Luke nr. 7 - seksuell trakassering og bartender-skryt

Kjære sliten, ung, kvinnelig deltidsservitør (19)

Du forteller i Aftenpostens Si ;D at du som servitør opplever ubehagelige og seksuelle fremstøt fra menn mens du er på jobb. Du skriver om en konkret episode hvor du, i tråd med lovgivning og forhåpentligvis egen arbeidsbeskrivelse, nektet en overstadig beruset mann ytterligere alkoholservering. Du skriver at du gjorde dette med et smil, og at du som respons fikk uønskede seksuelle fremstøt fra mannens kamerat. Du skriver om klaps på rumpa og tilbud om sex i bytte mot penger da du ga klart uttrykk for at det ikke var ok. 

Du forteller videre at du varslet vakten om at gjesten var overstadig beruset, men at du unnlot å fortelle om den seksuelle trakasseringen. For du vet det, sliten, ung, kvinnelig deltidsservitør (19), at hendelsen du forteller om ikke er annet enn seksuell trakassering? Det er ikke humor (ikke engang dårlig humor), det er ikke klønete flørting og det er slettes ikke noe du skal trenge å tolerere. Jeg leser at du du ikke ønsket å fortelle om hendelsen fordi du var flau. Du er flau? Jeg har lest innlegget ditt mange ganger nå, og det er denne setningen som alltid gjør meg mest opprørt. Du er flau. En mann på alderen til faren din klapser deg på rumpa og foreslår å kjøpe kroppen din for en hundrelapp og det er du som er flau? Denne sannheten gjør mer med meg enn jeg gladelig innrømmer.

Hør. For et par år siden var jeg ute på byen i Oslo. Jeg husker ikke datoen, men det må ha vært høst, vinter eller tidlig vår. Dette vet jeg fordi jeg hadde på meg sorte strømpebukser under kjolen. Eller var det skjørt? Jeg husker ikke. Det jeg derimot husker er en sterk arm rundt livet og en bestemt hånd under kjolen (eller skjørtet). Det jeg husker er søkende fingre og at hjertet mitt stoppet. Midt på et dansegulv, omringet av folk og med en Corona i den høyre hånden frøs jeg til is i sekunder som føltes som minutter, før jeg kom meg løs fra grepet hans. Jeg snudde meg og fikk et kort glimt av ansiktet hans før jeg styrtet så fort det er mulig å styrte vekk fra et stappa dansegulv. Jeg løp ned til venninnene mine, fortalte kjapt hva som hadde skjedd før jeg rasket til meg jakken og rømte hjem. I ettertid har jeg dysset ned hendelsen flere ganger. Jeg har gjort den mindre enn den var og jeg har vært flau. Flau over at jeg ikke klabbet til svinet. Flau over at jeg ikke klarte å ta tak i en vakt og varsle. Flau over at jeg rømte. Flau over at jeg tok det så på alvor. At jeg ble så redd. Flau over hvor ekkel jeg følte meg etterpå. Jeg fortalte den påfølgende uken om hendelsen til en kamerat som kontret med at "herregud, det er ikke som om du ble voldtatt!" Nei. Jeg sier heller ikke at jeg ble det. Men følelsen av at noen tok tak i meg på den måten, med klare seksuelle baktanker er vanvittig guffent! Vissheten om at han, hadde jeg ikke hatt på strømpebukser, mest sannsynlig hadde klart å få fingrene sine et hakk videre før jeg kom løs? Den vissheten vippet meg totalt av pinnen. Følelsen av å ikke ha hatt kontroll over min egen kropp i noen få sekunder var helt forferdelig! 

Jeg skriver ikke dette for å sammenstille våre opplevelser, da de er veldig forskjellige. Det jeg prøver å si er at den flauheten svir så veldig, og min teori er at den forsterkes av vissheten om at det egentlig ikke er din flauhet. Det er hans. Det er han som skal være flau, og innerst inne vet du det. Samtidig klarer du ikke å unngå den snikende følelsen av flauhet og skam, og det kjenner jeg meg igjen i. 

