Glem likestilling og forgud din balleløse mann

Jeg hadde store planer om starte blogg-året med tidenes kline-story, men takket være et innlegg som oppfordrer kvinner til å ta avstand fra likestilling for å få forholdet til å vare kickstarter jeg 2016 med å tre på meg feministskjorta og rødstrømpene.

Budskapet er at det å ta avstand fra likestilling vil hjelpe deg å lande drømmemannen, og sikre at forholdet varer. Jeg har ingen bedre akutt reaksjon enn at dette er det ypperste av all bullshit jeg har lest når det kommer til dating på veldig, veldig lenge. Ifølge forfatterne bak innlegget ønsker de fleste kvinner fortsatt å ha hovedansvaret for hjemmet, å være den som er tilstede for barna kontra å satse på karriere, en mann som får dem til å føle seg som en prinsesse samt å føle seg små og tatt vare på. 

Mannen på sin side ønsker visstnok blant annet å bli beundret og satt pris på, en kvinne som er feminin og får hjemmet til å føles som et hjem og en kvinne som lar seg behandle som en kvinne og som får mannen til å føle at han tilbyr trygghet. Samtidig ønsker visst menn en kvinne som er selvstendig, sterk og trygg på seg selv uten at hun ser ut som en mann for å bevise det. I innlegget trekkes det meget omtalte "omsorgsgenet" frem. I fullt alvor; menn og kvinner har da like stor evne til å føle og utvise omsorg, og ser virkelig selvstendige og sterke kvinner ut som menn? 

De folka her tar altså 22000 kroner og oppover for å hjelpe folk ut av singellivet. 22000 er jo en liten pris for å finne en mann du kan forgude, gi opp karrieren og stelle hjemme for, eller hva? 

Og om ikke dette tok kaka så har altså disse folka skrevet et, om mulig enda dummere, innlegg til menn! I følge Ane har norske menn ikke bare for høye tanker om seg selv, de er også uhøflige og har en personlighet hun ikke ville tatt i med tang engang. Videre beskriver hun datingselskapet sitt som et sted en kan treffe oppegående mennesker som har det bra med seg selv, og som har selvinnsikt som gir grunnlag for en fremtidig relasjon. Rett og slett et sted hvor hennes kunder kan slippe alt det tullet der ute. 

Menn bes om å finne frem ballene sine og ta litt ansvar. Menn er, hvis man skal tro på det som står i innlegget, blitt til små hundevalper fulle av drama, bitterhet og negativitet. Jeg vet ikke hva slags menn de folka her har møtt, men jeg har sjelden møtt en mann jeg kan beskrive på den måten. Joda, jeg har møtt min del drittsekker, men at menn uten baller som styres av drama og bitterhet er den nye norske mannen? Sorry mac, den kjøper jeg ikke. Jeg kjenner rett og slett for mange bra, prinsippfaste menn med ypperlige verdier til å tro på noe av dette rælet. 

For å oppsummere så skal jeg, for å holde på en mann, altså ha hovedansvar for hjemmet, ofre karriere til fordel for barna (slik at han kan jobbe masse), føle meg som en jævla prinsesse og attpåtil like å føle meg liten? Er dette virkelig noe de fleste ønsker? Det nekter jeg å tro! Ærlig talt; er ikke prinsessedrømmen noe de fleste vokser fra seg før de når skolealder? Personlig var jeg mer opptatt av å bli Batman når jeg ble stor enn prinsesse. 

I innlegget tilegnet norske menn hudlettes menn som har for høye tanker om seg selv, men på den andre siden skal altså vi jenter vise vår mann at vi forguder ham. Det eneste som ingen bør ta i med tang, Ane (og partner Linn - fint navn btw), er det utdaterte forbanna tullet dere selger for en vanvittig sum med penger. Jeg håper virkelig ingen kjøper dette pisset! 

Som en venn av meg skrev kan det virke som om norske menn ønsker seg en undertrykt au pair og ikke en likestilt kjæreste og partner. Kan virkelig menns maskulinitet kun bekreftes gjennom gjennom en kvinnes femininet og underdanighet? 

Denne dama er jo helt på viddene, og noe av det verste er at de får masse reklame av dette. Selv om det virker som et mareritt for oss, er det sikkert noen damer som ønsker seg tilbake til 50-tallet og noen menn som vil ha seg en husmor. Jeg på min side ville ikke overlatt administrasjonen av datinglivet mitt til dette firmaet og disse damene om jeg så fikk betalt for det. 

Jeg foretrekker å bli kalt rødstrømpe med negativt fortegn fremfor å bli fortalt at veien ut av singeltilværelsen er å forgude en mann som ser meg som en liten prinsesse any day! 

