Luke nr. 11 - kjære pappaer der ute

I dag drikker jeg kaffen med en uggen følelse i kroppen, bankende hjerte og tårer i øynene. Jeg har blitt oppmerksom på kampanjen Kjære pappa fra Care, og den traff meg hardt både i sjelen og solar plexus. Som luke nr. 11 ønsker jeg å dele noen få egne erfaringer som kan si noe om hvorfor jeg sterkt anmoder alle til å dele innlegget og med det også kampanje-videoen. Les mer om kampanjen i Dagbladet

Jeg kommer aldri til å glemme følelsen jeg hadde i kroppen da jeg meldte avbud til julebord fordi jeg hadde fått omgangssyken. At jeg stakk fingeren i halsen for at han skulle høre at jeg kastet opp, for at ikke engang han skulle forstå at jeg droppet festen jeg hadde gledet meg til så lenge utelukkende for så slippe konfliktene som kom som følge av den. For meg var det en tap tap-situasjon. Dra på festen og stå til livet i dritt i dage- kanskje ukevis eller bli hjemme og da bli beskyldt for å ikke tørre å dra fordi jeg skjulte noe.

Jeg kommer aldri til å glemme beskyldninger om flørting, kjeft for at kjolen var for kort og stram, at jeg ba om å bli sjekket opp og de vanlige beskyldningene om at jeg lå med kollegene mine. Særlig sjefen min ble ansett som en stor trussel, og i hans hode var det en selvfølge at vi hadde oss på sjefens kontor på daglig basis. Den samme sjefen som satte øynene i meg og spurte med myk men samtidig hard stemme om jeg virkelig hadde brukket de ribbeina ved å falle på isen. 

Jeg kommer aldri til å glemme følelsen av å si unnskyld for noe jeg ikke hadde gjort, bare for å slippe krigen. Hvordan han ble sort i øynene da sangen til den popgruppa som tilfeldigvis har et medlem jeg har datet (lenge før jeg møtte ham) kom på radioen.

Jeg kommer aldri til å glemme følelsen jeg hadde da jeg kom med utallige unnskyldninger til venner for å forklare hvorfor han hadde kjørt fra meg på hyttetur. For tredje gang, i fylla. Mens jeg satt igjen på en hytte med venner som ikke forstod hvorfor han var blitt så sint på meg. Jeg forstod ikke jeg heller, men forklarte det med at han var sliten på grunn av jobb og at jeg hadde provosert ham unødvendig. Der satt jeg, med skrubbsår på knærne etter at han dyttet meg ned i en grøft og unnskyldte ham. Jeg kommer aldri til å glemme følelsen. 

Jeg kommer aldri til å glemme følelsen av en ukjent mannehånd under skjørtet på dansegulvet.

Jeg kommer aldri til å glemme følelsen jeg fikk da en tidligere leder slapp penger ned i kjolen min på jobbfest og spurte hvem av kollegene mine jeg hadde tenkt å knulle den kvelden. Jeg kommer aldri til å glemme følelsen jeg hadde da jeg gikk ut av kontoret til hans leder mandagen etter, da jeg hadde rapportert hendelsen og fått beskjed om å tåle en spøk. 

Jeg kommer aldri til å glemme følelsen av å føle meg absolutt null verdt. Jeg kommer aldri til å glemme følelsen av å ha altfor mange lignende eksempler å komme med. Det er helt uvirkelig at jeg, som i utgangspunktet er så sterk og rakrygget, har vært i disse situasjonen. Som jenta sier i videoen: "En ting vet jeg; jeg er ikke offertypen. Jeg ble oppdratt til å være en sterk og selvstendig kvinne." Det er helt uvirkelig at så mange jeg kjenner har vært i lignende, og mye mye verre, situasjoner. Det er helt uvirkelig at jeg og dem garantert kommer til å oppleve flere nedlatende og vonde hendelser i løpet av livet.

Fakta:  

En av fem døtre i Norge er blitt utsatt for vold av en partner. Døtre i alle land, alle aldre og i alle samfunnslag er i risikosonen. Det de har til felles er at de alle er noens datter.

Sosial vold vil si å få sin kontakt med venner, familie, kolleger og naboer begrenset. Det kan gå så langt som til sosial isolasjon, som gjør den voldsutsatte mer avhengig av voldsutøveren.

Psykisk vold og trusler kan dreie seg og latterliggjøring, taushet, avvisning, ydmykelser, trusler om vold, voldtekt drap, selvmord med mer. 

Fysisk vold er også omfattende, og kan være alt fra slag, spark, lugging, kvelertak, bruk av kniv eller drapsforsøk. 

Seksuelle overgrep og seksualisert vold innebærer ufrivillig samleie og/eller tvang til å utføre andre ufrivillige seksuelle handlinger.

Seksuell trakassering innebærer en bevisst kroppsberøring som ikke er ønsket, og også bruk av støtende skjellsord.

(Kilde: CARE)

Kampanjens fokus er den påvirkningskraft en far kan ha, både på sin datter og sin sønn. En far kan gå foran som et godt eksempel og forbilde, og med dette sette en standard hvordan man behandler jenter og kvinner. En far kan bidra til å bygge opp den selvtilliten både døtre og sønner trenger for å blant annet ikke le av diskriminerende og kvinnefiendtlige vitser. 

Grensene for hvor langt en far skal gå for å beskytte datteren sin er ofte svært uklar. Skal han for eksempel be henne kle seg mindre sexy på fest? Hva gjør du som far hvis datteren din blir kalt hore? Sier du si ifra om du overhører grove vitser om jenter? Hvordan setter du grenser for hvilken humor som er grei i sosiale settinger med voksne kompiser? Hvordan snakker med datteren din om frykten for at hun havner i en overgrepssituasjon? Og hva er egentlig faresignalene for at hun befinner seg i et voldelig forhold? (Kilde: CARE)

De sitatene jeg tar med meg fra videoen og kampanjen, og som sitter i ryggraden er blant annet: 

"Sønnen hans avlet opp på de vitsene blir min business". 

"Men en dag kommer han til å slutte å være mister perfect, og jeg kommer ikke til å skjønne. Overreagerer jeg?"

.."jeg er så forvirret for jeg jeg elsker ham og hater ham og jeg vet ikke om jeg egentlig gjorde noe feil, og en dag dreper han meg nesten". 

"En ting vet jeg; jeg er ikke offertypen. Jeg ble oppdratt til å være en sterk og selvstendig kvinne. Det er bare det at det blir litt mye for ham den kvelden med arbeid og svigers og bryllupet som nrærmer seg så han kaller meg hore. Akkurat som du kalte ei jente på ungdomsskolen iblant. Og senere en annen dag slår han meg, men jeg sier noe skikkelig over streken først - jeg er virkelig en bitch."

"En ting leder alltid til en annen, så vær så snill og stoppe det før det har sjansen til å beguynne. Kjære pappa. Ikke la brødrene kalle jenter horer for de er ikke det. En annen dag kan en eller annen liten gutt komme til å tro at det er sant. Ikke aksepter vitser fra snåle fyrer i svømmehallen, eller kamerater for den saks skyld for vitser har alltid noe sant i seg. Kjære pappa. Jeg vet at du vil beskytte meg mot både løver og tigre og pistoler og sushi uten en eneste tanke på ditt eget liv. Men kjære pappa, jeg kommer til å bli født en jente. Vær så snill og gjør ditt for at det ikke skal fortsette å være den største faren av alle."

