Min hund, mine regler!

Dette er et tema jeg kunne skrevet en hel roman om, men jeg skal fatte meg i (noenlunde) korthet. På dagens morgentur med Cava fikk jeg følgende servert av en tobarnsmor:

-hvis hunden din ikke takler barn er det kanskje ikke så lurt å gå på tur langs en skolevei.

Scenariet:

Jeg bor i leilighet på Sagene, rett ovenfor Myraløkka. Cava og jeg har vår faste morgenrutine som begår i å gå ut porten, langs veien bort til bussholdeplassen, over veien, en liten sving nedom Akerselva, opp langs Myraløkka og inn igjen. Ingen av oss er noe særlig gira på veldig lange morgenturer, da neste punkt på agendaen er vår store favoritt: frokost. I løpet av denne turen møter vi masse folk og hunder. Syklende sportyspicer, gående stresskofferter, foreldre med barnevogner, og barn på sparkesykler. Det er alltid mange som har lyst til å hilse på en liten snasen sak som Cava, og jeg svarer alltid det samme når folk spør.

-ja, hvis du har tid og hun har lyst.

Cava er en hund. Hunder er forskjellige, som oss mennesker. Noen hunder er typisk happy go lucky, koker over av entusiasme og glede, og hopper opp i fanget til alle de møter. Andre er mer reserverte, trives best med sin flokk og trenger litt mer tid i nye situasjoner. Det betyr ikke nødvendigvis at de er redde eller sinte, bare at de har en annen personlighet. En hunds personlighet er kompleks, og det er flere faktorer som spiller inn. Rasetypiske egenskaper, arvelige anlegg, sosialisering og trening, hjemmemiljø, eier/leder og individuelle forskjeller. På samme måte som mennesker har også hunder sin intimsone, og om en hund rygger unna er det et tydelig tegn på at du trenger deg inn i dens intimsone. Det er også greit å vite at små hunder gjerne har en større intimsone enn større hunder.

Cava har sin personlighet og sine preferanser, akkurat som deg. Cava elsker sine mennesker, men det betyr ikke at hun elsker absolutt alle hun møter på gata. Det Cava ikke elsker er når ukjente presser seg på henne. Liker du når ukjente presser seg på deg? Jeg kjenner min hund. Jeg vet hva hun er trygg på, hva som gjør henne utrygg og hvordan vi sammen kan gi henne en positiv opplevelse. I min verden hilser ikke du på min hund fordi jeg skal være snill mot deg. Du får hilse på min hund fordi jeg vil at dere begge skal få en hyggelig opplevelse, og bare hvis hun selv vil.

Jeg jobber hardt for at Cava skal bli trygg på barn, og når det kommer to barn stormende mot oss vet jeg at det er en setting hun er utrygg på. Når disse to barna i tillegg roper høyt og har armene i retning dachs trår jeg inn som trygg og leder og lar Cava søke dekning bak mine ben. Når dine barn, sinna mor, ikke spør meg om de kan hilse på hunden min før de stormer mot henne og er på god vei til å lene seg over henne, da sier jeg stopp.

-de vil bare klappe henne

-jada, det er ok, men hun er litt reservert overfor barn, så hvis dere vil hilse på henne må dere nesten ta det i hennes tempo.

-herregud (mor himler med øynene)

-kanskje dere kan hilse på henne en dag dere har litt bedre tid? (Henvender meg med et smil til barna)

-hvis hunden din ikke takler barn er det kanskje ikke så lurt å gå på tur langs en skolevei

Hva jeg skulle ønske jeg hadde svart:

-eventuelt kan du lære deg selv og barna dine litt om basic hundespråk, og hvordan man nærmer seg en hund? For det første så er det svært få hunder som liker at ukjente kommer stormende og lener seg over dem. Flaks for deg at den hunden de nå mer eller mindre angrep søkte bak meg for støtte, og ikke gikk til fullt angrep for å redde seg selv. Og sånn forøvrig - takk for å ha kastet oss et steg tilbake i den daglige treningen jeg konsekvent driver med for å gjøre hunden min mer trygg på barn! Drit og dra!

Jeg kjenner at jeg koker. Det skjer altfor mange ulykker mellom barn og hund. De aller fleste av disse ulykkene skjer ikke fordi hunden er sint eller slem, men fordi den blir presset og misforstått. Jeg husker fortsatt den dagen vår leonberger Classic glefset til slik at jeg måtte få en stift i panna. Det lille arret er en evig påminnelse på hvor skremmende det må ha vært for ham. Nytt hjem og en 4-åring som bestemte seg for å bruke han som seng. Han hadde jo godtatt det dagen før. Jeg er sikker på at Classic ga meg mange tydelige signaler på at han ikke var trygg eller komfortabel, og jeg har dårlig samvittighet den dag i dag og for å ha satt ham i en slik presset situasjon. 

Jeg er så takknemlig for at mine venner har barn som, fra de er små babyer, læres hvordan de skal være rundt dyr. Når jeg har venninner på besøk med småbarn er de mer opptatt av at barna ikke skal lugge Cava enn om hun bjeffer og vasker babyene i munnviken (som er et tegn på at de vil være venner og er underdanige). Samværet mellom Cava og disse barna skjer i trygge omgivelser (hjemme hos oss), i en naturlig setting og er nøye kontrollert. Utelukkende for å skape et godt samspill og gode situasjoner mellom barn og hund. En slik setting skapes ikke når ukjente kommer stormende og lener seg over hunden, som med sin høyeste stemme signaliserer at den trenger mer tid.

Det er min jobb som hundeeier og leder å sørge for et trygt miljø rundt min hund, og du kan bli så sur du bare gidder. Min hund prioriteres faktisk foran kose-lystne barn.

Følg meg på Facebook for å få innlegg rett inn i feeden!

Du er hjertelig velkommen til å følge meg på Instagram for hverdagsglimt og annet fjas.


Alle bildene i denne posten er spontan-knipset med iphone er ikke av ypperlig kvalitet, men de formidler budskapet jeg vil få frem. 

Cava og Edmund er jevngamle og møtes her for første gang. Jeg er usikker på hvem som er mest fascinert?