Feminism. The radical notion that woman are people. 

Du er hjertelig velkommen til å følge meg på Instagram for hverdagsglimt og annet fjas.

Følg meg på Facebook for å få innlegg rett inn i feeden!

Les gjerne mine tidligere innlegg om blant annet seksuell trakassering og likestilling her og her





 

45 kommentarer

JennyO

03.01.2016 kl.11:13

Skulle ikke dette innlegget vært merket som reklame? Det første jeg gjorde var å ta en tur over til siden du lenket til... for deretter å undersøke litt mer for å se om du har rett i påstandene dine her...

Hvor mye fikk du for dette innlegget, egentlig?

Erik Olsen

03.01.2016 kl.11:16

Det er helt greit, det å ikke ha baller, vil jeg si.

Ballene mine forsvant over natta, da jeg gikk i niende klasse.

Var det noe neanderthal vendetta,lurer jeg nå.

Som gjorde meg impotent da. (Noe sånt)

vil

03.01.2016 kl.11:17

Å ikke være feminist (tredje bølge offerfeminist) er første kriterie for et koneemne.

Marchus Stensrud

03.01.2016 kl.11:22

Godt skrevet.

Oladunk

03.01.2016 kl.11:23

Det fantes en tid hvor vi både trengte og hadde fornuftige feminister. Idag er feminister bare patetiske individer. Ta f.eks. undertrykkingen muslimske kvinner opplever her i Norge. Knapt en feminist som tørr å ta tak i det.

vil

03.01.2016 kl.11:38

@oladunk

Joda Hege Storhaug er en av de seriøse feministene som utrettelig jobber for minoritetskvinner, mot tvangstildekking, sexmisbruk og omskjæring,.

Offerfeministene derimot, de aller fleste med andre ord, er mer opptatt av hvordan rumpa til Spiderwoman tegnes.

Nelson picket

03.01.2016 kl.11:47

Kona skal gjøre hjemmet koselig og fint for familien.

Mannen skal gi tryggheten og drive familien fremover som en ehnhet, med mannen, selvsagt, som overhode.

Feminismen har ødelagt så mange familier, så mange menn, så mange barn og noen menn lar seg overkjøre av sine "gubbe"koner med sine krav om "LIKHET" !!!.

Hvorfor ønsker noen et slikt liv? Alle vet hva det fører til og hva det naturlige er, om de gidder å åpne sin sjel.

Nelson picket

03.01.2016 kl.11:58

Batman? hahahahahaha. det sier jo alt om vår syke verden.

Menn er menn og kvinner kvinner, du skal ikke prøve å endre på hva vi er ment for.

Nelson picket

03.01.2016 kl.12:01

Du som tydeligvis hater 50-tallet og dets famlilieordninger. Skilte mange av dine slektninger seg på 50-tallet, eller levde de stort sett som hva er ment, dvs et vanling familieliv, hvor mann er mann og kvinne kvinne?

Linn W. Rosenborg

03.01.2016 kl.12:07

JennyO: dette er ikke et reklame-innlegg og jeg har aldri fått betalt en krone for å blogge.

Marit

03.01.2016 kl.12:13

Deilig, Linn! Bra og viktig skrevet. Jeg heier på deg!

Mann med hormonubalanse

03.01.2016 kl.12:45

Du tar feil. Kvinner har større evne til medfølelse enn menn, dette er mer enn tilstrekkelig underbygget av forskning. Realiteten er den at selv om guttebarn og jentebarn er ganske like, så utvikler de forskjellige egenskaper i puberteten. Det er en merkelig ting å minne folk på dette.

Så er det viktig å skille individet fra gjennomsnittsmennesket. På et individuelt plan så er det mange som ikke ville føle seg like veltilpasset i et strengt kjønnsdelt samfunn.

Man kan gjenspeile logikken slik: Gjennomsnittshøyden for menn er noe høyere enn for kvinner. Hvordan ville det vært om vi laget klær i kun to størrelser; en for menn og en for kvinner, begge tilpasset gjennomsnittet?

Jeg skulle ønske debatten var mer slik, isteden for å betvile kjønnsforskjeller som er helt åpenbare.

EJ

03.01.2016 kl.12:46

Fikk baller i postkassa av nissen til jul

Fortsatt Mann

03.01.2016 kl.13:09

Nelson, hvis du mener dette seriøst. Da bør du være klar over at mengden skillsmisser har økt jevnt siden 60-70 tallet på grunn av andre ting enn at kvinner oppfører seg mindre som kvinner i forhold.

Det har alt å gjøre med velferdsordninger som gjør at det ikke lenger er nødvendig å holde sammen for å få ting til å gå rundt. Det er bare å skille seg, så kommer pappa/mann-staten og forsørger deg uten at du trenger å ta ansvar for de valgene du gjorde. Dette går først og fremst utover barn. Sånn sett har overdreven velferd vært svært ødeleggende for dem totalt sett.