"Ingen så dette komme"

Les mer på CARE sine nettsider


 

Er du eller noen du kjenner utsatt for vold? Det er flere steder du kan kontakte for å få hjelp. Se blant annet Oslo Krisesenter for tips og hjelp. 

Mange tenker utelukkende på voldtekt som norsk jente overfalt og voldtatt av ikke etnisk norsk mann på vei hjem fra byen. Dette stemmer ikke. Se god oversikt over reelle tall og statistikker her

Les gjerne mine tidligere innlegg om annet seksuell trakassering og likestilling her og her

Følg meg på Facebook for å få innlegg rett inn i feeden!



 

99 kommentarer

Stian

11.12.2015 kl.11:42

Vær så snill og slutt og post disse jævla rosa bloggene.

Folk drikker shit skjer. Samme mas hvert år

Per

11.12.2015 kl.11:52

Hvorfor så sint, Stian - følte du deg truffet?

Jeg kommenterer sjelden på blogger, men føler meg kallet nå.

Jeg blir skamfull på vegne av andre menn når jeg leser dette. For meg er det uforståelig og uakseptabelt å oppføre seg slik mot kvinner.

Takk for dette sterke innlegget som jeg håper er en vekker for mange.

Og til alle menn: vi som kan å oppføre oss har også et ansvar - et ansvar for å gripe inn og si stopp når vi ser eller vet at dette skjer.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.11:54

Per: hei. Tusen tusen tusen takk for en fin kommentar! Del gjerne innlegget med din kommentar som delings-tekst. Menn som deg kan flytte fjell!

Thomas

11.12.2015 kl.11:55

Jeg skal overhodet ikke føye meg til Stian sin oppfordring om at du skal slutte å skrive. Jeg, som en viss annen her i kommentarfeltet, har en guilty pleasure; altså det å lese synspunktene til radikalfeminister som deg. Jeg er vel så uenig det går an å bli i stort sett alt Rosenborg skriver, men syns likevel det er artig å lese tankegodset til meningsmotstanderne. Og jeg har ingen vond vilje mot henne.

Så til saken:

Vold mot kvinner. Rosenborg: Kan du forklare meg hvorfor vi skal bruke _mer_ tid på å bekjempe vold mot kvinner enn vold mot menn? Og før du svarer vil jeg gjerne påpeke følgende:

- Jfr. SSBs statistikk for 2012 var det 12 750 menn som var ofre for vold og 9 144 kvinner. Altså 60 % menn og 40 % kvinner.

- Den norske undersøkelsen om partnervold fra 2009 fant at 25 % kvinner og 20 % av alle menn er eller har vært i et forhold der det har forekommet vold.

Hvis man utvider voldsbegrepet, slik radikalfeministene gjerne vil (for da kan ennå flere ikle seg den ettertraktede offerkappen), til "psykisk vold" vil nok andelen ofre som er menn øke betraktelig. Kvinner utøver som kjent langt mer psykisk mishandling mot sine partnere/barn enn menn (hell hath no fury like a woman scorn osv.).

Jeg er bekymret og forbannet på at all politisk fokus ligger i å beskytte og forebygge overgrep mot kvinner. _Ingen_, bortsett fra "nettroll" som meg, tar opp kampen for de hundretusener av gutter og menn som får sine liv lagt i grus som følge av vold og mishandling.

Mitt ønske er at man i stedet snakket om kampen mot vold, ikke bare kampen mot vold mot kvinner.

Stig

11.12.2015 kl.11:56

Kjære Nettavisen

Kan dere være snill å slutte å publisere slike rosa blogger som denne på et absolutt lavmål. Det senker hele kvalitetsnivået til Nettavisen. Vedkommende aktivist viser med tydelighet at hun sliter - og noen bør beskytes mot seg selv.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.12:01

Thomas: hei! Er selvsagt enig i at vold mot menn også er uakseptabelt. Velger å påstå at voldsstatistikken gjeldene for menn i hovesak dreier seg om annen vold enn partnervold. Når det er sagt er jeg hundre prosent enig i at kampanjer rettet mot menn er nødvendig. Føler at jeg bidro litt subtilt til det ved å linke til Voldtatt Mann sin post om tall og statistikker fremfor mange mange andre sider som skriver det samme.

Nå er det vel naturlig at jeg i dag velger å fronte denne kampanjen - for kvinner, når jeg selv er kvinne med de erfaringer beskrevet.

Og du! Jeg anser ikke deg som et nettroll. Just saying. Må løpe. Begravelse og greier. Ha en herlig dag, Thomas.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.12:03

Stig: hoi! Noen har misforstått både begrepet rosablogg (som skrives i ett ord) og hvem som bør beskyttes mot seg selv. Ha en fin dag videre!

Ps: klager til NA bes sendes NA og ikke meg. Mer sannsynlig at de leser den da.

Text by Tina

11.12.2015 kl.12:05

Utrolig sterkt innlegg! Kjente jeg fikk direkte vondt inni meg av flere av tingene du har opplevd. Dette viser at vi fremdeles har behov for en holdningsendring i Norge, selv om vi har kommet langt i likestillingen. Ble kvalm av kommentaren "du må tåle en spøk" når du går til leder for å fortelle om seksuell trakassering, som sikkert krevde en del mot i utgangspunktet. Sånn skal det ikke være, og det gjør meg så sint!

Kjetil

11.12.2015 kl.12:07

Herregud, typisk feminister å legge skylden over på oss etniske nordiske Og heterofile menn for alt som er galt i verden. Fyfaen, vi menn har snart ingen rettigheter igjen. Feminister og sosialister har ødelagt alt

RB

11.12.2015 kl.12:08

Stig: kunne vært morsomt å vite eksakt hva som er lavmål og eksakt hvilke setninger eller fakta som senker kvaliteten? Må nesten spørre som Per spør; føler du deg truffet? Jeg tipper du er en av de som det fortelles om her. En guttunge (uansett alder) som har litt for mye makt og litt for lite hode til å klare å styre denne makten med...

RB

11.12.2015 kl.12:12

Kjetil: så du tar på deg skylden? Jeg gjør ikke det og jeg tror de fleste menn ikke kjenner seg igjen i noe av dette. Men gjør tydligvis du, Stig og Stian, som jeg tror er en og samme person. Hva slags rettigheter mot deg som mann brytes egentlig her?

Kjetil

11.12.2015 kl.12:20

Hvorfor har alle menn et ansvar for at noen menn blir klåfingra i fylla, mens kvinner IKKE har noe ansvar for at noen kvinner anmelder falske overfallsvoldtekter, og på denne måten ødelegger livet til en uskyldig mann?

Og hvorfor har alle menn et ansvar for at noen menn slår kvinner, mens muslimer IKKE har noen ansvar for all terroren som begås av andre muslimer? Kan du vennligst forklare meg det?

Har man, eller har man ikke, et ansvar for de handlingene som andre mennesker som befinner seg i samme mer eller mindre homogene gruppe begår? Nå må du begynne å være konsekvent.