Vet du hvem andre som bør være mer enn litt flaue, sliten, ung, kvinnelig deltidsservitør (19)? Alle som kommenterer at dette er noe du må tåle når du velger å jobbe i utelivsbransjen. Mange vil påstå at folk som er fulle på et dansegulv, og særlig om de er kledd i korte og stramme klær, må tåle klåfingra festdeltakere. Jeg er hylende uenig. Mange påstår at de som velger å flørte må tåle hva enn som kommer i deres retning. Mange påstår at et klaps på rumpa er noe du må ta med humor. De tar feil. Du skal ikke tåle dette når du er på fest og du skal ikke tåle det når du er på jobb. Jeg kjenner flere som jobber i utelivsbransjen fordi de elsker stemningen og livet, det betyr ikke at de godtar uønskede seksuelle tilnærmelser.

Så til dere som sier at denne jenta må tåle dette. Ville dere sagt det samme til deres datter, om hun fortalte at sjefen på call-senteret hadde klådd henne på rumpa? Eller når kunden på Rimi hadde prøvd å kjøpe seksuelle tjenester av henne? Nei? Hvorfor skal da de som jobber ute på natta tåle det?

Du vet, de som står og svetter bak en bardisk for at alle oss vanlig dødelige skal kunne sjangle hjem i tre-draget? De som har holdt kontroll på julebord-regningen til hele teamet ditt, tørket opp sølet til hun blide på regnskap og tatt i mot kjeft fra HR-sjefen fordi de kanskje missa litt på hvem som var først i køen. De som smiler, holder orden og serverer deg den shotten med tequila som vipper deg over i lala-land. De som garantert godtar litt for mange blunk og søta-kommentarer fra key account-manageren som koser seg gløgg ihjel med resten av lederteamet. 

Jeg vet med meg selv at jeg ikke godtar en ukjent hånd på rumpa eller noen andre steder på min kropp mens jeg står i barkø. Hvorfor i helvete skal de som jobber bak baren måtte tåle det? Fordi fylla har skylda? Virkelig? 

I adventskalenderens ånd vil jeg derfor si at det bak luke nr. 7 skjuler seg en velplassert high five og en stay strong til alle dere som jobber i utelivsbransjen! Dere er fader meg så rå, og neste gang jeg ser et eller annet slibrig menneske komme med kjipe tilnærmelser lover jeg å rette søkelyset på rett sted; nemlig på den som trakasserer, og ikke den som blir trakassert! 

Og jo. Så lover jeg at jeg og resten av jentegjengen skal opprøre oss som folk på lørdagens julebord. Scouts honor!

Likte du dette innlegget? Les mine ord om sjekking og kjønnsroller her og litt om likestilling her

Kjenner du noen som jobber i utelivsbransjen? Del dette innlegget med dem da vel? Jeg er sikker på at de har gjort seg fortjent til litt skryt!  

Følg meg på Facebook for mer advents-bonanza! 





19 kommentarer

Sveinulf

07.12.2015 kl.19:55

Selvsagt skal ikke servitører bli klådd på, det kan vi være enig i.Men er dette et stort problem i bransjen? Det er lett å trekke frem uheldige enkeltepisoder, men husk på hvor mange tusen som nordmenn som går ut på byen hver eneste helg uten at det oppstår uhelidge situasjoner.

Generelt synes jeg blogginnleggene dine bære preger av at nordmenn er noen forferdelig mennsker; hatere, rasister, voldttekstsforbytere alle sammmen.

Du som er feminist, hva med å skrive et innlegg om kvinneundertrykkelse blant våre nye landsmenn?

Jeg tror de generelt har et verre syn på norske kvinner enn det etniske norske menn har.

For å gi deg litt inspirasjon kan du jo lese denne morsomme saken:

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134

I fjor ble det anmeldt rekordhøye 161 voldtekter og 35 voldtektsforsøk i Oslo, der gjerningsmannen i over 70 prosent av tilfellene hadde bakgrunn fra et annet land enn Norge.

- Men hør nå, norske jenter klager over at utenlandske gutter gjør ditt og datt, men grunnen til at det skjer mange voldtekter er at norske jenter går nesten helt nakne! Det er som å si « kom her og knull meg», skjønner du?