Det er fint at vi har støtteordninger for de som blir utsatt for misbruk og vold i et forhold, men bare tanken på at hvem som helst kan velge å leve på "overgangsstønad" og alt annet rart uten at noen stiller et eneste kritisk spørsmål til hvorfor de velger å leve av andres penger fordi de ikke vil ta ansvar, eller får lyst til å k* en annen til de går lei igjen?

Fortsatt Mann

03.01.2016 kl.13:57

Linn,

Siden du refererer til er neppe representativ for flertallet i befolkningen, men er en markedsstrategi som går på å matche jenter med pappa-komplekser/gold diggers med menn som har penger og som ønsker et ukomplisert forhold i bytte mot status og trygghet. Grunnen til at prisen er høy er nettop for å sikre at de kan levere på begge parters premisser. Dette er ikke noe nytt. En grei analogi er dørvakten som bare slipper inn pene jenter (gjerne gratis) og dermed kan firedoble inngangsprisen til de som må betale (menn). I tillegg mangedobler de omsetningen i baren fordi de selger dyre drinker til påspandering, på samme måte som nevnte tjeneste helt sikkert tilbyr ekstremt dyre ekstratjenester for å late som om det øker sjansen for betalingsvillige menn. Strengt tatt kan du si at konseptet utnytter biologiske faktorer maksimalt. Som du også burde vite, så er det på dating-markedet en ekstrem ubalanse i maktfavør fordel kvinner. Nettopp derfor så forsøker menn å øke sin egenverdi når kjønn og personlighet i seg selv ikke er nok. Du kan også regne med at jenter som inngår forhold på slike premisser har en rimelig stor frafallsprosent når ting ikke lenger føles som en gratisreise. Hvis du filosoferer litt rundt dette, er det klart hvem som er den potensielt svake parten her (om de i det hele tatt bryr seg).

Du misforstår totalt hvis du tror at det var ment som en form for politisk debattinnlegg for et spesielt kjønnsrollemønster. Dette er kun markedsstrategi og det retter seg mot en del av befolkningen som faktisk finnes og det kan vi ikke late som ikke er fakta. Personlig finner jeg det helt akseptabelt hvis noen ønsker å leve på den måten, så lenge det skjer mellom to voksne, samtykkende personer. Personlig skjønner jeg ikke helt hva man skal klare å få ut av et sånt liv, men det er ikke alle som har et like stort intellektuelt behov og ønske om selvrealisering. Vi kan ikke nekte folk å ta slike valg basert på egne preferanser, men vi kan derimot ta våre egne valg og leve deretter. Som selverklært feminist så må du derfor også tolerere at du ikke skal nekte jenter å kunne ta dette valget hvis det er det de ønsker. Det er her mange "feminister" trår feil når de tror at de som velger annerledes ikke selv har evne til å vite hva som er eget beste. Dette deles med mange udemokrtatiske/totalitære politiske retninger og religiøse, der en mener at jeg/vi vet best, og at det derfor er legitimt å undertrykke andre for å oppnå egne idealer.

Ergo, jeg finner det derfor merkelig at du ser på dette som noe mer enn en kuriosistet. Jeg håper i det lengste at dette var pga. idetørke og mangel på noe annet å skrive om.

Anne-Helene

03.01.2016 kl.14:41

Det er jo interessant at folk lar seg provosere av hva kundene til firmaet ønsker seg..

Hvorfor er det så fælt at andre har ønsker en selv ikke har? Jeg ser ikke helt hvordan dette kan svekke likestillingen.

https://lammelaartanker.wordpress.com/2016/01/03/maskulin-eleganse-en-trussel-mot-likestilling/

03.01.2016 kl.15:44

Veldig mange kvinner var uenige i kommentarfeltet til siden du linket til. Veldig mange menn er uenige i dette kommentarfeltet. (Tell selv) Er det mulig det finnes forskjell på menn og kvinner og deres ønsker og behov???

Påppajdsejlørmæn

03.01.2016 kl.16:17

@Mann med hormonubalanse

Meget mulig at kvinner i snitt utviser større evne til medfølelse enn menn. Allikevel er empati, som så mange andre egenskaper, langt mer en individuell egenskap som avhenger langt mer av personlighet enn av kjønn. Flere av de galeste, mest manipulative og empatiløse personene jeg har vært borti har vært av det kvinnelige kjønn.