Stein

11.12.2015 kl.12:27

Ærlig talt @Stian, jeg har drukket jeg også, men aldri gjort noe av dette som beskrives i artikkelen.

Fylla har skylda heter det, men det burde faktisk være dobbel straff for de som begår "dummheter" i fylla. Det er ingen som tvinger deg til å drikke til du blir ufyselig. Det *finnes ingen unnskyldninger* for det du begår i fylla.

Er du ikke voksen nok for å stå for dine ugjærninger i fylla, så la vær å drikk!!

Frank

11.12.2015 kl.12:33

Disse daglige "nyheter" på i store bokstaver på NAs forside. Bloggere, mediers og reklamebyråers melkekuer for klikk og kroner.

Så enkelt og lettvint for en "nyhets"-desk, plukke opp en blogg og publiser når de selv ikke klarer å produsere leserverdige nyhetsartikler.

Undrer meg på om slike blogger ville blitt akseptert hvis en aksepterte å betale for innhold. Nei, jeg tror de fleste ville ha betakket seg for slik, og det sier noe om verdien av slike blogger.

Adblock ON!

Marius

11.12.2015 kl.12:33

En sterk historie og et viktig tema, men jeg må nesten si meg enig med Thomas over her. Og det er ikke et spesielt enkelt utgangspunkt å ha, for hvor kjip er man ikke om man reagerer negativt på kampanjer, artikler og reportasjer om et så alvorlig problem som vold mot kvinner? Så la meg bare si med én gang at jeg ikke har noe ønske om å bagatellisere dette, og jeg er helt enig i at det er et betydelig samfunnsproblem.

Men, jeg også synes skjevheten i fokus, og ikke minst selve fokuset, har blitt ganske problematisk. Jeg skal forsøke å forklare hvorfor.

For et par år siden, og her er jeg ganske usikker på når det egentlig var, gikk det en kampanje som en farsott i sosiale medier, der unge gutter først ble bedt om å si noe pent om en jente og kanskje stryke henne på kinnet, noe de litt flaue gjorde. Så ble de bedt om å slå jenta, noe de forvirret og nesten litt redde, nektet. Poenget var at når gutter intuitivt forstår at man ikke skal slå damer, burde også voksne menn forstå dette. Små gutter ble altså fremstilt som potensielt fremtidige kvinnemishandlere, og måtte stå til ansvar for synder begått av sine fedre. Damene jublet, og noen menn også.

Så ser vi nå at denne kampanjen fra Care retter seg mot menn, alle menn. Alle menn blir ansvarliggjort, så om vold mot kvinner forekommer i fremtiden, vil det være alle menn sitt ansvar. Kan man se for seg en slik måte å gjøre det på i andre sammenhenger? Vi vet jo at de fleste overfallsvoldtekter blir begått av innvandrere. Kunne man da sett for seg en kampanje om dette rettet mot kun innvandrermenn? ?Kjære innvandrermann: Ikke voldta, og lær dine innvandrerbarn det samme. Vennlig hilsen det norske samfunn?. Ikke?

Og det Thomas tar opp er viktig, for faktum er at kvinner oftere tyr til vold mot sin partner enn det menn gjør. Hvorfor har man da dette ensidige og massive fokuset på mannens vold mot kvinner? Er virkelig kvinners vold mot menn så uviktig og betydningsløs i forhold?

Igjen vil jeg bare si at jeg ikke ønsker å bagatellisere problemet med vold mot kvinner, men som mann begynner jeg rett og slett å bli litt lei av generaliseringen og den skjevheten i fokus jeg mener eksisterer.

pål

11.12.2015 kl.12:41

jeg gir personlig faen i kvinnens intimgrenser. vil dere ikke ha oppmerksomhet? slutt å kle dere utfordrende. hvis ikke, må du regne med å få fingra mine oppi der. jeg liker mus. deal with it

Henrik

11.12.2015 kl.12:46

Føler nesten det ikke går an å gå å lese i en norsk avis uten å finne en artikkel om hvor kjipe menn er. Virker som om det er en negativ ting bare det å være mann for mange kvinner i Norge. Alt er vår jævla skyld! Hele tiden er det en eller mann som er for aggressiv eller dum i huet mot en dame. Og alle gutta må ta ansvaret for de avskummene som liker å utøve vold ovenfor fysisk svakere mennesker. Jeg er så lei av taperne som banker opp damer, men jeg er også fordømt lei av disse håpløse overfladiske bloggene som skal skrive om det. Dette gjør ingenting for å begrense eller sette lys på volds situasjoner i Norge. Premissene for denne artikkelen er så typisk diskriminerende mot alle menn, uavhengig av om de bruker eller ikke bruker vold, det er bare en generalisering av norske fedre føler jeg. Vold mot damer er verre enn vold mot menn er beskjeden jeg tar fra denne historien, det er vel noe nesten alle norske damer er enig i. Vold starter hjemme i hjemmet, og det er ikke bare fedre som slår guttungene sine!! Mødre er også like mye med på det, så det bidrar sterkt til at så mange norske gutter vokser opp til å bli slemme menn som bare slår damer.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.12:46

Frank: hei. Ingen påstår at blogginnlegg er nyheter, men snarere personlige refleksjoner. Blogg.no eies og drives av NA. Kanskje ikke så rart at de da desker innlegg som faste NA-bloggere skriver?

Mange bloggere får betalt for å skrive kommersielle innlegg, og regelverket er tydelig på hvordan slike innlegg skal merkes. Det er også greit å nevne at NA i sine kontakter er tydelige på at sponsede innlegg ikke vil bli frontet.

Hva med å fokusere på innholdet; en veldig viktig kampanje? Eventuelt lese artikler og ikke blogginnlegg som er tydelig merket som nettopp det; blogg.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.12:48

pål: jeg håper moren og datteren din (om du har noen) leser dette. Jeg håper derimot sterkt at du ikke er et forbilde for unge gutter.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.12:50

Marius: hei! Jeg er på farten og vil gjerne lese kommentaren din ordentlig etterpå. Må bare be deg lese svaret mitt til Thomas - tror jeg svarer på noe av du skriver der.

Ha en fin dag.

Tor

11.12.2015 kl.12:58

Til dere som poster hær og mener att det er kvinnens feil, hvis hun kler seg utfordrende?? Dokker bør ta dokker en "reality" sjekk og det fort. Kansje det e dokker som e problemet?? Hvis det blir slik at dokker trur det e fritt fram bærre for ei jente har på seg miniskjørt, har dokker faen mæ misfårstatt en hel del. Syns fan mæ synd på dokker!!! Og håpa at dokker ALDRI får dokker kvinnfolk!!

Helvetes bra Linn å sett lys på dette, det trenges!!

MVH

Tor

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.12:59

Tor: takk! Kan anbefale Påls kommentar.

Lars Petter

11.12.2015 kl.13:13

Pål, fint for deg at du liker mus, men all mus liker ikke deg. Særdeles få regner jeg med ettersom du sitter med de holdningene du gjør. Har det noen gang slått deg at alt kvinner gjør ikke er for deg eller for andre menn, men heller for seg selv? Sminker seg, kler seg, ter seg. Men fortsett med disse holdningene dine du, så bures du inne for overgrep til slutt fordi du ikke evner å styre deg selv.