Cava møter min nevø Mathias (5) for første gang julen 2014. Her er Cava 4 måneder. Den absolutt beste måten å hilse på nye hunder er å sette seg på gulvet, gjerne med siden/ryggen mot hunden. På den måten kan de nærme seg på en naturlig måte, i eget tempo og uten å bli møtt med øyekontakt. Øyekontakt oppfattes av hunder som utfordrende, og er noe de gjerne unngår. Ett sekund etter at disse bildene er tatt hadde Mathias en fargeblyant mindre.

 Cava møter min kusine for første gang. Ypperlig eksempel på hvor lite som skal til for å oppnå total hengivenhet umiddelbart. Martine setter seg på gulvet uten å gi Cava noe særlig oppmerksomhet, annet enn et lite "ja jeg ser deg" og svusj - valp føler seg trygg på at dette er et flokkmedlem å stole på.

Cava på tur med Mathias. Merk at jeg alltid er sammen dem, og at de aldri går på tur alene. Ikke fordi jeg ikke stoler på dem, men fordi barn er barn og hund er hund.

 

 



 

 

 

95 kommentarer

marthe Dybdahl

26.05.2015 kl.10:46

Hei! Du har en super blogg med masse bra innlegg :) stå på videre også må du ha en super dag! Hadde vært veldig koselig om du tok en tur innom min blogg :)

silje

26.05.2015 kl.17:12

Så viktig, så utrolig viktig!

Vi har en hund som er reservert ovenfor barn og voksne. Spesielt mannfolk. Vi har jobbet mye med hunden, men mest med omgivelsene.

Hvorfor skal folk på død og liv henge over hunden når de hilser?

Ned på huk er fint for mindre hunder, men vår kommer da i i nesehøyde, noe han ikke liker med fremmede.

Og noe av det verste jeg vet er " vi har hund selv vi, så det går fint!"

Den naiviteten kan faktisk gå på livet løs.

Anne Grete E. Buen

26.05.2015 kl.20:42

Meget godt skrevet!!

Ann-Kristin & Ultra

27.05.2015 kl.09:08

Hei, ser at du har utfordringer når du har en liten hund, men til trøst, stor hund er like ille.

Hva med å bare si nei til hilsing på morgenruten? At man rett og slett ikke har tid om morgenen er som regel akseptert, selv av teite småbarnsmødre :). Lykke til med treningen :)!

Linn W. Rosenborg

27.05.2015 kl.09:45

Ann-Kristin & Ultra: hei. Ja, størrelse er uten betydning. Problemet oppstår når spørsmål om å hilse ikke kommer, og folk bare stormer frem. Da må man si nei på en litt annen måte. Lykke til med trening dere også!

Linn W. Rosenborg

27.05.2015 kl.09:45

Anne Grete E. Buen: takk!

Linn W. Rosenborg

27.05.2015 kl.10:09

silje: hei. Forstår godt hva du mener. Lykke til med treningen videre, og takk for at du leser.

Anne Beate

27.05.2015 kl.11:02

Meget godt skrevet. Har opplevd det samme mange ganger. Har hun med barna likt om noen har kommet mot dem i stor fart og hylt og sett ut som om han skulle tatt dem? Neppe!! Lykke til videre.��

Hedda:)

27.05.2015 kl.11:56

Hallelujah! Skulle ønske foreldre kunne lære barna sine hvordan det er trygt å hilse på hunder. Har ikke tall på hvor mange barn jeg har "oppdratt" når det gjelder dette. Barn som kommer hylende og stormende mot hunden. Har heller ikke tall på hvor mange ganger foreldre har blitt sinna på MEG fordi hunden min løper begeistret etter barn som først har hylt og løpt mot han, noe han oppfatter som lek (heldigvis), og dermed har reagert med å gjøre det samme; hoppe og løpe etter dem. (Dette var da hunden min var valp, nå har han lært seg å ikke løpe etter noen før han får lov.) Har mange ganger tenkt på hvor farlig situasjon dette kunne vært, dersom min hund var mer engstelig for barn. Dette irriterer meg grenseløst. Hver gang jeg leser en sak i media hvor det har gått galt mellom barn og hund tenker jeg mitt. Mest sannsynlig er dette mennesker sin skyld, og ikke hunden. Friske hunder har ingen ønsker om å skade barn.

Liv Katrine

27.05.2015 kl.11:58

Kunne ikke vært mer enig! Øver masse på kommunikasjon med hund selv, og det er kjempeinteressant! :)

Meg

27.05.2015 kl.12:03

Mitt barn, mine regler! Med fare for å bli oppfatta som unødvendig negativ her: Jeg opplever ofte at hundeeiere tror de har en så utrolig søt hund at barnet mitt helt sikkert vil hilse på ham, så derfor stopper de opp eller slakker de på båndet så hunden kan komme løpende bort til min skrakkslagne sønn. Hold dyret i stramt bånd! Jeg skjønner selvsagt det du skriver om, men situasjonen oppstår likevel oftest med motsatt fortegn, spør du meg.

Pelle

27.05.2015 kl.12:16

"Hund og barn - min hund, mine regler" Det du beskriver her er anarki. Har du andre anakistiske trekk?

Det er viktig for Norge som samfunn at alle følger reglene i samfundet, om det så gjelder dyrehold, trafikken, økonomi, osv.. Tenk litt på det, bli et bedre menneske :-)

Linn W. Rosenborg

27.05.2015 kl.12:17

Meg: heisann. Jeg er helt enig i at det skal tas hensyn til alle i det offentlig rom. Jeg syns selvsagt det er viktig å trene hunden til å ikke måtte hilse på alle man passerer. :)

Linn W. Rosenborg

27.05.2015 kl.12:24

Pelle: Hahah hva i alle dager? Så at jeg som hundeier tar det ansvar som gis meg gjennom norsk lov på alvor (at jeg er ansvarlig for min hund og dens handlinger) er å anse som anark? Moroklump.. Jeg er et relativt godt menneske, men takk. :)

Inger

27.05.2015 kl.12:53

Takk, tenk om alle hundeeiere hadde slik innstilling og at alle med barn lærte seg noen regler også. Barna skal ikke/ må ikke alltid komme først i alle sammenhenger.