Påppajdsejlørmæn

03.01.2016 kl.16:19

Feminisme og likestilling bærer først galt av sted når kvinner ikke bare forventer at menn skal ta halvparten av oppgavene i hjemmet som husmødrene tradisjonelt ble forventet å utføre i tidligere generasjoner, men når menn samtidig fortsatt forventes å utføre alle oppgavene som fra gammelt av har fulgt med den tradisjonelle mannsrollen.

Påppajdsejlørmæn

03.01.2016 kl.16:29

@Fortsatt Mann

Amen!

Anne-Helene

03.01.2016 kl.17:13

@Påppajdsejlørmæn

høres ut som om du mener at menn er et offer for kvinners forventninger? Når ble det forbudt for menn å mene noe og fortelle om sine forventninger til kvinner?

Samliv er samarbeid.

Påppajdsejlørmæn

03.01.2016 kl.17:31

@Anne-Helene:

Kvinner med innstillingen jeg beskrev finnes i aller høyeste grad og menn kan risikere å bli offer for slike hvis de ikke er i stand til å stå opp for seg selv, mene noe og fortelle om sine forventninger til kvinner. Samliv bør, som du sier, være samarbeid.

For likestilling for alle

03.01.2016 kl.18:32

Bra skrevet Linn.

Anne Helene. Det at noen har avvikende ønsker provoserer ikke meg, og slik jeg leser Linn Rosenborg er det ikke dette hun reagerer på heller. Tvert imot er de fleste feminister villige til å kjempe for alles rett til å leve slik de ønsker. Det er jo det likestilling stor grad handler om.

Det som provoserer er budskapet i testen som ber kvinner ta avstand fra likestilling for å få forholdet til å vare. At disse utgir seg for å være eksperter på området, og tar seg godt betalt for sine, etter min mening, dårlige råd. Likestilling for meg handler om nettopp det at kvinner og menn skal få ha samme mulighetene til å ta egne, selvbestemte valg ut fra den man er, ikke ut ifra samfunnets styrende strukturer. En slik struktur er for eksempel medvirkende til at flere kvinner enn menn velger bort karriere til fordel for barn og hjem. Hvis alle kvinner som tok det valget gjorde det av eget, selvstendige ønske ville jeg applaudert det. Men selv om vi har kommet lengt siden 50-tallet, har dessverre ikke likestillingen kommet så langt at alle slike strukturer er historie. Derfor er det viktig å fortsette arbeidet med likestilling. Eller hva tenker du Anne Helene?

Nelson P: Jeg tror ikke det er familieordningene på 50-tallet som skremmer Linn Rosenborg, men derimot den manglende valgfriheten kvinner og menn hadde på den tiden.

Ikke rart mange blir provosert av måten teksten peker på en del punkter som noe de fleste kvinner ønsker seg, og sier rett ut at likestilling i forholdet er til hinder for å få forholdet til å vare. Likestilling er grunnen til at vi kan velge om vi ønsker at forholdet skal vare. Og takk og lov for det.

Anne-Helene

03.01.2016 kl.20:19

@For likestilling for alle

Det er store forskjeller i forventninger til kvinner i ulike miljøer. Der det for noen er forventet at du som kvinne skal tilbake i jobb tidligst mulig er det i andre miljøer forventet at du knapt nok skal klare å jobbe de første to årene etter fødsel. Om du skulle like å jobbe, blir du uglesett.

De siste årene er det blitt flere forklefeminister, som mener likestilling handler om å kunne velge å være hjemmeværende. Mange føler seg presset ut i jobb.

Disse to helt forskjellige holdningene til hva mødre skal være gjør debatter vanskelige. Hvem debatterer vi oss ut i fra?

Et av punktene Ane nevner i hva kvinnene hun har snakket med ønsker seg, nemlig å være hjemmeværende, bekreftes av mange. Det må vi som samfunn forholde oss til.

Så kvinner, som menn, velger ut fra hva miljøet rundt dem forteller at er riktig, ut fra juss og økonomi, akkurat som menn gjør det. Jeg tror likevel at økonomi spiller en mindre rolle for mange av dem som velger en hjemmeværende tilværelse, rent personlig sett, enn menn.

Jeg tror penger er forbundet med status oftere hos menn enn hos kvinner og at det kan forklare en del valg.

Mange forteller at deres valg er uavhengig av det økonomiske utbytte, verdien av å gå hjemme tumfer alt (så lenge de blir forsørget).

En bedrift som den Ane Hagen driver kan bare drive dersom folk er villige til å betale. Jeg vil tro at folk betaler fordi de kan. Hvor gode eller dårlige rådene er vet ikke jeg.

Likestilling er så mye. Kanskjke det er på tide å se nærmere på begrepet, og litt mindre ut fra kvinners virkelighet og litt mer kjønnsnøytralt?

tvedt

03.01.2016 kl.20:26

Snodig, jo mer feminister snakker, jo mindre tillitsvekkende blir det.