- Men hvorfor angriper unge afrikanske menn norske kvinner?

- Sånt skjer av og til. Når vi drikker for mye og blir fulle hender det at vi overfaller dem, men hvis vi ikke drikker, angriper vi ikke kvinner - men respekterer dem, sier senegaleseren på noe gebrokkent engelsk.

Anne

07.12.2015 kl.21:57

OMG Sveinulf! Hvor ensporet går det an å bli? Dette handler ikke om deg, innvandrere eller menn generelt. Det handler om hvordan en og annen kjip mann eller dame kan få en bartender eller servitør til å føle seg skamfull selv om det er han eller hun som burde skamme seg over oppførselen sin. Det handler om seksuell trakassering. Veldig bra skrevet. Jeg tror mange av begge kjønn, både de som har jobbet i utelivsbransjen og ikke, kan kjenne seg igjen. Det gjør hvertfall jeg. Det er så viktig for ens egen selvrespekt å rope ut, plassere skammen der den hører hjemme. Det tok en liten stund i bransjen før jeg turte det.

Linn W. Rosenborg

07.12.2015 kl.22:00

Sveinulf: Hei. Ja, dette er et stort problem i norsk arbeidsliv generelt. Vet ikke om du fikk med deg kampanjen #jegharopplevd som dokumenterte dette i stor grad?

Resten av kommentaren din lar jeg stå ubesvart, men kan jo for ordens skyld støtte oppunder det Anne kommenterer.

Ha en fin kveld

Sveinulf

07.12.2015 kl.22:24

Jeg er enig i at seksuell trakassering er en uting og noe som ikke burde forekomme i arbeidslivet. Selvsagt er det synd på de det går utover.

Men er dette et alvorlig samfunnsproblem i Norge?

Da må man sammenligne det med noe, for eksempel antall rapporterte trakasseringer sett opp mot antall ansatte.

Hva er poenget med blogget? At det er synd på den som blir utsatt for seksuell trakassering? Det er vel ingen som er uenig i det. Skriv heller noe interessant og tankevekkende som får en til å reflektere, da blir bloggen mer interessant.

Linn W. Rosenborg

07.12.2015 kl.22:35

Sveinulf: poenget med innlegg som dette er å rette oppmerksomhet mot et tema. Som f. eks at det fortsatt er en tendens at det er den som trakasseres som skammer seg, og at det forventes (særlig i enkelte yrker) at man skal tolerere det. Dette er en del av adventskalenderen hvor det postes kortere og "enklere" poster med den hensikt å et positivt fokus mot noe. I dette innlegget: de som jobber i f. eks utelivsbransjen. Har linket til flere innlegg hvor tall og statistikker er med.

Et spm til deg: Vi ser alle både innlegg, artikler og reportasjer vi fnyser av - men det er da opp til oss selv hva vi gidder å klikke oss inn på. Det er mange som liker bloggen min, men smaken er som baken. At du syns den er noe ræl er en ærlig sak. Lurer dog på hvorfor du gidder å lese innlegg på innlegg, samt bruke tid og energi på å kommentere?