Gry

27.05.2015 kl.13:04

Utrolig bra skrevet! Videresender linken til hundevenner. Selv har jeg en Finsk lapphund som er reservert mot barn og voksne som kommer stormende mot henne og skal klappe på hodet. Heldigvis har vi utelukkende møtt forstandige voksne som har forklart barna at "slik hilser man ikke".

leif morten songe

27.05.2015 kl.13:06

Helt enig i absolutt alt. Kan du vær så snill å skrive en helt lik post, men bytte ut barn som vil hilse, med hunder som vil hilse på hunder? Det irriterer meg grenseløst, at så mange hundeeiere tror at min Gordon Setter vil hilse på alt og alle av bjeffende, siklende, logrende , hoppende, løpene eller gud vet hva slags hunder de alle er. Min hund hilser kun på de hundene jeg bestemmer. Ingen hunder blir trygg av å hilse på 1000 forskjellige hunder i bånd (eller irriterende nok, uten!!) langs Akerselva.

Linn W. Rosenborg

27.05.2015 kl.13:09

Gry: Så bra at dere har gode opplevelser! Og takk for delinger.

Linn W. Rosenborg

27.05.2015 kl.13:10

leif morten songe: Heisann. Vet du hva, det kan jeg faktisk skrive om. Med glede. Jeg kan ikke fordra at andre bare slipper bikkjene sin bort til min hund - løse eller i bånd. "Han er bare snill" er liksom mantra. Utrolig irriterende.

Lars

27.05.2015 kl.13:48

Viktig tema, men du burde ha skilt den inn i to like viktige saker.

1. For pokker - ikke løp bort til et rovdyr. Dumme foreldre som ikke lærer barna vett rundt alle dyr. Hester kan bite, geiter kan sparke og hunder...ja. Nettopp. Og som jeg sa til min niese da hun var liten og hun og venninnene omringet min hund som da var 5 måneder gammel. "Vet du hvordan han kan si at han er redd siden han ikke kan snakke? Når du ikke lar ham få rygge unna så er det eneste han kan gjøre å bite. Og vet du hvor hardt en hund biter?". Legg til litt barnevennlig forklaring av hvordan halvannet tonn kjennes ut sammenlignet med om bare èn av klassevenninnene sto på hånden hennes. Da gikk det inn. Enda verre er det jo med dyr man ikke kjenner og jeg får frysninger når jeg ser foreldre som tar med sin fremtidige bortskjemte unge rett bort til en hund i bånd utenfor butikken og lar spebarnet få stikke fingre i øyne og ører. Og hva skjer hvis hunde forsøker å få dem bort? Det kan ende i avlivning. Det er synd man ikke kan gjøre som en bekjent av meg gjorde da han så en far i dress som plasserte ungen sin på Harley-en hans uten å spørre. Han gikk resolutt bort og spurte hvilken bil som var hans, og satt seg på panseret på den. Men ber man folk holde seg unna hunden sin, så er det galt.

2. Det med hvordan man skal hilse på en hund man ikke kjenner er noe alle burde lære seg. Og jeg er nesten helt enig med deg, bortsett fra at jeg ikke synes man skal sette seg helt ned. Hvorfor? Fordi det er vanskeligere å komme seg unna om "noe" skjer. Selv går jeg i en ganske stor bue, som jo er et av hundens egne dempende signaler, før jeg kommer mot hunden med siden min mot den, som også er et dempende signal. Uten øyenkontakt setter jeg meg på huk med halve siden/halve ryggen mot hunden og armen som er mot den hengende rett ned. Til dags dato har jeg opplevd hunder som har kommet bort etter å ha snust litt, men som ikke vil bli tatt på - og det er helt ok. Jeg har opplevd hunder som har knurret og flekket tenner - og det er også helt ok. Og selvsagt har jeg opplevd massevis av hunder som omtrent har klatret på meg for å få kos og leke. Men jeg har i mine over 40 år, og sikkert tusenvis av hunder jeg bare *måtte* hilse på, aldri kommet i en situasjon der jeg har vært bekymret. Fordi jeg har fortalt hunden at jeg ikke er en trussel, og jeg har lyttet til hva den forteller meg. Og med så mange hunder vi har i dette landet burde folk flest lære seg slik. Det er et rovdyr uten språk. Greit nok at det er domestisert, men om noen holder på å pelle ut øyet på den, selv om den som gjør det kanskje bare er tre måneder gammel, så er det jo ganske naturlig at den biter. Tror jeg selv hadde blitt ganske forbannet om en ukjent, skitten barnefinger hadde boret seg inn i øyet mitt. Men da blir hunden avlivet...

Rant off! Jeg likte at du tok opp temaet - jeg måtte bare tømme litt selv også :p

Linn W. Rosenborg

27.05.2015 kl.14:45

Lars: Hei! Jeg er veldig enig med deg, og takk for god kommentar. Dette ble et innlegg hvor jeg ikke gikk veldig i dybden. Som du kan se på bildene av min nevø og Cava (gutten som tegner på gulvet) så skriver jeg der noen ord om å sitte med ryggen/siden til hunden slik at den kan nærme seg på en måte som er naturlig for den.

27.05.2015 kl.17:39

k

27.05.2015 kl.17:40

a

Marthine

27.05.2015 kl.21:10

Hei.

kjenner meg veldig igjen i det du skriver. har selv en dachs og den kan fort bjeffe på fremmede og virke sint. den liker ikke å hilse på fremmede som strekker hender ut og skal klappe. Hun må selv få lov til å lukte først. Dette kan få mange til å tro hunden er sint eller redd. Det er veldig irriterende at folk ikke forstår det at ikke alle hunder vil kose med alt av mennesker.

Flott innlegg.

May

27.05.2015 kl.21:17

Flott innlegg!! Kjenner veldig igjen personlighet og lynne til min egen lille firbeinte :)

PS: Prøvde å spille av videoen, men får bare opp "Denne videoen er privat."

silvia

27.05.2015 kl.22:44

For et utrolig bra innlegg!! Kjempe flott skrevet. Hilsen hundeeier som kjenner seg godt igjen :)

Karina

28.05.2015 kl.03:35

Heisann.

Utrolig godt skrevet. Hvor mange hundeeiere har ikke opplevd det samme som deg. Deriblant meg selv. Jeg har to hunder. En dvergdachs som nå er 17 år, men frisk og rask, og en blandingshund som er 4 år.

Dachsen har alltid vært snill og rolig, elsker unger og liker å hilse på folk. Men etter at hun ble rent ned av en stor hund liker hun ikke dem. Så når andre hundeeiere spør om hundene kan få hilse på hverandre sier jeg som det er, at hun ikke liker store hunder. Nå ser hun litt dårlig så jeg lar henne ikke hilse på så mange lenger.