Inger

03.01.2016 kl.21:56

Som eldre kvinne, født i 1952, tror jeg at jeg kan se dette i et litt annet lys og med erfaring. Grunnen til få skilsmisser på den tiden var nok mere det moralske enn noe annet, slikt gjorde man bare ikke, man bet tenne sammen og holdt alt innenfor husets 4 vegger. Men da som nå, disse hjemmeværende mødrene fikk ikke pensjonspoeng, husarbeidet var jo nærmest heldagsjobb og vel så det uten vaskemaskin, oppvaskmaskin, remabutikker med alt, mat fra bunn, og da mener jeg fra bunnen. Den gang som nå, fasaden måtte være perfekt.

På skolen var vi jente og gutteklasser, jentene hadde håndarbeid og husstell, mens guttene hadde sløyd og flere mattetimer. Ble noen mer feminine eller fikk mer baller av dette?

Det er så alt for mange menn som føler seg forsmådde og skylder på likestilling og feminisme. Ta deg sammen, se på deg selv og ikke gjør deg så jævla liten. Har du ei dame som forlanger at du skal gjøre alt, så si fra da vel, et samliv er vel et slags partnerskap hvor en kan bli enig om hvem som skal ha hovedansvar for hva. Samarbeid kalles det og da gir en omsorg til hverandre.

Dere forundrer meg unge kvinner og menn at dere ikke ser verdiene av likestilling, felles ansvar og felles utbytte. Å ja, jeg skjønner Linns innlegg godt, jeg vil bare måpe og le, klype meg i armen og greier slett ikke forstå verken kvinner eller menn med slik "såpe"tankegang.

Så alle dere menn her som er så livredd disse feministene, hva er dere redde for? Hva er galt i å være feminist? Hva er galt med likestilling? Men ja, dere må også være en del av det.

Linn W. Rosenborg

03.01.2016 kl.22:13

Inger: herregud - takk for en ypperlig kommentar! Virkelig! Denne skal deles med fanfare og trommesolo.

Fortsatt Mann

03.01.2016 kl.22:48

Inger,

Det er ingen som har problemer med ekte feminister som tar opp reelle utfordringer i forhold til like rettigheter, inkludert retten til å velge eget liv på egne premisser.

Problemet er at ordet "feminist" til de grader har blitt forurenset av en ny generasjon som kaller seg det samme, men kun fokuserer på å fremstille seg selv som hjelpeløse offere. Dermed har ordet for veldig mange blitt et synonym for taper, som forsøker å påtvinge andre sin egen vilje fordi de ikke har evner eller selvtillig til å utrette noe selv. Typisk så ser de på alle jenter som ikke mener eller gjør det samme som dem selv som en slags forrædere, fordi de tydeligvis ikke innerst inne tror på at det de sier har noen universell verdi.

Thor

03.01.2016 kl.23:48

Først av alt hvordan vet du hva menn ønsker? Så til ett veldig enkelt svar til deg. Ja, den eneste måten for en mann å bevise noe er å være nyttig. De færreste kan være proffe soldater, polit, brannmenn, brilliante vitenskapsmenn eller politkere/kjendiser. Noe de fleste menn kan gjøre, er å forsørge sin familie. Menn har ingen verdi i samfunnet om det ikke er noe de kan gjøre. Dere kvinner er heldige dere har alle en verdi, dere kan få babiser. Menn brukes og har alltid blitt brukt som ett bruk og kast objekt, aldri som personer med en faktisk verdi.

Men for all del, forstett og lat som du vet hvordan det er å være mann, og hva vi ønsker.

Anon

04.01.2016 kl.00:36

"kickstarter jeg 2016 med å tre på meg feministskjorta og rødstrømpene."

Inntil jeg leste det så var jeg med på notene. Du mener damene som skammer både menn og kvinner i hva de skal se på og oppføre seg? Eller hva med kvinner som liker å være hjemme og vil at mannen skal føle seg som en mann? Hva er galt med det? Absolutt ingenting...