Påls meninger er heldigvis ikke representative for menn i Norge, men det er ille nok at de i det hele tatt eksisterer.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.13:14

Lars Petter: takk og lov for menn som deg!! Håper du deler innlegget med sine meninger som følgetekst. Flere bør ha dine holdninger.

Trond

11.12.2015 kl.13:18

Du er 'heldig' med å 'være på tur' hver gang du skal svare på alle saklige, gode argumentene mot rødstrømpekampanjen din.

OleR

11.12.2015 kl.13:25

Jeg kan iallfall si at til ditt første argument, som egentlig berører sjalusi i hjemmet og hvordan det påvirker jobb-hverdagen, så er den kjønnsnøytral. Som mann har jeg selv opplevd å bli fysisk kvalm hver gang invitasjoner kom til julebord, kick-off osv og for å bevare hjemmefreden fant på all verdens unnskyldninger for å utebli. Med mangel på relasjonsbygging på jobb som resultat..

BareLurer

11.12.2015 kl.13:34

Vi er alle ansvarlige for våre handlinger.

Også mannfolk som stikker hånden på steder den ikke hører hjemme. Husk det, Pål.

Stian

11.12.2015 kl.13:47

Jeg ville bare skape reaksjoner, for slike Rosabloggere må vi få fjernet.

Christian

11.12.2015 kl.14:05

Som far til tre døtre kjenner jeg at denne bloggen er viktig. Viktig for menn, fordi den viser at det finnes grenser for adferd. Viktig for (unge) kvinner fordi den viser det er grenser for hva de skal akseptere på byen og i kjærlighetsforhold.

Når det gjelder Pål ovenfor: Han er en overgriper. Ferdig prata.

Chris Jesus

11.12.2015 kl.14:16

Først, jeg er av natur for likestilling uansett, kjønn, farge eller galakse, og det er en selvfølge at vold og krenkende oppførsel er uakseptabelt uansett hvem menneske det skulle skje.

Men hva gjør mennesker som deg? Sprer mer hat og skaper mer splid, med lite gjennomtenkte hatkampanjer og muligens en personlige vendetta! Bra jobba! Her var det vitterlig mye passiv aggresjon og hat vevet inn i et urettferdig og attpåtil umåtelig infantilt skriv. Ansvarsfraskrivelsen er så kvalmende at jeg må finne bøtta. "JEG kommer aldri til og glemme" "jeg, jeg, jeg", buuhuu! Hvor har evnen til å se gjennom andres øyne, og medlidenheten tatt veien? Evnen til å se det store bildet. Hvorfor er det alltid meg, meg og atter meg? Kan tanken slå deg at mange av disse mennene du skriver om oppfører seg som de gjør nettopp fordi kvinner kanskje har såret dem tidligere? Et blått øye er synlig, og da skal det skrikes, men et selvbilde lagt i ruiner for livet langt der inne hvor ingen ser vil bare skape skrik som "taper!" og "creepy!", no big deal!

Trist å se en godt voksen dame, med en relativt habil påvirkningskraft være så blind og ikke skjønne seg på livet nok til å vite at vondt føder vondt, og at vi ALLE er skyldige. For alt det vonde du opplever har noen opplevd noe like jævlig. Voks opp og slutt å pek finger!

Og duh, denne "Pål" med sin lett gjennomskuelige kommentar her i feltet er mest sannsynlig bare en moroklump med særdeles dårlig humor, og du burde holde deg for god til å bruke den som atter et våpen og referere til den, da den overhodet ikke er representativ for generell oppførsel.

Må legge til et stort lol til eksisterende og kommende white knights - shame on you, traitors!

Have a nice one.

- love

Gunnar

11.12.2015 kl.14:54

Det Line har opplevd er uakseptabelt. Det er likevel en avsporing å skylde på menn som gruppe. Ikke bare er det generaliserende og stigmatiserende, det vil også virke mot sin hensikt.

Sett at vi hadde brukt samme argumentasjon mot en hvilken som helst annen rase, gruppe, relgion, etc. ville det blitt et ramaskrik uten like. Når noen kommer med generaliserende utspill mot f.eks. mulismer vil de fleste mene at det er helt riktig å påpeke at dette ikke gjelder alle muslimer, eller ikke de fleste muslimer. Men av en aller annen grunn gjelder ikke dette argumentet når man snakker om menn, feminister vil si at dette er en avsporing eller feilsluttning.

Personer, ikke menn eller kvinner, som oppfører seg som dritt kommer ikke til å endre holdning på grunn av denne kampanjen. Det vil derimot være en del menn som syns at denne generalisering er blodig urettferdig fordi de overhode ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av menn, men de blir fortalt at sånn er det og de er en del av problemet. De som støtter kampanjen er uansett ikke en del av problemet.

Som nevnt over er menn mer utsatt for voldshandlinger enn kvinner. Det er heller ingen som bryr seg om at 80% av alle selvmord er menn og 97% av alle arbeidsdødsfall er menn, kanskje vi skal begynne og kvotere kvinner inn i disse jobbene? Det er altså mye farligere å være mann enn det er å være kvinne. Men det er jo ikke så farlig. At gutter/menn har begynt og falle av i skolen og på universitetene i forhold til kvinner er det også svært lite fokus på, noen mener dette til og med er bra. Eller ta barenefordelingssaker etter samlivsbrudd, de facto standard er at mor får ungene. Jeg sier ikke at vi skal flytte alt fokuset til gutter/menn, jeg syns bare dobbeltstandaren er slående.

Heldigvis har vi ikke fått amerikanske/kanadiske tilstander enda med "rape culture", eller har vi det? Mener feminister i Norge at vi lever i en voldtekstkultur? Hvor voldtekt er normalisert og akseptert? Janice Fiamengo er en kanadisk professor og anit-feminist, er ikke enig i alt hun sier, men mener hun argumenterer logisk og rasjonelt om feminisme. Så hvis du vil se hvor vi er på vei med typen argumentasjon som brukes i CARE filmen kan du søke henne opp på youtube.

Kvinner er ikke undertrykt i Norge. Equality of outcome is not the same as equality before the law.

Lene

11.12.2015 kl.15:08

Pål (og forsovit dere andre som mener det er fritt fram å forskyne seg med å klå under skjørtet på andre fordi damer går fristende kledd): Siden dere mener det er fullt lov å klå på damer, og mener vi ber om det fordi vi går for utfordrende kledd. Da er det greit for dere at en mann klår på dere på utstyret og da? Fordi de liker pølse og ikke mus?

Jenter kan vel gå i skjørt eller kjole uten at det betyr at det er fritt fram for andre å klå vel? Eller skal vi da gå i på feks en varm sommerdag på fest, høyhalsa genser og langbukse? Og hva oppnår dere med å klå egentlig, får dere damer av det? Sjarmerende er der hvertfall ikke, rett og slett motsatt. Men det går begge veier, ser mange damer som gjør sånn med menn på byn og. Det er like uakseptabelt begge deler.