Jeanett

08.12.2015 kl.10:53

Kjære Linn! Takk for en blogg som jeg faktisk skjønner poenget med, gode innlegg og velplassert julekalender :) har ikke alltid skjønt blogger og dets pådrivere men denne har gjort meg interressert. Og engasjert! Det liker jeg! I dette tilfellet er jeg mer enn normalt berørt av emnet. Mange år i bar, og serviceyrker generelt, kjenner jeg igjen følelsen av å føle at jeg måtte akseptere de mindre trivelige tilnærmelsene. Jeg er på min side en flørtete person og en selger, men ikke for enhver pris. Jeg har stort sett hatt det fint i utelivet både på og av jobb. Og jeg har hatt mine teknikker for å komme unna de "verste". Som yngre var jeg ikke tøff nok og har nok godtatt mer enn jeg trengte, men det har også gjort meg smartere. Men de tilfellene jeg husker best er ikke på jobb i bar eller på byen. Det er i mitt eget hjem og på bussen. En bekjent misforstod min væremåte og valgte å komme inn på mitt soverom, som jeg ikke kunne låse i kollektivet der jeg bodde, mens jeg sov. Jeg våknet av det som ikke burde skje noen uansett tilstand, natur el kjønn. Det rakk ikke gå så langt, heldigvis, før jeg fikk hivd personen på dør. Jg gav meg selv real skyldfølelse før jeg bestemte meg for at Nei, det var ikke noe jeg hadde bedt om, lagt opp til el ønsket. Personen fikk vite mitt sinne og han var ekstremt lei seg, så det var enklere å tilgi. Andre gang, var jeg klinkende edru med min enda mer klinkende edrue, høygravide venninne på nattbussen på vei hjem etter konsert. Vi hadde litt poser og sånn med oss. Det var stappfullt og trangt og jeg prøvde passe på venninna mi og magen hennes. Først trodde jeg at noen av posene dreiv å krafsa meg litt uheldig sted, og flytta på meg men følelsen kom tilbake. Jeg tok min egen hånd ned og kom opp igjen med et relativt hardt tak rundt hånden til en tydelig påvirket mann som hadde pekt seg ut musa mi som varmestue. Jeg så inn i et ansikt som ikke var "tilstede" og som prøvde å komme seg unna. Jeg tenkte, her står jeg mellom masse mennesker, min gravide venninne, på en buss i bevegelse. Jeg kan ikke slå , for det hadde jeg gjort, hadde jeg hatt plass. Så jeg annonsert til hele bussen hva denne mannen gjorde og hele raden med afrikanske gutter bak meg ble ilsinte på mannen, så han kom seg fort som faen av bussen på neste stopp, hvor jeg påfølgende fikk unnskyldning på vegne av alle menn av en aldeles nydelig somalisk mann. Mannen som kom inn på mitt soverom er norsk, mannen på bussen var arabisk. Mine støttespillere på bussen var afrikanere, nordmenn, kvinner og menn. Jeg vet ikke helt hva jg ville med denne kommentaren men ikke et sekund skammer jeg meg over meg, min kropp, min personlighet eller mitt utseende. Det er ikke min feil el min skam å bære. Det er dem som gjør sånt mot meg, mot bartenderen rett før stenging, mot hun søte som flørter på vorspiel, mot hun som vil trygt hjem med Nattbussen. Jeg ville bare dele og takke Linn. Lenge siden jeg tenkte på dette, og det var fint å få sagt litt jeg også. Og det er til alle som ikke syns dette er et problem, eller et aktuelt tema; Alltid, Alltid et tema. Dessverre. Gleder meg til mer julebonanza Linn! Heia du! ❤💪

faktasynsing

08.12.2015 kl.11:26

Jeg håper disse innleggene fører til at færre skammer seg, og flere sier fra. Jeg har lagt merke til at flere gir beskjed nå enn før, og vi som jobber ute vil gjerne bli kvitt faenskapen. Jeg har skrevet mer om det her:

http://faktasynsing.blogg.no/1423753980_jenter_skjerp_dere.html

Barmaid

08.12.2015 kl.12:27

For sveinulf som spør om dette er et problem i bransjen så er svaret : JA!

Jeg har jobbet som bartender i mange år, og dette er så og si noe jeg opplever ca en gang i uken, og oftere i julebordsesongen. Det er en grunn til at ikke alle blir i denne bransjen lenge, du må tåle ekstremt mye: særlig som jente. Jeg har aldri opplevd å bli trakkasert så heftig, så mye av godt voksne, norske menn. Dette virker som en holdning blandt mange menn, at man kan være så ekkel man vil til de som serverer en øl.

Linn W. Rosenborg

08.12.2015 kl.15:40

Jeanett: shit. Takk! Disse kommentarene trumfer 10 stygge kommentarer!

Junkfoodjunkie

09.12.2015 kl.00:16

Det JEG reagerte på, da jeg leste den opprinnelige artikkelen, var egentlig at hun ikke gjorde jobben sin da hun serverte den personen som var "oppegående nok" mer øl. Siden han var kompis med ham som ikke skulle få mer, skulle heller ikke han fått mer. Hadde skjenkekontrollen vært der, hadde det blitt prikk.