Jeg elsker dachs. De er sjarmerende og godlynte. Dachs er en familievennlig hund som vanligvis elsker barn. Men hunder har ulike personligheter som oss mennesker. Men bare så det er sakt, dachs er en familiekjær rase. Så den som dachsen ser på som en av familien/flokken blir raskt godtatt. Mange dachser er som din Cava, rett og slett ikke intresert i å hilse på fremmede som kommer hylende imot. Fordi den blir usikker og utrygg. Da er det eierens rett og plikt til å si ifra.

Merk også at dachs er en jakthund og en varsler. Så det er vanlig at dem bjeffer en del. Min andre hund er mer av den nervøse arten. Hun liker ikke barn og voksene hun ikke kjenner. Så for å beskytte henne og folk sier jeg alltid nei når di spør om å få hilse på. Men andre hunder liker hun godt. Men jeg lar alltid hilsingen skje på hennes premisser. Så jeg sier det er greit om hun vil.

Dessverre er det mange som ikke tar hensyn og ikke kan tolke hundens signaler. Og dermed skjer det at hunden biter fordi den føler seg truet eller usikker. Hvem må ta straffen for det? Jo hundeeieren. I verste fall kan det ende med avliving. Og eieren blir stemplet som uansvarlig som ikke har kontroll på hunden sin.Det som er så sykt urettferdig er at det ikke er hunden sin feil at den biter, for den bare handlet på instinkt. Men det er det ingen som ser.

Så folk burde tenke seg godt om før dem hilser på fremmede hunder og dem må respektere det når eieren seier nei. Ingen fortjener å miste en høyt elsket hund/venn og familiemedlem pga andres ubetenksomhet.

Takk for det du skrev. Det var på tide noen gjorde det.

Masse lykke til med dachsen din 😊

Dachs er en robust og frisk rase som lever lenge. Så du kommer nok til å få mange gode år med Cava 😅😄

Vanja Elin Pedersen

28.05.2015 kl.09:07

Fantastisk artikkel. Er medredaktør i "Apport", medlemsbladet til Salten Brukshundklubb i Bodø. Kan jeg får bruke artikkelen med bilder i neste nr av bladet?

marie

28.05.2015 kl.09:08

Hei! Linken til videoen fungerer ikkje. Står at den er privat? :) Kan du oppgje evt søkeord?

Linn W. Rosenborg

28.05.2015 kl.09:11

marie: Hei. Så rart, vet at andre har fått den til å fungere?

Linn W. Rosenborg

28.05.2015 kl.09:12

Vanja Elin Pedersen: Heisann. Så hyggelig å høre! Send meg gjerne en mail på linn.rosenborg@gmail.com.

Berit Nyhus

28.05.2015 kl.09:22

Veldig, veldig bra skrevet!!!

o2magasinet.no

28.05.2015 kl.09:38

For en nydelig hund du har! :)

Linn W. Rosenborg

28.05.2015 kl.09:53

o2magasinet.no: Tuuusen takk, jeg er selvsagt HELT enig!

Linn W. Rosenborg

28.05.2015 kl.09:53

Berit Nyhus: Tusen takk. Bare å følge med - det kommer mer. Se f.eks her: http://linnrosenborg.blogg.no/1432799234_min_hund__mitt_ansvar.html

Linn W. Rosenborg

28.05.2015 kl.09:54

Karina: Såå enig i det du skriver. Skremmende mange som ikke vet nok om sin rase. Skriver litt om det her: http://linnrosenborg.blogg.no/1432799234_min_hund__mitt_ansvar.html

Linn W. Rosenborg

28.05.2015 kl.09:54

Silvia: Takk! Følg med for flere slike innlegg: http://linnrosenborg.blogg.no/1432799234_min_hund__mitt_ansvar.html

Linn W. Rosenborg

28.05.2015 kl.09:56

Marthine: Hei. Trudde jeg hadde svart her - går litt i surr. Enig med deg. Det er mange om ikke kjenner de forskjellige rasene, og som ikke kan nok om hundespråk. Syns det er like irriterende med andres hunder som på død og liv skal bort å hilse. Skriver om det her: http://linnrosenborg.blogg.no/1432799234_min_hund__mitt_ansvar.html

Heihei

28.05.2015 kl.15:43

Åhh nå er jeg glad min labrador elsker alle mennesker, og kommer overrans med absolutt alle dyr/mennesker. men igjen; hadde ikke jeg vært vant med forskjellige typer hunder, kunne jeg fort ha stormet bort til dachsen.. Hvorfor? Fordi jeg er oppvokst med verdens snilleste labrador som underkaster seg andre, og som blir overlykkelig om den får hilst på nye mennesker.

Sånn sett forstår jeg barn og mor i denne sammenhengen. De forstår ikke hvordan en hund kan ha en annen personlighet. For de er hund, nemlig en hund, og tydeligvis etter deres erfaring; alltid glad og imøtekommende. Noen er soppas naive. Da må du bare si at "Hunden din liker mennesker og barn, men må bruke tid på å vende seg til nye inntrykk"

Men om du går på en vei der det ferdes en del barn, som vil hilse på hunden, bør muligens hunden din kanskje gå på kurs? Noe som ofte hjelper veldig mye :)

Linn W. Rosenborg

28.05.2015 kl.15:56

Heihei: Hei tilbake. Takk for kommentar :) Jeg er ikke helt enig med deg. Det blir litt som å si at siden du selv liker å prate med alle ukjente så er det fritt frem for å forvente at alle liker det samme. Jeg vandrer ikke akkurat inn i en skolegård, men gatelangs der jeg bor. Der ferdes alle mennesker. Hunden min er ikke redd og har ikke noe i mot barn, men hun er reservert overfor ukjente og vil gjerne bli møtt på egne premisser. Vi går på kurs, men da heller jakt- og blodspor enn kurs i å få en annen personlighet :)

Lise

28.05.2015 kl.16:33

Kjempefin blogg! Dette er et veldig viktig tema, for ofte så har det seg sånn at foreldre lar barna gjøre hva de vil med hunder, og tror/mener at hunden skal takle det. Akkurat som med oss mennesker så liker ikke hunder absolutt alt man gjør med de. Det er noe man burde respektere, istedenfor å si "den må jo tåle det". Den MÅ faktisk ikke tåle det. Hadde flere folk satt seg inn i hundens dempende signaler så kunne kanskje flere bitt vært unngått.