Helene

11.12.2015 kl.15:10

Jeg er Mor til en sønn og en datter som begge er i tenårene. Begge har dessverre vært i seksuelle situasjoner der deres grenser har blitt tråkket over. Han sammen med en mer erfaren og psykisk manipulerende jente. Hun med en jevnaldrende gutt der hun sa ja og mente nei. Poenget mitt er ..snakk med barna enten du er mamma eller pappa...enten du har sønn eller datter. Snakk om tydelige grenser og god kommunikasjon. Lq ikke dette være en kamp mellom kjønnene!

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.15:13

Trond: beklager at jeg måtte rekke begavelse altså. Som du ser svarer jeg ikke mange med lange svar - da hadde jeg blitt sittende hele dagen. Liker dog å komme med en kjapp respons fremfor ingenting til de som kommenterer saklig og ryddig.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.15:13

Christian: takk!

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.15:14

Stian: da foreslår jeg at du henvender deg til rosabloggerne. Jeg er ikke en av dem.

Kenth Olsen

11.12.2015 kl.15:43

Det jeg ikke slutter å forundre meg over er at bøllete menn alltid har damer.

Stian

11.12.2015 kl.16:04

Det er du uten tvil.

kkari

11.12.2015 kl.16:10

sytkjerring. skammelig at disse rosabloggerne stadig når forsiden-. EI kåta som vil ha oppmerksomhet. Hadde tatt Nettavisen 100 ganger mer seriøst hvis de hadde fjerna disse duckface damene som gjør alt for et klikk. FÅ deg en annen hobby og kom deg tilbake på kjøkkenet der du hører hjemme.

VI damer skal holde oss på kjøkkenet og hjemme ikke drive å hore rundt på byen og syte om det etterpå. haha. god helg hilsen KnullKari

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.16:33

Kenth Olsen: eller hva? Fascinerende.

KJOLEN VAR FOR KORT!

11.12.2015 kl.16:34

KLER DU DEG SOM TØS!! BEHANDLER FOLK DEG SOM TØS!!

hvor vanskelig er det å FORSTÅ!?!

Å skylde på mannfolk hele tida..BITCHES PLEAASE!

KLE DERE SOM Ekte kvinner så slipper dere dette.. men dere skal vise rumpe og pupper og så kommer dere med, vi ble voldtatt , klådd på..

YES Det ble dere.... fordi dere viser alt det fram.

Å FORVENTE AT ALLE AHR VETT I HUET I FYLLA og samtidig tillate alkohol i butikkene..

BITCH PLEAAASE!!

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.16:36

kkari: fascinerende kommentar. Til din info: nettavisen eier og driver blogg.no og har et knippe faste bloggere. Derfor fronter de logisk nok disse. Finn gjerne et eneste sted hvor jeg skriver rosa-bloggete eller poserer på et duckface-bilde.

Jeg har en hobby. Kanskje du burde skaffe deg et liv som passer samfunnet i 2015 bedre enn å stå på kjøkkenet og dømme de som har en annen livsstil enn deg.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.16:37

KJOLEN VAR FOR KORT!: takk for at du nettopp beviste hvorfor kampanjen er så utrolig viktig.

truls

11.12.2015 kl.16:45

å slå ei dame er sosialt selvmord. det er noe mann bare ikke gjør (bare sjølforsvar).

du har tydeligvis vært i lag men noen som er ekstremt sjalu. du burde stillt han et ultimatum, når han har tillitsproblemer til deg. Men jeg kan skjønne han har det vist du har i et tidligere forhold vært utro, eller noe i den dur. Skulle gjerne hørt hans side av denne historien, for her må jeg desverre ta det med en klype salt.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.16:47

truls: hei. Bare så det er sagt: jeg har aldri vært utro. Det var derimot han. Utallige ganger.

Leif Tore Nervik

11.12.2015 kl.17:07

Vet ikke helt hva jeg skal tro? har ikke møtt noen slike tror jeg da,men de finnes vel..

Kkari

11.12.2015 kl.17:20

Det er fristende å stå i korte skjørt og gjøre seg til for å bli tafset på av fremmede menn i mørket. Hvorfor ellers skulle du stå på gulvet? Ja jeg trives på kjøkkenet og syter ikke når jeg daglig må rises hvis maten er svidd ol. At du liker fremmede menn i mørket full av brennende begjær og alt for mange manhattans vet vi alle. Men ikke syt om det pls 😊og ps. Det er mange som har hatt en utsvevende livsstil med mange menn, men det går an å skjerpe seg. Huff nå svidde jeg jammen grøten.jaja klem

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.18:08

Leif Tore Nervik: det gjør de. Du ser dem i dette kommentarfeltet.

Sture

11.12.2015 kl.20:09

Det er påfallende hvor godt organisert og synkronisert alle disse påstandene om "sexovergrep" er i media. Man skulle nesten tro at det er en stafett organisert av feministiske kvinner for å ramme mannskjønnet kollektivt. Enhver (også en mann) kan dikte opp et eller annet seksuelt som har skjedd mer eller mindre frivillig men noen kvinner bruker det politisk for å bruke sex som hersketeknikk. Og blir de sagt i mot tar det frem tårer og offerrolle og skylder på "kvinnehat". Det hele minner om den spanske inkvisisjonens utspekulerte metoder hvor målet var å ramme enhver som ikke underkastet seg den katolske kirke. Beklager - men alle disse sexhistoriene lar seg ikke bevise og fremstilles på det personlige plan slik at det blir umulig å motbevise. Det er rett og slett en kampanje som gutter og menn skal være obs på. Dette er politisk manipulering og Nettavisen bør slutte med å kline slike blogger opp i tide og utide. Propaganda bør man ikke betale forfatter for.

Oladunk

11.12.2015 kl.21:04

Fakta: Kvinner er mer voldelige mot sin partner en menn, i parforhold. Fakta: Kvinner utfører mer vold mot barna en menn.

Fakta: Menn er mest utsatt for vold i samfunnet.

Spørsmål: Hvorfor fokuserer du kun på vold mot kvinner?

Tom

11.12.2015 kl.22:54

@KJOLEN VAR FOR KORT!

Det eksisterer ingen kvinnelig bekledning som legitimerer hverken voldtekt eller tafsing. Skyldfordeling er nøyaktig den samme ved en overfallsvoldtekt enten offeret (jenta) gikk i bikini eller termodress. Om så jenta gikk splitter naken hjem fra byen, har ingen noen utvidet rett til å gjøre noe som helst not hennes vilje.

Linn W. Rosenborg

11.12.2015 kl.23:06

Tom: amen.

11.12.2015 kl.23:25

Bekledning har ingenting å si. Det finnes folk (ja FOLK) som oppfører seg dårlig uansett.

Jeg og en venninne av meg skulle kjøpe nattmat etter jobb (dette hendte for to måneder siden). Plutselig kom det en fyr og grep tak i rumpa hennes, hun hadde på seg baggy joggebukser, og stor vinterjakke. Problemet hennes var vel at hun er en veldig pen jente. Og nei, hun tok ikke skade av det, men hyggelig var det absolutt ikke.