Ane

04.01.2016 kl.00:41

Thor: Nettopp. Innleggene mine (som Linn har brukt som utgangspunkt til bloggposten) handler om å stoppe opp og se seg litt rundt. Kjenne etter litt på hva som er viktig for hver og en. Hva som gjør at den andre parten trives i relasjonen. Hva som gjør at man selv trives. Det handler om beundring, fordi jeg etter 140 pluss samtaler med menn de siste 6 månedene (kandidater til de kvinnelige kundene våre, pluss mannlige kunder) har fått en ganske god forståelse for hva menn ønsker. Nei det representerer ikke alle menn, men det representerer jævla mange single menn som ønsker seg en livspartner. Og nei, det handler ikke om at de er redd for likestilling. De er for likestilling. De liker at kvinner og menn har samme rettigheter. De tiltrekkes av sterke kvinner med lederstillinger og bein i nesa. De savner bare å føle seg sett og verdsatt. De savner å få liv til å være litt mer Mann og bli behandlet som en mann. Hvorfor er det så vanskelig for mange kvinner å gjøre seg litt små og be om hjelp bare for å gi mannen følelse av å ha en verdi?? Man er ikke det svake kjønn selv om man forteller mannen hvor trygg han får en til å føle seg og at livet ikke er like bra uten han. Og det er vel det jeg mener med at likestillingen har gått for langt. Vi er mer opptatt av å være den som går seirende ut av kampene enn å faktisk gå litt til siden og innta en rolle i relasjonen også på mannens premisser for å glede han og faktisk beholde han. Jeg hadde aldri fått ring på fingeren på julaften hvis det ikke hadde vært for at jeg har lyttet til menn og forstår hva de trenger og søker etter i en relasjon. Min mann forguder sterke rotete og bastante meg. Nettopp fordi jeg lar han få lov til å være Mann og føle seg verdifull på tross av.

For likestilling for alle

04.01.2016 kl.01:23

Fin kommentar fra Inger. Et flott fremskritt for likestilling er at etter 1992 gir omsorgsarbeid faktisk pensjonsopptjening i folketrygden som tilsvarer en lønn på 4,5 G (ca 405.000). Alle som velger å være hjemme med barn under 6 år kan få det. Det gjelder også hvis du tar deg av syke, eldre eller funksjonshemmede personer som har behov for pleie.

Er det så verdt å hisse seg opp over dette firmaet som tilbyr sin kostbare rådgivning av (kanskje noen desperate) kvinner som ønsker seg ett forhold? Ja, når rådene innebærer å glemme likestilling og hvor viktig det er for oss alle. Jeg synes det er merkelig hvor ensartede de mener at de kvinnelige kundene deres er. Møter de virkelig hovedsakelig kvinner med disse ønskene? Eller oppfordrer de alle sine kvinnelige kunder til å gå frem på denne måten, fordi det er det de selv tror er den letteste måten å finne en mann, som ønsker å ha ett varig forhold til de på? Selv har jeg helt annen erfaring med hva som får ett forhold til å vare, jeg tror det er humor og vennskap, men jeg er ingen ekspert. Alle forhold har nok forskjellige meninger om det. Men at det er inkluderer forguding og utelukker likestilling, den kjøper jeg ikke om jeg så hadde vært singel og hatt 22.000 til overs.

Ane

04.01.2016 kl.02:18

I dagens samfunn hvor det er så lett å gå videre fra et forhold, tror jeg absolutt det må mer til enn humor og vennskap for å beholde en mann eller kvinne. Men det er vel det som vi kan ta med oss fra denne debatten. Ikke alle er villige til å gjøre noe ekstra for å beholde partneren sin, eller lidenskapen i relasjonen. Vi skapte Kongruent for å skape varige forhold. Det innebærer at vi må grave litt dypere i enkeltmenneskene for å finne ut hva de egentlig drømmer om og lyster etter. Det viser oss at veldig mange lengter etter lidenskap og romantikk men ender opp med et forhold hvor man holder sammen av praktiske årsaker. Man glemmer å beundre hverandre, være stolte av hverandre og sette pris på hverandre. Og mange kvinner er verstinger på det området. Derfor bloggposten. Du skal ikke drite i likestillingen, du skal ikke drite i likeverd og like rettigheter. Men har du funnet en mann du digger, så kan det være lurt å slenge på seg litt sexy undertøy eller vise litt sårbarhet i ny og ne. Det er bare et tips, det er ikke sikkert det er rett for den mannen du vil ha, men blir du singel stadig så kan det hende det faktisk er noe ved deg selv du bør endre og at det kan være lurt å finne ut av hva mennene du er tiltrukket av faktisk ser etter i en relasjon. :)

Fortsatt Mann

04.01.2016 kl.06:03

Ane,

Det er ikke noe galt med det du mener. Det er disse menneskenes egne valg og det er helt legitimt å tjene penger på å matche disse, dersom de eksisterer og er villige til å betale. For at du skal kunne beskyldes for å ha gjort noe galt må det være et offer. Jeg ser ingen offer i denne saken. Dersom de personene dere markedsfører dere mot ikke eksisterer er det jo ikke noe problem. Om de eksisterer er det heller ikke noe problem, fordi de er selvstendige mennesker med rett til egne valg. Det er tydelig at du har forbrutt deg mot et eller annet høytflyvende konsept som er vedtatt av en tredjepart på vegne av alle andre.

