøpla. De er likegyldige - fordi med den måten de velger å kommunisere på har de meldt seg ut av det planet hvor man fortjener å bli hørt og få respons.

Jeg er glad du holder motet oppe - du gjør en strålende jobb <3 Stemmen din trengs - så ikke gi opp!

Vi er veldig mange som støtter deg.

Ta vare på deg selv, ikke la søpla påvirke deg :-)

Om du trenger noen å hyle ut til så er jeg her!

Varm klem <3

Skriv en ny kommentar

hits