Slike tilfeller er ikke uvanlig. Jeg har selv opplevd MYE ufint, fra veldig tidlig alder, og har dessverre blitt noe skeptisk til menn på grunn av det. Noe som er veldig trist. Samtidig VET jeg jo at majoriteten av menn ikke oppfører sånn.

Jallis

11.12.2015 kl.23:51

Mye negativitet i disse adventslukene

Petter

12.12.2015 kl.00:10

Bortsett fra volden beskrevet så er da mistenksomhet, anklagelser og f.eks. det å ikke kunne gå på sosiale sammenkomster ganske vanlig.

Jeg har aldri vært på julebord på firma, aldri reist i jobben, og aldri vært på noe som helst sosialt med kollegaer.

Min kone mister fullstendig sans og samling, innser at jeg knuller alle osv. akkurat som det blir beskrevet over.

Litt merkelig hvordan noen slike egenskaper så ofte kobles til kjønn når kjønnet er absolutt helt irrelevant i sammenhengen.

Hvorfor?

Helen

12.12.2015 kl.00:25

Petter: Enig i at det er vanlig, uavhengig av kjønn. Og det trenger ikke å være koblet inn fysisk voldt for at slike forhold skal være skadelige. Å isolere seg selv, fordi partneren din ikke stoler på deg, kan og vil være skadelig i lengden.

Tom

12.12.2015 kl.00:51

En fremmed som uoppfordret tar tak i rumpa på en jente han ikke kjenner på gata eller på et utested er langt over enhver strek. Det er på linje med å gi en ukjent person en bitchslap.

.Det finnes tilfeller der jeg synes det er tilgivelig, som feks om sidemannen blir vel amorøs utover kvelden etter noen akevittshots på julebord. Da trenger man ikke lage noen scene. Det skal likevel holde å si fra en gang. Kommer helt an på situasjonen.

Er man kledd utfordrende med et blikkfang av en kløft må man jo forvente litt oppmerksomhet. Det er jo gjerne derfor man kler seg sånn også. Normalt sosialt intelligente folk vet at det er uhøflig å glane. Skal sies at etter noen øl er ikke vi menn like flinke til å sjekke ut en kløft ubemerket lenger heller:)

Uansett bekledning eller promille er de sosiale grensene for hvor streken går de samme.

En mann

12.12.2015 kl.01:05

Stusser veldig over historiene i artikkelen her. Hvor i granskauen skjer noe så sykt? Hvor gamle er de idiotene som gjør slikt? Det koker i meg når jeg leser sånt. Hadde det vært min kone eller en av mine døtre som opplevde noe slikt, ville jeg brukt knallharde reaksjoner mot ugjerningspersonen, unyttet hvert minste lovlige mulighet mot dem.

Arve

12.12.2015 kl.01:41

Linn, takk for at du deler denne bloggposten. Sterk lesing. Jeg skjems av å lese innleggene til enkelte nettroll på denne siden, og håper du forstår at de aller fleste menn tar fullstendig avstand fra hva psykopatene lirer av seg. Ønsker deg en god julehøytid :)

victoria

12.12.2015 kl.05:03

Flott innlegg!:)

Btw "kkari" og "Kjolen var for kort" er 4chan nettroll

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.08:29

Arve: tusen takk! Ja, heldigvis er de fleste menn(esker) fantastiske! Følg gjerne fb-siden min for flere innlegg :) link i posten!

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.08:30

victoria: tusen takk!!

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.08:30

victoria: Følg gjerne fb-siden min for flere innlegg! Link i posten :)

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.08:33

Jallis: syns du det å rette fokus mot en aktuell, flott og viktig kalender er negativt?

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.08:33

Anonym: heldigvis er majoriteten av folk helt tipp topp!

Sveinulf

12.12.2015 kl.10:29

Hvorfor må kommentarene mine godkjennes før de kan publiseres, og hvorfor blir de ikke det?

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.11:09

Sveinulf: jeg vet faktisk ikke hvorfor enkelte kommentarene står som "ikke godkjent" mens andre publiseres umiddelbart. Har sendt spørsmål til blogg.no om dette.

Oddi

12.12.2015 kl.15:05

Kjolen var for kort:

For meg er det vanskelig å forstå at en ser på noen som en tøs fordi de kler seg slik mange av oss gutta liker det: Sexy.

For meg betyr det at jenta er selvsikker og tøff.

Enig i at en ikke skal skylde på mannfolk hele tiden. Det er nemlig ikke mannfolk som bedriver dette Linn beskriver. Det er drittunger uten dannelse og respekt.

"Kle dere som ekte kvinner så slipper dere dette" sier du.

Hva pokker skal eg glede meg til da da? Eg klarer faktisk se på de, synes de er deilige OG holde fingrene mine av fatet, alt på en gang.

"Å FORVENTE AT ALLE AHR VETT I HUET I FYLLA og samtidig tillate alkohol i butikkene.."

Her har du et poeng. Du bør vel snarest tømme ut alkoholen du måtte ha tilgjengelig. Kanskje du da slutter skrive slike tåpelige innlegg

"BITCH PLEAAASE!!"

Beklager, tror ikke det nytter å trygle engang for deg

Realisten

12.12.2015 kl.15:11

Når jeg leser denne bloggen, og ikke minst statistikken over andelen kvinner som opplever vold, lurer jeg på: hvordan lages denne statistikken? Hvordan formuleres spørsmålene? Mitt rent subjektive inntrykk, som jeg selvsagt vet at er nettopp subjektivt og ikke nødvendigvis sant, er at de fleste kvinner nesten aldri opplever slikt, men at et lite mindretall opplever det hele tiden. Jeg sier ikke at det er disse kvinnenes egen feil på noen måte, men jeg lurer på om psykopatmenn har en evne til å se seg ut ofre? De merker på første date hvem som ikke er typen til å forlate ham etter første slag?

Har du noen mening om det?

Realisten

12.12.2015 kl.15:15

Presisering av det ovennevnte: med "De merker på første date..." mener jeg ikke nødvendigvis bevisst. Kan like gjerne være en ubevisst tiltrekking. Så spørs det i hvilken grad denne tilbøyligheten også gjerlder ofrene (velge seg det gamle, kjente mønsteret), men det er vel et minefelt å mene noe om

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.15:18

Realisten: hei. Dessverre viser kampanjer som dette, som retter fokus mot vold og diskriminering, det motsatte. Veldig, veldig mange opplever ubehagelig ting. Mange forteller derimot ikke om det fordi de risikerer å få beskjed om å ta seg sammen, kle seg annerledes, tåle en spøk, ikke være så prippen etc.

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.15:19

Realisten: det er et veldig interessent spørsmål! Skal se om jeg finner noen psykologisk forskning om temaet!

Jonas

12.12.2015 kl.15:53

Totalt uakseptabelt at du har opplevd dette, og blir virkelig trist av å lese om slike svin av noen mannfolk.