Det er direkte anti-feministisk å nekte damer å gjøre egne valg for hvordan de ønsker å leve. Det er ikke feministisk aktivisme å forsøke å nekte dem denne retten, men et forsøk på å undertrykke andre som langt overgår den tenkte undertrykkelsen som skjer i form av et selvvalgt liv på en "feil" måte. Det blir helt meningsløst å mene at damer ikke skal kunne gjøre noe for at sin utvalgte skal føle seg spesiell innimellom, like mye som det meningsløst å si at det er mannsdiskrimenerne å være gentleman.

Du har også rett i at de damene som går fra forhold til forhold og samtidig sier at det er mot egen vilje enten har en utrolig dårlig evne til å finne menn som er verdt å spare på eller så må de tydeligvis være lite å spare på selv.

Fortsatt Mann

04.01.2016 kl.06:35

Inger,

Jeg tror nok at det moralske aspektet var veldig forbundet med konsekvensene av å skilles, spesielt fordi det gikk utover barn økonomisk i mye større grad enn nå.

At noe blir sett på som umoralsk er ikke alltid forbundet med fordommer og dogmer, men kan ha sammenheng med ansvar og konsekvenser.

Med innføring av velferdsordninger ble det plutselig lettere å være egoistisk i forhold til barn man selv har valgt å få. Til tross for at det nå er mulig å overleve økonomisk om man skiller seg, så betyr ikke det at barn ikke trenger to likeverdige foreldre for å utvikle seg optimalt.

Vi har gått til det andre ekstreme nå, nemlig at alenemødre sees på som en form for helter, fordi de fant ut at mannen ikke var alt de ønsket seg og at det dermed er bedre å leve av andres skattepenger. Det er tydeligvis vanskelig å både jobbe fulltid og være aleneforelder, samtidig som man tviholder på retten til å være primærforsørger. Spør folk seg i det hele tatt hva å forsørge betyr lenger. Er stønad fra staten en inntekt?

Det medfører et ansvar å få barn. Det virker som om dette glemmes så snart det er snakk om "likestilling". Det sosiale sikkerhetsnettet var ment for å ta hånd om de som var syke eller er utsatt for mishandling eller på annen måte var ute av stand til å ta vare på seg selv. Det var ikke ment som en blankfullamkt til ikke å ta ansvar og gi noen mulighet til selv å velge å bli forsørget av staten.

Jeg vet at jeg blir beskyldt for å være alt mulig rart inkludert å være anti-feminist og reaksjonær, men det er så langt unna sannheten det kan komme. Jeg er for å ansvarliggjøre folk. At noen frivillig har giftet seg og fått barn med feil person, gjør dem ikke til et offer. Det gir heller ingen rett til å leve på andres skattepenger dersom man frivillig velger å trekke seg fra et inngått forhold. Jeg er ingen tilhenger av å tvinge folk til å leve sammen dersom det er gode grunner til ikke å gjøre det, men det betyr at to voksne personer må ordne opp seg i mellom på en måte som ikke alle andre må betale for.

Lars

04.01.2016 kl.09:35

Norske kvinnfolk er bortskjemte og det som kalles feminisme er at "dere" vil ha alle fordeler og kvitte dere med alle ulemper. Vil dere virkelig være med på å flytte tunge last i hagen, eller vil dere bare bli kvitt halvparten av arbeidet inne mens mannen fortsatt skal ta sine ting?

Nei, likestilling - enten det er snakk om kjønn, etnisitet eller annet - er noe forbanna tull. Det er til og med noe forbanna tull å likestille meg med han som sitter på nabokontoret. Han er samme alder som meg, kommer fra samme region og har tilnærmet lik utdanning. Og da å skulle dra den enda lengre blir bare enda mer dumt.

Likerett! Det skal man ha. Likestilling? Blås meg, som det så fint ville blitt om man tok et fint norsk uttrykk, oversatte det til engelsk og så tilbake til norsk.

Ane

04.01.2016 kl.10:32

Fortsatt Mann: Jeg tror du er inne på noe veldig vesentlig og også det jeg nå i ettertid tror førte til denne stormen mot blogginnlegget mitt. Jeg rørte ved følelsene til de som i mine øyne kanskje bør endre noe ved holdningen sin for å få det langvarige forholdet de er ute etter.

Men disse kvinnene vil ikke endre seg, de vil at verden skal tilpasse seg hvordan de er og hvordan de ønsker at ting skal være. Og det er helt greit, men det nytter ikke å prøve å hugge hue av noen som faktisk bare gir dem noen råd ut i fra det hun har hørt at menn savner og søker etter.