Så kan du gjerne spørre hvordan i huleste jeg kan feste meg ved en slik uvesentlighet. Jo, det kan jeg fordi jeg ikke skjønner problemet. Det er sikkert fordi jeg er mann (det er i alle fall den vanlige reaksjonen), men jeg har jobbet i utebransjen i noen år, og jeg er godt vant med uønsket oppmerksomhet - som regel fra litt for fulle 40-50årige damer som synes det er kjempeartig å "flørte" med bartenderen eller vakten, men også enkelte overkåte menn som gjør det samme. Forskjellen? Jeg hadde aldri blitt flau, jeg hadde aldri holdt igjen om jeg måtte ha tilkalt en vakt, og jeg hadde gitt klar beskjed ganske kjapt om det var ubehagelig.

Jeg ser du sier at slikt må du IKKE tåle. Der er jeg uenig. Så lenge det er verbalt, og ikke går over i creepy/stalking/obskøniteter, så må man tåle litt når man står i en bar. Man må være relativt tykkhudet. Antallet kunder som blir forbanna når man nekter dem servering 30 sekunder over 3, kan være relativt høyt, og ukvemsordene er det mange av. Folk blir heller ikke spesielt happy når du tar fra dem de 3 ølene de kjøpte 3 minutter før skjenkestopp og ber dem om å gå hjem.

Berøring, derimot? Et klaps på rumpa? Slikt blir sjelden godt mottatt. Jeg synes fremdeles ikke jenta gjorde det riktige - om arbeidsmiljøet er så dårlig at hun ikke føler hun tør fortelle hva som hendte til vakten, så bør hun finne seg et annet sted å jobbe. Evt finne seg noen kollegaer, gjerne jenter de og, som er tøffe i trynet, og sier kontant i fra.

Det er kanskje deri det ligger litt og - de fleste jenter jeg har jobbet med i bransjen ER tøffe - nå har jeg for det meste jobbet steder der det for det meste er svartmetall-folk, tung musikk på anlegget, og jenta bak baren har som regel mer metall og flere tatoveringer enn folka foran baren. Men det betyr da ikke at de ikke sier i fra om noen ikke oppfører seg.

Poenget mitt forsvant litt, men jeg forsøker å si noe slikt som dette: oppførselen var uakseptabel fra mennenes side, men reaksjonen er for meg ikke forståelig. Det man gjør er enkelt å greit å si "sorry, folkens, men dere får ikke servering her mer. Gå nå, før jeg tilkaller vakten." Om de ikke går, så henter man vakten, og får dem kastet ut.

Kathrine

09.12.2015 kl.04:32

Til Sveinulf: Den linken du referer til er en fiktiv nyhetssak fra flere år tilbake. Get your facts straight!

Til junkfoodjunkie: Jeg jobber også i utelivsbransjen, gjort i en del år, og anser meg selv som en ganske tøff person. Du blir fort tykkhudet. Men det at man håndterer det på den "riktige" måten - slik du forklarer - betyr ikke at det ikke går inn på en.

Når du får bemerkninger av typen: åhh, du må være vill i senga. Eller; en stor gruppe menn begynner en diskusjon rundt ditt seksualliv og hva de tror du liker. Dette kan fort være menn som er 20-30 år eldre enn deg. Eller de som gir deg "jaktblikket" og spør hvor mye tips du har lyst til å tjene i kveld. Ja, det er fortsatt bare verbalt, men det er ikke lenger "flørting med bartenderen".

Du må være tykkhudet i utelivsbransken, det har du helt rett i. Du har rett og slett ikke noe valg. Men kvinner blir mer seksualisert enn menn, og må dermed være mer tykkhudet enn menn. Du må også huske på at menn kan ofte være mer pågående enn damer, og mer vulgære. Det virker det som du hadde noen erfaringer med?

Alle eksemplene, har skjedd, jeg sa ifra hver gang, sånt vil jeg ikke ha noe av. Noen ler det bort, for hvor stor autoritet har vel jeg, der jeg står, like gammel som datteren til mannen, og kjefter? Du må være tykkhudet, men du må også ha myndigheten - og den tror jeg du som mannlig bartender/servitør får lettere enn meg.