Husker veldig godt at en hund i barndommen min bet en venn av meg i armen. Dette skjedde fordi vi var alene med hunden. Vennen min klappet hunden på hodet, og hunden blunket på en annerledes måte, litt mer langsomt, Akkurat da trodde jeg hunden likte det, og koste seg.. men det den egentlig gjorde var å si ifra om at den ikke likte å bli klappet på hodet av vennen min, som den ikke var trygg på eller kjente. Det var selvforsvar, hunden hadde gitt masse advarsler på forhånd, som han trodde var helt tydelige.

Det står at videoen er privat, men utifra bildet å dømme så vet jeg hvilken det er. Den er kjempefin, og noe alle burde se. Kanskje du kan prøve å legge ut linken istedenfor? :)

Linn W. Rosenborg

28.05.2015 kl.17:04

Lise: tusen takk for fin kommentar. Jeg skal endre videoen - den er helt fantastisk.

29.05.2015 kl.12:57

Godt skrevet! Tror nok mange foreldre forventer at man skal la barna hilse på hunden uten å spørre og at hund og eier skal synes det er greit! Det er ikke greit! Jeg bruker som regel å si ifra hvis jeg får kommentarer, såpass "frekk" er jeg ;) hehehe. Mi er også skeptisk på barn som bare stormer mot henne, løpende, syklende eller på sparkesykler. Masse lykke til med treningen :D

Reidun Nordstrand

29.05.2015 kl.18:47

Sier bare AMEN!!!!

Jorunn

30.05.2015 kl.19:56

Overrasket over at noen lar barna gå bort, eller gjør det selv, uten å spørre først, skulle tro det var en selvfølge...

Jorunn

30.05.2015 kl.20:16

Kanskje det var en spontan reaksjon på at hun ble flau over egen fremtreden. Du vet, angrep er det beste forsvar.

Ove Eie

01.06.2016 kl.12:20

Hei

Men hvorfor har du kalt opp hunden etter en litt småharry vin..?

Synne

01.06.2016 kl.12:21

Bra skrevet! Fullstendig enig. Barn som skal omgås dyr må få en opplæring i hvordan det gjøres, og det er ingen andre enn foreldrenes ansvar at de får denne opplæringen. Blir provosert av å lese hva moren i situasjonen svarte deg, håper virkelig hun leser dette!

Astrid

01.06.2016 kl.12:28

Her traff du rett på spikeren. Mange som kan lære mye av å lese dette innlegget. Hatten av for deg!

Geriatriks

01.06.2016 kl.12:46

Dette er sikkert innvandrernes feil !!!!

(sånn... jeg lette og fant ingen kommentarer som hadde snudd rundt på alt og beskyldte innvadrere for at hunder er som de er så da ordnet jeg den biffen..)

Lars

01.06.2016 kl.13:48

Når folk bare går rett opp til min hund og antar at alle labradorer elsker alle mennesker og at alle labradoreiere synes det er helt fint at fremmede girer opp hunden man prøver å lære å være rolig sier jeg bare "Pass opp! Han biter!". Til dags dato er det ingen som har argumentert da...

Tommy

01.06.2016 kl.14:21

Hei!

Den satt. Her fant jeg jammen ikke mye å pirke på!

Hadde selv to hunder en periode, og det største problemet jeg hadde med dem, var å avlære uønsket adferd som hadde oppstått ved slike påvirkninger som dette.

Jeg har i årevis argumentert for at omgang med dyr, og hunder spesielt, burde være pensum i barnehage og -skole. Nettopp fordi man ikke kan stole på at foreldre er i stand til å se sitt ansvar i forhold til sin plass i samfunnet.

Takk for utblåsningen. Skulle ønske du fikk gitt det neket skikkelig inn - jeg vet om en snill og tålmodig godgutt på de evige jaktmarker som hadde smilt og logret til deg fra oven. :)

Thea

01.06.2016 kl.14:29

Ahhh - deilig at du skriver dette innlegget, og forhåpentligvis er det mange småbarnsforeldre som leser og forstår dette. I absolutt alle tilfeller hvor barn styrter mot min hund, eller foreldrene spør "er det greit?" når ungene allerede har hendene i trynet på bikkja så sier jeg konsekvent "Nei, han biter" bare for å få dem til å innse at dersom det hadde vært sant, så hadde kanskje ungen manglet en finger. Det er så utrolig mange fæle situasjoner som kunne ha vært unngått.

Baxter

01.06.2016 kl.15:27

At du kaller hunden din Cava, sier det meste her.

Lasse

01.06.2016 kl.15:37

Hold dyra deres i bånd dere så går dette helt greit. Mine barn får ikke lov til å nærme seg noen av deres skjøtere uansett. Opplevd det at dere hundeeiere er litt slappe når det kommer til hund i BÅND. Har flere ganger sparka alt jeg kan for å holde de unna mine barn. Mine barn. Mine regler. Holde udyra i bånd så går dette helt greit.

Marianne

01.06.2016 kl.15:52

Hei!

Jeg må innrømme at jeg sjelden er enig med deg, men denne gangen blogger du en skikkelig innertier! Kudos! Viktige poenger som svært mange mennesker kunne lært mye av! Lykke til til deg og Cava. :)

hilde

01.06.2016 kl.16:29

Hei, Jeg har baade hund og barn (5&8). Man maa laere barna sine at de ma sporre eieren og respektere svaret. Vi har naa en 12 aar gammel nervos Lhasa Apso, som har tatt sin stoyt med ungene (som han ogsaa elsker og beskytter), barn kan hilse paa han - men, det maa gjoeres paa hans premisser for han er en liten, forsiktig, nervoes liten kar som trenger litt tid aa varme opp ..

jessica

01.06.2016 kl.17:13

Til noen som skriver over her. Selv om DIN hund er verdens snilleste, hvordan er det da legitimt å si at alle hunder skal da være verdens snilleste?- blir jo litt som å si at du er oppvokst med en far som er verdens snilleste og derfor er alle menn dette - eller mor.

Alle individer er forskjellig og har helt ulik personlighet. Altså dette gjelder også en hund som er et individ.

Når du selv møter nye fremmede så gir man dem ikke en klem vell? Nei- man håndhilser og holdes litt vekk fra intimsonen, man holder ikke så mye øyenkontakt med fremmede heller.