Jeg tillater meg likevel å være noe kritisk til denne kampanjen. Ikke fordi budskapet ikke er viktig, for det er det definitivt, men måten det budskapet legges frem på. Det er fryktelig stigmatiserende overfor menn. I følge filmen vil man som kvinne bli kalt for hore. Javel? Hvordan kan man påstå noe slik? Hadde denne fortellerstemmen i filmen sagt noe som at "sjansen er stor for at jeg blir kalt hore", hadde saken stilt seg annerledes. Men her velger man å konkludere, som et faktum, at jenter som vokser opp vil bli kalt for hore. Det er en meget problematisk påstand. Videre fortsetter filmen med å fortelle om "drømmemannen" som plutselig blir voldelig. Igjen; dette er noe alle jenter, i følge filmen, vil oppleve. Dette er jo et gedigent paradoks når man i samme kampanje får informasjon om at 1 av 5 kvinner bli urtsatt for partnervold. Altså er 4 av fem ikke utsatt for dette. Likevel skal man altså forberede seg på at drømmemannen begynner å utøve vold??

1 av 5 er selvsagt fryktelig mye. Men her man også se på tallene. Dette betyr for det første at 4 av 5 IKKE opplever dette. Altså 80%. DET er mye det. Men det underbygger jo nettopp det at de aller, aller, aller fleste menn er snille og gode, som respekterer kvinner. Og det er også dessverre slik at en stor del av denne partnervolden blir utført av menn som kommer fra kulturer der det å undertrykke og mishandle kvinner er helt vanlig. Men dette er dessverre et tema man ikke har anledning til å ta opp, fordi da er man rasist. Det er sterkt beklagelig. Jeg skulle gjerne sett statistikken over hvor mange kvinner som blir utsatt for partnervold, fordelt på etnisk tilhørighet. Det vil nok dessverre aldri aksepteres å komme med en slik statistikk, men jeg tror mange ville fått seg en kraftig oppvekker.

Jeg lider med deg, og for det du har opplevd, og kjenner jeg koker innvendig når jeg leser om den drittsekken av en sjef du hadde, og dine kolleger. Du må virkelig ha vært uheldig med valg av arbeidsplass. Jeg har aldri opplevd noe slikt der jeg har jobbet, og jeg har mange års erfaring, på flere arbeidsplasser.

Jeg er svært bekymret over hvordan kvinner behandles i dag (Jeg har selv 2 døtre), og får vondt i meg når jeg tenker på hva de kanskje skal utsettes for. Men jeg er likevel sterkt uenig i måten denne kampanjen er utformet på, fordi den bidrar til å underbygge påstandene om at menn generelt sett er overgripere og voldsutøvere. Og er det det ikke nå, så blir de det ti slutt. Hvis mine døtre ser denne kampanjen, kommer jeg til å sette meg ned med dem å gjenta det jeg her har skrevet; nemlig at mennesker, også menn, i bunn og grunn er snille og gode, og at de ønsker dem alt godt. Så må man heller snakke med dem og lære dem å se signalene. Selvsagt skal man være skeptisk til menn som har et stort fokus på sexfiksert prat og humor. Selvsagt skal man være skeptisk til menn som omtaler andre mennesker nedlatende, og som behandler sine egne på en ille måte. Men dette trenger man ikke en slik kampanje til. Man trenger de rundt seg, sine foreldre og sine venner.

Og det er heller ikke slik at menn begynner å voldta og banke kvinner fordi de har fortalt grisevitser i sin ungdom, eller ledd av grisevitser i sin ungdom.

bjørn

12.12.2015 kl.16:23

Idiotiske Rosa bloggere. Stopp disse, avisen er snart blitt et Se og Hør blad

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.16:32

bjørn: Til info: Blogg.no er Nettavisens egen blogg-plattform. Siden er derfor ikke Se og Hør (som hovedsakelig skriver kjendisnytt) men en plattform for både nyheter og bloggere.

Dan

12.12.2015 kl.16:32

Jeg har selv ei datter, og søstre. Og jeg støtter denne kampanjen helt og fullt. For det den sier meg, er ikke at "alle menn er overgripere", eller at "alle menn er ansvarlige for det andre menn gjør", men at vi som menn, brødre, fedre osv kan være med på å gjøre en forskjell, ved å se på egne holdninger, tenke før vi snakker, sette grenser for hva vi akspeterer osv. Og ikke minst ved å være der for våre døtre (og sønner), bidra til at de har en sterk og positiv mannlig rollefigur i livet sitt. Jeg ser ikke at det er hverken nedverdigende eller stigmatiserende.

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.16:41

Dan: flott kommentar! Takk!

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.16:41

Jonas: syns Dan svarer veldig bra på mye av dette i sin kommentar :)

Realisten

12.12.2015 kl.17:43

Linn: Jeg tviler ikke på at veldig, veldig mange opplever ubehagelige ting av og til. Men du skriver om blod, brekninger, blåmerker og ribbeinsbrudd som om det er dette undersøkelsene handler om når de viser at svært mange kvinner har opplevd det. Hvor er alle disse kvinnene, er de så eksperter på å skjule seg, eller er jeg bare heldig som ferdes i miljøer der slikt ikke er regelen, men freak-event-unntak? Som flere andre menn påpeker over her: om det hadde blitt kjent, i mine miljøer, at en mann hadde gjort noe slikt mot en dame, hadde det vært sosialt selvmord. Han kunne like gjerne gått naken på jobb eller sagt i lunchpausen at han støtter Anders Bering Breiviks handlinger. Det er sosialt selvmord.

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.17:54

Realisten: det enkleste svaret er at ja; de er eksperter på å gjemme seg. Det er store, store mørketall. Det gjelder også partnervold den andre veien (fra kvinnen). Oslo krisesenteret er blant de som kan svare godt på dette!

Martin

12.12.2015 kl.18:01

Jeg har vært alkoholmisbruker i 15. Det er helgefylla og noe fyll midt i uka. Jeg har vært noen fester. Antasting og overgrep har jeg sett ved kun en anledning. Det var to unge menn som befølte en kvinne mens hun sov overstadig berusa. Jeg valgte å ikke si noe. Relasjonene (til han ene) var tette. Vi bor i et sted der alle kjenner alle. Jeg veide ulempene mot hverandre, og fant ut at det var best å holde kjeft, men de to unge mennene var ikke lenger like mye verdt i mine øyne.

Jeg har hørt om to tilfeller. I det ene tilfellet ble en venninne av meg befølt mens hun sov. I det andre tilfellet utførte en kvinne en seksuell handling på bror min.

Selv har jeg hatt et fåtall vakter på et sted som serverer alkohol; en pub. Det var ikke uvanlig at kvinner befølte meg i skrittet uten å spørre. Noen kvinner spurte først. Noen fikk lov. Andre fikk ikke lov. Men jeg var veldig overraska av hvor hyppig kvinner grep etter skrittet mitt.

Det går begge veier. Kvinner antaster menn og menn antaster kvinner. Det forsvarer likevel ikke handlingene.

Linn W. Rosenborg

12.12.2015 kl.18:25

Martin: les gjerne mitt nyeste innlegg :) Sier litt om det du skriver der. Takk for kommentaren din!

Realisten

12.12.2015 kl.19:27

Takk for interessant debatt.