Men jeg er helt uenig med deg, du skal ikke tolerere alle verbale tilnærmelser - det er ikke lenger "flørting". Og i mine år i bransjen er det mange personer jeg ikke har snakket til, men bare ignorert kommentarene de kom med - det betyr ikke at det er greit - Men responsen fra de ufine gjestene kan ofte være ubehagelig. Disse komentarene kan komme fra folk som ikke er for fulle til å bli nektet servering, og komentarer som; Vi får ikke mere øl fordi servitrisa ikke tok en spøk, kommer fort. Men mitt seksualliv er min sak, ikke et diskusjonsemne på et bord med 10 voksne menn. Selv om jeg får betalt for å være på jobb.

Og til Sveinulf, disse eksemplene som jeg nevner, kom alle fra hvite menn som pusher 50. Ingen nye landsmenn. Det er kanskje ikke det samfunnsproblemet som får mest oppmerksomhet, men for oss som opplever disse situasjonene er det utrolig hyggelig at noen roper ut at det ikke er greit.

Så TUSEN TAKK for dette innlegget!<3

Linn W. Rosenborg

09.12.2015 kl.06:17

Kathrine: tusen takk for en viktig og god kommentar!

Sveinulf

09.12.2015 kl.18:04

"disse eksemplene som jeg nevner, kom alle fra hvite menn som pusher 50. Ingen nye landsmenn"

Ja, og så?

Det er veldig sjelden at etnisk norske og afrikanere går på de samme utestedene.

Så hvis du jobber på et utested der hvite nordmenn pleier å gå ut er det ikke så rart at disse

er representert blant de som plager deg.

Vi leser av og til om diskriminering av utlendinger på utesteder. Ja, det er ulovlig å diskriminere.

Men hvorfor gjør de som driver utestedene det? De er ikke rasister, kun opptatt av å tjene mest mulig penger

Hvis man ser litt objektivt på det, så er det bare tap for et utested å ikke slippe inn gjester. Hadde de oppført seg som andre gjester, så hadde de heller ikke bli nektet. Det er faktisk så enkelt.

http://oscarvalle.blogg.no/1435590807_den_ubehagelige_sannh.html

Les spesielt kommentarfeltene. Her får dere realistiske tilbakemelidnger på problemene med integrering

Problemene med steder med høy innvandrer andel er følgende:

1:De plager damene,mye mer en etnisk norske. Derfor slutter damer og gå til steder med mye utlendinger. Ingen damer? Ingen karer. Stedet går konk..

2:De slåss MYE mer en etnisk norske,grensen for vold er mye lavere. Dette skremmer betalende kunder. stedet går konk..

3:De drikker veldig sjeldent alkohol,de kjøper en brus eller lignende og generer derfor ingen inntekt. (Men de er ofte glade i rusmidler av annen sort...) De tar altså "opp plassen" til betalende gjester. Som igjen fører til dårlig business og stedet går konk.

Det er en grunn til at mange vestkantsteder går bra år etter år. Nettopp pga de ikke slipper inn for mange innvandrere.

Linn W. Rosenborg

09.12.2015 kl.18:17

Sveinulf: ironien i at du som beskylder meg for å være en så dum og nekete blogger henviser til akkurat den bloggen du viser til er bare så fantastisk festlig. Tusen takk for dagens lyspunkt!

Sveinulf

09.12.2015 kl.18:57

Bloggen i seg selv er ganske dårlig.

Det var egentlig kommentarfeltene jeg henviste til.

Kathrine

09.12.2015 kl.19:12

Sveinulf: Du sier i din første kommentar: Syns blogginnleggende dine genrelt bærer preg av at nordmenn er noen forferdelige mennesker. Du nevner rasister. I din siste kommentar sier du at det er ulovlig å diskriminere utlendinger på et utested, før du videre går langt i å forsvare hvorfor det blir gjort. Jeg føler du her bekrefter det du selv kritiserer forfatter for å uttrykke.