Før dette over på en hund... så vil man være et steg nærmere til å forstå at alle er unike. Noen elsker å klemme fremmede andre ikke...

Trude

01.06.2016 kl.17:44

Helt enig ! Veldig godt skrevet !!

BareLurer

01.06.2016 kl.18:53

Din hund, men du må forholde deg til reglene som gjelder alle hundeeiere. Det er nettopp de som tror de er unntatt regler som til fulle viser at de IKKE er skikket til å ha hund. Det er f.eks. hinsides vett og forstand mange som tror at båndtvangen gjelder alle ANDRE hunder, men ikke deres egen...

Linn W. Rosenborg

01.06.2016 kl.18:57

BareLurer: leste du innlegget?

Karin

01.06.2016 kl.19:08

Flott skrevet :-)

AC

01.06.2016 kl.21:40

Hurra!

Endelig en som tar hunden på alvor. De kommuniserer ikke som mennesker.

Mine barn fikk vite fra tidens morgen at hunder ikke skulle oppsøkes direkte. Spør eier, sett seg på huk, vent!

Har man ikke tid til dette så styr unna.

Nå har vi hatt hund selv i ettertid, men dette var innlært lenge før.

Elin Beate

01.06.2016 kl.22:07

Helt enig med deg, hunder er forskjellige (dyr generelt) noen liker ivrige barn, andre nærmest hater unger. Selv vil jeg gjerne hilse på alle hunder jeg ser og møter, men jeg spør, jeg spør alltid om jeg kan få hilse på, hitills har jeg ikke fått nei som jeg kan huske, jeg prøver å sette meg på huk (de gangene som knærne mine orker det vel og merke) og jeg retter ut fingrene og åpen hånd og lar hunden få snuse, en gang fikk jeg til svar att, ja hvis den vil, men jeg lot den nå få snuse hvertfall, har også opplevd hunder hvor eieren napper i båndet for å få hunden vekk, enda den virker som den vil snuse, muligens enten fordi de skal lære eller att eier skvetter litt, kan ta en situasjon når jeg var hos vetrinæren sist, jeg var innom for å spørre om noe, men siden ingen satt i luka så benyttet jeg meg av toalettet, i det jeg er på tur ut, kommer ei dame med en gedigen hund, vet ikke om hun dro i båndet fordi den ikke skulle hilse, fordi den ikke liker andre mennesker eller fordi hun skvatt, men jeg sa hvertfall att det går bra, men kjente jeg ble en smule irritert, for att hun ikke kunne gi ett smil eller ett nick på att det var greit. Hun holdt den igjen så jeg kunne gå først, nede ved skranken så rygget jeg en del tilbake, for jeg tenkte hun skulle betale,men hun var like sur, og sa i en grinete tone att hun alt hadde betalt. Her prøvdet jeg bare å være hyggelig. Er vel bare ett tilfelle hvor jeg ikke spurte, før jeg lot hunden hilse på meg, men den kom litt bus på, var på samme vetrinærkontor, jeg var på tur inn, bak veggen satt en sur gammal gubbe med en nydelig goldenretriver, muligens blanding, jeg så jo ikke hunden, så jeg går jo bare inn døra og delvis vendt mot skranken, da plutselig hunden uten att jeg så den, kom rett mot meg, siden jeg selv har katter og jeg vet jo en hund kan kjenne den lukta, så lar jeg hunder som selv ønsker det få lov å snuse, det sto allerede noen der så jeg måtte jo vente på tur, jeg prøvdet å smile litt til denne sure fyren, men han bare dro til seg bikkja og holdt den godt inntil seg, er vel ikke min feil att han satt slik til att hunden kom helt bort til meg når jeg kom inn. Mens jeg ventet så sto jeg selvsagt å beundret denne nydelige hunden, som fargemessig var veldig lik moren til familiens første hund, som dessverre døde på grunn av livmorbetennelse, rakk aldri til vetrinæren for operasjon :'( Savner henne masse, hun var virkelig spesiell. Har selv blitt bitt av hund, men det var helt og holdent min egen feil. Det var en hund som familien tok til seg, blandingshund av hvem vet hva, den viste fra dag en av att den ikke likte min mor noe særlig, så var det en dag den lå og sov på fanget til min far, da jeg var slik en idiot som klappet den da, jeg tryglet mine foreldre om ikke å avlive den, da det var min egen idiotiske feil, mistenker veldig att den hunden var blitt sparket og slått av kvinnelig person, senere beit den også min bror så da ble det bestemt att den skulle avlives, veldig trist, savner den hunden også, men de har det bedre nå.

mikke

02.06.2016 kl.07:58

"-jada, det er ok, men hun er litt reservert overfor barn, så hvis dere vil hilse på henne må dere nesten ta det i hennes tempo."

Er nesten det jeg ville sagt hvis jeg rundt med deg i bånd Linn.

Hunden er som eieren heheee

Ståle

02.06.2016 kl.08:30

Hun moren der hørtes ut som et typisk bymenneske?

Jeg har en "be happy go Lucky" Labrador (mørk brun) som elsker ALLE. Dessverre hopper han en del. Innser at det er min feil at jeg ikke har klart å lære han av med det.

I tillegg er han, typisk nok veldig glad i vann, gjørme og sørpe.

Det hender ofte folk kommer bort og spør om de kan klappe. Da svarer jeg at "det er helt ok, men vær obs på at han hopper, og at han er litt skitten".

Noen takker da pent nei (høyst forståelig) mens andre så kjekt sier at "det gjør da ingenting, jeg er vant med hund".

Og så får de en aha opplevelse av hvordan det er når 35 kg med glad hund hopper overstrømmende opp på deg for å hilse, og hvor mye gjørme en labradorpels faktisk kan lagre....:D

Ståle

02.06.2016 kl.08:33

Forresten, er det ikke rart hvor mye vennligere alle blir når vi snakker om hund i stede for politikk?

Plutselig spiller det ingen rolle om man stemmer SV eller Frp, alle snakker rolig og vennlig til hverandre om sine hunder.