Jeg har litt problemer med å anerkjenne krisesentrene som gode kilder. For å komme med en god sammenligning fra et helt annet fagfelt: jeg har hørt en sykepleier på en avdeling for mage- og tarmkirurgi si at det er ganske vanlig at unge mennesker har utlagt tarm. Det hadde hun jo sett så mye av. Kreft i magesekken også, helt vanlig blant unge, mente hun. Jeg tror at ingen av delene er vanlig. Men det lille fåtallet av unge mennesker som opplever det, havner hos henne. Hun får det vi i statistikken kaller en BIAS, en kraftig såden, på observasjonene sine. Jeg mistenker at krisesentrene også har en kraftig BIAS, i det minste i sine subjektive analyser - og ikke minst i sin bruk av kilder. De er preget av det utvalget kvinner som aktivt oppsøker dem.

At krisesentrene i tillegg velger å underminere sin egen troverdighet ved å stå på stands sammen med Ottar og dele ut flyers mot en film laget av en kvinne, basert på en bok skrevet av en kvinne, med nesten utelukkende kvinner som kundegruppe, fordi det hele var kvinnefiendtlig, er litt på siden av denne debatten - men det hjelper ikke akkurat på inntrykket.

Doff

13.12.2015 kl.00:02

"Velger å påstå at voldsstatistikken gjeldene for menn i hovesak dreier seg om annen vold enn partnervold." Velger å opplyse deg om at flere menn enn kvinner opplever vold i nære relasjoner. Barn opplevere og mer vold fra mor enn far. I usa har de og funnet at lesbiske forhold er mer voldelige. Vold er et samfunnsproblem ikke et kjønnsproblem.

Linn W. Rosenborg

13.12.2015 kl.00:53

Doff: jeg er helt enig i at vold er et samfunnsproblem fremfor et kjønnsproblem. Se gjerne mitt nyeste innlegg :)

Iselin

13.12.2015 kl.01:59

Kjære Pål!

Jeg hadde en gang en "venn".. Han var en søt og snill fyr som alltid stilte opp for meg. Jeg fortalte han at jeg satte pris på han som en VENN. En kveld når jeg var 20 år drakk jeg litt mye og sovnet på sofaen hos noen andre VENNER.. Der jeg lå bevisstløs i alkoholrus, godt påkledd i IKKE utfordrende klær, ble jeg avkledd.. Foran flere av mine "VENNER".. Du tok for deg som du ville.. Alle lo.. Men ikke jeg.. Jeg kunne ikke le, for jeg var bevisstløs og kunne ikke forsvare meg..

Hva gjorde jeg galt for å fortjene det!?

Kkari

13.12.2015 kl.02:53

du drakk deg full med mann det var det du gjorde feil. Menn er svin og det burde alle damer lære nå. Det går ikke an å være "venn" med mannfolk for alle vil knulle deg uansett hvor snill de virker. Hvorfor tror du homofile menn er så populære blant damer? Endelig kan de være venner uten at han prøver seg. Så håper jeg Iselin finner seg en snill mann en dag og ikke er ute og vifter med stompen som visse andre i denne bloggen. kremt hehe. FInn fred med deg selv og finn din plass på kjøkkenet istedet for å drikke deg sanseløs med de gode "vennene" dine som utnytter deg. Klem fra Kkari.

Thor

14.12.2015 kl.09:08

Du har en helt elendig sans for mennesker tydeligvis, og noe har gått helt skeis i din barndom. Du bør seriøst ta en titt på din dømmekraft av andre.

Linn W. Rosenborg

14.12.2015 kl.09:51

Thor: jeg slutter aldri å bli fascinert over enkeltes evne til å skylde på offer eller den som er utsatt for uriktige handlinger. Du bør seriøst ta en titt på tankegangen din.

Rolf-Eirik Høisæter

14.12.2015 kl.19:38

Inrømmer at jeg ikke leser "rosablogger" så ofte, men dette var flott og sterkt skrevet! Bravo! Selv om jeg som har tre døttre får litt vondt i magen av å lese dette. Er fornøyd med at ingen av mine kamerater ville brukt H-ordet om kvinner uansett omstendigheter. Ordet finnes ikke i ekte mannfolks vokabular.

Takk for en flott artikkel! :-)

Frode

15.12.2015 kl.16:44

Gidder ikke engang å lese all denne suppa, men har et lite innspill i farta til alle "rosa" og alle dere andre som er født med pikk, men prøver å ha mensen...Fhhh..Man kan bli sint av mindre! Slutt å pjatte! Det er jul snart, Se glad ut, hold din maskuline/feminine(er hun mer feminin enn deg??) Samboer i hånden og go shopping!! Ser deg ikke i Valhall!!

Linn W. Rosenborg

15.12.2015 kl.18:12

Frode: For en festlig kommentar. Les innlegget du, og prøv igjen.

Linn W. Rosenborg

15.12.2015 kl.18:13

Rolf: For en utrolig hyggelig kommentar! Følg gjerne fb-siden min og jeg lover flere slike innlegg fremover.
Ha en herlig kveld.

Arje

19.12.2015 kl.03:23

Volden i samfunnet begynner nok med vold mot barn, og der har dessverre kvinner et større ansvar enn menn: https://www.youtube.com/watch?v=gbiq2-ukfhM

Arje

19.12.2015 kl.03:33

...dessverre fordi kvinner synes å foretrekke å bruke feministenes falske statistikk for å kunne spille offerrollen og skylde på andre, heller enn å forholde seg til fakta, og ta ansvar for og eierskap over den volden de selv står for.

Trygve

20.12.2015 kl.02:40

Dette er kanskje det jævligste - og det viktigste - jeg har lest på noen blogg noen gang. Men jeg håper du vet at det overveldende flertallet menn der ute er skikkelige mennesker. Disse usle, nedrige grisene du skildrer finnes dessverre, men vi andre er mange, mange flere. Men denne virkeligheten er noe menn fleste ikke noen gang utsettes for eller bevisstgjøres om. Takk for at du sier fra.

Linn W. Rosenborg

20.12.2015 kl.18:48

Trygve: hei Trygve. Tusen takk for kommentaren din! Jeg håper du deler innlegget med noen av de samme ordene som du skrev her. :)

Balder

21.12.2015 kl.23:08

Latterlig historie. Det er et mønster som gjentar seg hele tiden og du skylder på alle andre. Ta lærdom av det du opplever og gå i deg selv så kanskje noe vil endres.

Jeanett

22.12.2015 kl.10:59

Kjære Linn. Tusen takk for at du deler så mye om deg. Jeg har liggi å lest alle kommentarene her og jeg ergres over og beklager at jeg ikke har drepende gode svar til dem alle. Men jeg vil si at jeg har den dypeste respekt for deg Linn som utleverer ditt innerste for de sakene som er viktige for deg og mange andre. Og jeg føler med deg og applauderer deg for all ignoranse og vederstyggelighet du må tåle som følge av det. Jeg tror forøvrig at kkari ikke er ei kvinne men en mann. Ingen kvinne med respekt for seg selv ,sine valg og rettigheter som menneske ville ment som "hun" gjør her. Feminisme for meg er å kunne ha valg og stå for dem og støtte andre kvinners valg, være seg å være på kjøkkenet el som eksotisk danser. Så lenge det var en eget valg som gjør seg lykkelig. Så derfor klarer jeg ikke tro på "hu" kkari.

Utover det Linn ønsker jeg deg en fin , gledesfylt og trollfri jul. ❤

Skriv en ny kommentar

hits