Grunnen til at jeg sier hvite menn som pusher 50, er fordi det fremstår for meg i dine kommentarer at du syns dette er et problem først og fremst blant våre nye landsmenn - og det er rett og slett feil. Du generaliserer alle våre "nye landsmenn", og setter de lavere enn norske menn - og det er feigt og noe jeg mener man skal holde seg for god til.

Til slutt: Arbeidsplassen min serverer kunder med mange forskjellig etnisiteter, det er ikke lenger slik at man har resturanter for hvite, og resturanter for fargede. Det er som du sier, ulovlig.

Sveinulf

09.12.2015 kl.19:44

Nordmenn er blant de minst rasistiske i verden. I India, Midt-Østen og Afrika finnes det langt større andel av rasister blant befolkningen:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2325502/Map-shows-worlds-racist-countries-answers-surprise-you.html

Jeg er ingen rasist. Jeg bare forklarer hvorfor noen av økonomiske årsaker prøver å (ulovlig) stoppe visse etnisititeter. Du kan i verste fall kritisere de for å være griske. Mennesker fra ulike folkeslag går dårlig sammen. Det ser vi i Oslo der innvandrere holder seg for seg selv og ikke deltar på dugnader, skolearrangementer etc. Egentlig ikke så overraskende. En 90-åring ville sannsynligvis mistrives på et rave-party hos en gjeng 18-åringer. En snekker vanker ikke på middager med næringslivesledere. Hvorfor skulle det da være slik at folk med skikker fra Somalia og etnisk nordmenn trives sammen? Like barn leker best. "Multikulturell berikelse" er bare tull som politikerne har funnet opp.

Jeg sier ikke at våre nye landsmenn er hverken bedre eller verre enn etnisk norske - bare annerledes. Derfor går de ikke så godt sammen med oss. Jeg bare konstatererer faktra, sier ikke at det er positivt eller negativt at verden er sånn.

Selvsagt har man ikke ulike restauranter for ulike raser. Men jeg obserer at visse type mennesker går på Theatercafeen og andre henger på Naboens Pub. På samme måte pleier folk fra Afrika å gå på visse utesteder, og nordmenn på andre.

Kathrine

09.12.2015 kl.22:15

Jeg er ikke enig med deg, og jeg kommer aldri til å bli enig med deg om dette. Du kan snakke om at like barn leker best, og komme med argumenter mot multikulturelle samfunn. Men den verden vi lever i, er ikke slik. Jeg syns ikke dette er negativt, og jeg mener at det er mye vi kan lære av hverandre. Men jeg er ikke interessert i en diskusjon rundt dette emnet med deg, der tror jeg aldri at vi kommer til å bli enige, så jeg avslutter nå. Let's agree to disagree. God jul, og vær snill med servitrisa på julebord :)

Sveinulf

09.12.2015 kl.23:41

Jeg skulle ønske jeg kunne være like optimistisk som deg. Mitt negative syn på multikultur er blant annet basert på statistikk (selvsagt finnes det unntak).

Her er litt lesestoff:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/En-innvandrerforskers-hvite-flukt-7742109.html

En innvandrerforskers hvite flukt

Jeg flyttet til Grorud med en idealistisk overbevisning om at jeg der ville bli kjent med folk med en annen bakgrunn, og at det ville være en interessant og nyttig erfaring. Da jeg flyttet derfra ni år senere, hadde fremdeles hverken jeg eller mine barn venner med innvandrerbakgrunn.

http://www.osloby.no/nyheter/18000-farre-etnisk-norske-i-Groruddalen-7183224.html

Hvert år tappes Groruddalen for 1.000-2.000 etnisk norske. Omtrent like mange ikke-vestlige innvandrere flytter inn.

Men nei, vi blir sikkert ikke enig så er ikke noe vits å diskurere.

Og forøvrig; jeg gir (nesten) alltid mye tips til servitøren. Aldri har jeg kommet med en negativ bemerkning heller, selv ikke hvis jeg har vært misfornøyd. Jeg tror de fleste servitører gjør så godt de kan og er serviceinnstilte.

God jul alle servitører!

Skriv en ny kommentar

hits