KR

02.06.2016 kl.09:00

Enig i det du skriver om hund, og det gjelder dyr generelt. Har selv katt. Katter har også ulike personligherer men generelt liker de enda mindre enn hunder at unger og voksne kommer stormende mot dem. Så sant de kan stikker de av da. Hvis en unge er hardhendt med en katt, og den ikke kan komme unna, er det stor riskio for at den vil bite og klore for å forsvare seg. Dette er det så altfor mange som ikke skjønner. For et par år siden var det her i byen avisoppslag om en far som med en kjepp hadde slått ihjel en katt som tilhørte noen andre fordi den såvidt hadde rispet litt i huden på drittungen hans. Katten var jo farlg, menten han. Tragisk.

Lars Christian Rød

02.06.2016 kl.10:28

Klabern. Alle må lære seg hundepsykologi fordi du vil gå tur med bikkja...

elisabeth

02.06.2016 kl.10:54

Hunder gjenspeiler sine eiere og deres følelser .

Føler du deg utrygg vil også hunden din føle seg utrygg .

Føler du at unger er veivende ,bråkete, og utrolig ubehagelige . vil også hunden din føle det .

Også igjen stille seg foran hunden for å ''beskytte'' hunden i en situasjon som ikke er farlig i det hele tatt for den. Du signaliserer at dette er farlig og at den må beskyttes.

Slutt å behandle hunder som om de skulle hatt et menneskelig sinn . de har ikke det og de er dyr selvom de er søte og små . Ikke sett dine egne følelser og tanker over på hunden for jeg skal love deg at det dere tenker ikke på samme måte .Du skader hunden mer ved å skjerme hunden for alt som kan være skummelt . Skap heller en sosial og glad hund ved å la den håndtere sånne situasjoner litt etter litt .

Alle som har hund BURDE sosialisere hunden med alt når de er små . altfor mange kjøper seg hund i stedet for å få barn (evt kan de ikke få det ) og setter status på hunden som et barn, Det er helt feil . Våkn opp og heller la hundene leve som en hund . du skaper bare mer problemer for hunden ved å forme den til et menneskelig sinn . Det er greit at det er din hund , men la den i allefall få leve som en hund burde .

Linn W. Rosenborg

02.06.2016 kl.11:29

elisabeth: hei. At hunden til en viss grad speiler eier er jeg enig i, men hunder er også forskjellige. Min hund er godt sosialisert, men jeg syns ikke hund skal presses inn i situasjoner hvor hun er utrygg. Da skal hun få ta sin tid så situasjonen blir en god opplevelse. Lurer nesten på om du ikke leste innlegget..? Du ber meg skape en sosial hund ved å la henne håndtere slike situasjoner litt etter litt. Vel, det er akkurat det jeg gjør når jeg stopper barn som kommer styrtende. Det er ikke "litt etter litt".

Jeg opplever ikke barn slik du beskriver, men det gjør mange hunder. Hunden min lever som en hund, den får riktig stimuli (etter hva rasens formål er) og den er totalt problemfri. Betyr det at den MÅ elske alle og hoppe lykkelig inn i alle situasjoner? Nei. Tro meg - jeg er våken, så å be meg "våkne opp" er unødvendig.

Øyvind

02.06.2016 kl.11:00

Hei

Veldig bra tema. Det er mye uvitenhet og myter rundt hunder, men faktum er at de faktisk er hunder. Det er alt for mange som menneskeliggjør dem. Men de er fantastiske familiemedlemmer da.

Også tror jeg det er viktig at vi hundeeiere ikke lar oss irritere av uvitenhet. De vet jo ikke bedre...

Det er mange som mener verden skal innrette seg etter dem.

Hadde en guttunge (ca 5 år) i går som kom inn i gården for å klappe hunden mens vi var inne. Moren stod på nabotomten (ca 40 meter unna) å så på. Heldigvis er vår hund glad i alle som gir han litt oppmerksomhet. Jeg har aldri sett de før, så hvordan skulle de vite at det var trygt? Jeg så det heldigvis og fikk gått ut og passet på, men gutten var allerede hos hunden. Skremmende. Jeg gadd ikke si noe, jeg burde vel kanskje det, men...

elisabeth

02.06.2016 kl.11:00

Enkelt og greit .

Prioteringen burde være Barn-Hunder for alle som har litt vett ...

Dere forventer at alle foreldre skal lære ungene sine ditt og datt , men dere gidder ikke engang og sosialisere hundene deres til å venne seg til barn som er små og tenker veldig spontant . hva er det neste , burde alle foreldre gå med barna i bånd i tilfelle det kommer en hund ?..

Linn W. Rosenborg

02.06.2016 kl.11:31

elisabeth: for en rar kommentar. Klart min prioriterer er min hund-andres barn. Hvorfor skal alle barn ha rett til å hilse på alle hunder? Tøvete. Jeg sosialiserer hunden min masse. Leste du i det hele tatt innlegget?

Øyvind

02.06.2016 kl.11:08

Hei

Det utrolig bra at hunden får jakte og følge spor. Lykke til på trening og skitt jakt. :-) Så får "mor" lære ungene hvordan de skal te seg for hunder. Jeg mener man skal respektere hunder og ha respekt for hunder.

Madelen

02.06.2016 kl.11:25

Fantastisk skrevet! Endelig en som får uttrykt det jeg prøver å si når folk strekker hånden brått mot ansiktet til min hund.. Som forøvrig er en nervøs type.. Spesielt fint er det når de kommenterer:"det er bare en hund. Da får du avlive han". Det er ikke bare en hund, det er et liv, som jeg har ansvar for som eier og leder. Trist at ikke folk vet mer.

Øyvind

02.06.2016 kl.11:41

Elisabeth: Vi har ansvar for vår hund, ikke andres unger. Linn og min prioritering er helt samstemt, og for oss som skal bruke hunden til andre ting en å være dyrehage for daffe og ungekuede foreldre, korrekt.

Øyvind

02.06.2016 kl.11:45

Lars Christian Rød: Kan du ikke noe om hunder, hold deg unna eller spør, og respekter svaret du får. Vi hjelper gjerne til, men da får du høre etter. :-)

Eirin

02.06.2016 kl.12:07

Stor applaus til deg for døds bra blogg innlegg! :D Husker selv når jeg var liten 5år?, endte opp med å bli bitt av en collie , fordi jeg ikke respekterte at naboen klart hadde gitt beskjed at vi ikke skulle klappe henne uten at han var tilstede, det gikk jo alltid så fint når han var der? Heldigvis ble ikke denne hunden avlivet da hun ikke kom igjennom huden når hun bet, men tenk som 5åring å ha det på samvittigheten at hunden jeg hadde lekt, kastet ball, og kost med ble avlivet bare fordi jeg var så dum å ikke hørte etter på eier. Alle foreldre bør ta en alvor prat med ungene sine om hvordan man omgås med dyr. Har ikke hund selv, men jeg har hest...en gang når jeg var ute på leie tur så sa jeg ja til en barne familie at de kunne klappe henne, og før jeg visste ordet av det hadde pappaen satt ungen opp på ryggen til hesten, da var jeg glad for at jeg hadde en 18år gammel meget erfaren hest og ikke en 4år gammel uerfaren hest.