04.01.2016 kl.11:42

Skulle likt å vite hva Kjetil mener om alt dette ;)

Linn W. Rosenborg

04.01.2016 kl.13:07

Anonym: HAHAHAHAH!

Peder,

04.01.2016 kl.13:47

Visst ballene blir for store,blir det vanskelig å sitte ordentlig:gammelt jungelord.

Hvorfor får man ikke kjøpt stoler med en bulk i,slik at ballene kan synke ned der, og at man da slapp å måtte reise seg i tide og utide for å rette ut noen baller som gisper etter luft ?

Linn W. Rosenborg

04.01.2016 kl.14:31

Peder,: hahahaha!

petter

04.01.2016 kl.14:55

Menn som har jaktet på, nedlagt og ligget med over hundre damer er kule i andre menns øyne - mange blir misunnelig. En dame som har "vært offer for å bli nedlagt" og ligget med over hundre menn er en billig hore, noe de aller færreste menn finner attraktivt. Dessuten er damer som har ligget med mange menn mindre attraktive i den forstand at jo flere seksualpartnere jo større sjanse for at man får underlivskreft. M.a.o. får en mann barn med ei tøs så er det større risiko for at barna mister moren sin og mannen kona si tidligere enn vanlig. Biologien er ubarmhjerig - likestilling eller ikke. Hva synes forresten de fleste kvinner om kvinner som har ligget med svært mange menn? De kaller dem horer de også - i likestillingen og valgfrihetens navn?

Thomas

05.01.2016 kl.22:51

Jeg var klar for en skikkelig blodtrykkøkende radikalfeministpost, men du skuffer jo! For en gangs skyld er jeg stort sett enig med Rosenborg. Jeg er møkka lei av folk som insisterer på kjønnsrollemønster fra 1950. Misforstå meg rett; de som liker denslags må jo gjerne kjøre på. Men å insistere på slikt hos andre?! For noe vrøvl. Noen anekdotiske eksempler fra egne erfaringer:

- Jeg blir fortalt av likestillingsombud, politikere, venninder og tanta til gamle-Erik at kvinner er like menn og likestilling skal forekomme. Jaha, ok. Det er uproblematisk for meg. Merk: jeg er for like muligheter, ikke likt utfall. Men hva skjer når jeg møter kvinner for date? Svært ofte skal undertegnede betale for alt. Og jeg skal vise alltid vise initiativ. Jeg skal holde døren åpen, trekke ut stolen, reise meg, osv. Pose og sekk anyone?

- Og dette tullet med damer som krever likestilling, men samtidig vil at menn skal være mest handlekraftige, autoritære og "ha baller": folkens; da blir det ikke likestilling!

Men Rosenborg: Feminisme er ikke "the radical notion that women are people". De som ikke kaller seg feminister er ikke umenneskelige beist, noe et slikt utsagn indikerer. Feminisme er en politisk ideologi godt forplantet på venstresiden (marxistisk klassedialektikk er helt grunnleggende for feministisk teori), og det fremstår som å seile under falskt flagg å late som noe annet.

Linn W. Rosenborg

05.01.2016 kl.22:53

Thomas: Thomas my love. Leste du mitt innlegg om kravstore kvinns og det feministiske paradoks?!

Ane

06.01.2016 kl.15:11

Thomas: Selvfølgelig blir det likestilling selv om noen av oss ønsker å beholde en del av de gamle kjønnsrollene! Likestilling handler om like rettigheter og like muligheter for begge kjønn. Det handler om å få lov til å kunne jobbe hvis man ønsker det, og å få lov til å gå hjemme hvis man ønsker det- f.eks når man får barn. Likt for begge kjønn i Norge. Vi velger selv hvem som skal gjøre hva fordi vi er likestilte.

At du kun treffer på kvinner som ønsker de gamle kjønnsrollene når man dater betyr at du bør justere antennene dine og kanskje bli litt flinkere til å sortere ut, før du inviterer eller sier ja til å gå på en date. Vi har masse kvinner som er registrert som kandidat hos oss, som ønsker å betale for sin egen date eller som hater når mannen skal dra frem stolen og gjøre andre i hennes øyne kleine ting.På samme måte som vi har mange kvinner som ønsker å helle lage middager til sin kjære og bli spandert på ute.

Vi er forskjellige og vi skal få lov til å være forskjellige. Innleggene mine er skrevet for å vekke noen tanker og provosere. Og så tror jeg folk har godt av å se at mange ønsker de gamle kjønnsrollene i relasjoner selv om de er selvstendige individer som lever med likestilling som grunnmur.

Ta kontakt med oss for å finne ei som er nettopp slik du ønsker deg, kontra å fortsette å kaste bort tid på damer som ikke gir deg det du søker etter.

Skriv en ny kommentar

hits