Petter

02.06.2016 kl.14:35

Bra skrevet!

Jeg er alltid glad når noen spør om de kan hilse på Alex (99% av tida får de ja). Alex gir mye energi og glede, og høffelige mennesker som spør om lov til å klappe lille gutten gjør dagen enda bedre :)

Xy

02.06.2016 kl.15:40

Feilen som ble begått her var å snakke kritisk til en småbarnsmor, om småbarna hennes attpåtil, og forvente et rasjonelt svar. Det er det aldri noen vits i å gjøre da en slik skapning aldri er rasjonell/objektiv.

Deretter, hva om de trollene hadde snublet over hunden, og hunden hadde bitt i refleks? Jo, da ville saken blitt vrengt dithen at "Hund angrep og bet små barn". Og hunden ville blitt avlivet.

Kanskje like greit å løfte opp hunden når sånne uoppdragne unger kommer stormende, for hundens skyld, om en har tid.

Daniel

02.06.2016 kl.16:13

Dette må vel komme i kategorien: "Bare må skrive det"

jeg har sett venner i parker med hundene sine og det er et fenomen at barn gjerne vil klappe på hunder. Også dem de ikke kjenner.

Men jeg har ikke registrert noen venner som har vært interessert i å gjøre en sak ut av det.

Det har kommet veldig mye bra i kjølvannet av moderne utstyr for å kommuisere med hverandre. Men gud bedre det har bidratt med sin andel av oppmerksomhetsøkende idioti

Geir Bjerkland

02.06.2016 kl.17:25

Enig med deg denne gangen også :)

Jeg hadde satt pris på om du satte dette kvinnfolk skikkelig på plass men det er for sent nå så sant du ikke treffer dem sånn plutselig en dag...

Jeg spør ALLTID eier om lov og sier eier ja så setter jeg meg på knærne altså i same høyde som hunden og lar hunden komme til meg og snuse og ikke jeg komme til den... Ganske enkelt egentlig....

Alle dyr som også inkluderer oss mennesker er alle forskjellige og jeg liker heller ikke fremmede som kommer innenfor det jeg mener er min intim sone,da får dem høre det....

Lilly

02.06.2016 kl.17:40

Helt enig. Din hund betyr dine regler. Desverre er respekt et tema her. En som stikker hånden borti en fremmed hund UTEN å spørre hundeeier først om det er ok, RESPEKTERER ikke hundeeieren. Selv er jeg super streng. Ingen får lov til å hilse på min hund uten at jeg godkjenner det. Båndtvang betyr også nettopp ordet båndtvang. Å innbile seg at en har kontroll på en løs hund en må rope på mer enn 1 gang er idioti. Hunder er levende vesener med instinkt. At hunden har gode sosiale antenner og oppfører seg hjemme, betyr ikke at den ALLTID vil oppføre seg ute. Å ha et realistisk syn på instinkt og barn er egentlig unødvendig å påpeke at vi hindeeiere må ha. Dette er et brennhet tema som trykker på knappene til både hundeeiere og foreldre, og egentlig alle som ikke har hund,som møter løse hunder. Å ta hensyn til folk uten hund, burde også være unødvendig å påpeke. Til syvende og sist må alle hundeeiere gjøre det de mener er riktig.

Irene Gjellestad

02.06.2016 kl.21:26

Jeg har blitt kløpet/bitt av hund to ganger, samt en gang skambitt (blod, legevakt, dramatisk) Min sønn har blitt skambitt en gang (blod, legevakt, dramatisk)

Alle gangene var uten provokasjon i forkant og uten at noen av oss viste noen interesse for de aktuelle hundene overhodet.

Jeg har selv vært knyttet til hund, hest, katt, fugler, og skjønner det der med følelser og aktelse for levende liv. Andres hunder vil likevel aldri bli viktigere for meg enn hver eneste en av bondens sauer, kyr, geiter og andre firbente. Hunder har fått høy status i samfunnet, men er og blir et dyr.

Et barn/familie som ikke har opplevd å være i kontakt med hunder kan ikke vite hvordan hundepsykologi fungerer, og hvordan man best skal opptre i forhold til dyrene. Barn er også impulsive og kan fort glemme det de kan ha lært. Barn har i tillegg krav på ekstra beskyttelse av voksne, og jeg tenker at dersom du velger å introdusere et dyr i menneskeverdenen, så er det ditt ansvar å se til at barn og andre (slike som meg f.eks.) kan gå trygt på tur uten å bli bitt av forbipasserende hunder som trår langt over streken inn i MIN intimsone, eller leke fredsommelig med kongler på en trapp, uten å bli filleristet og bitt til blods i hodet.

Menneskelige følelser for et dyr er fint og godt. Men det er en faktor som ser ut til å gå litt i glemmeboken i disse hundepoppis-dager: Hunden står langt under mennesket på rangstien, og slik skal og må det fortsatt være, etter min mening.

Å si fra om sin egen hunds egenskaper og utrygghet er imidlertid lov, så der er vi i det minste enige :-)

Tore

03.06.2016 kl.07:08

Altfor mange i dag moraliserer over andres valg og atferd. Småbarnsforeldre er ofte av de verste synderne her. Imdilertid finnes det et greit ord man alltid kan bruke. Ordet er Nei.

03.06.2016 kl.10:21

Enig det du skriver. Det finnes også et motsatt senario:

Jeg lar ALDRI mine barn gå bort til fremmede hunder. Jeg styrer det vekk om jeg ser en hund på gata. Så kommer det fra en litt såret eier "Den er ikke farli assa". Neida... Helt til den ikke er det lengre.

Hunder og barn som ikke kjenner hverandre bør holdes langt vekk fra hverandre.

Tom Jones

03.06.2016 kl.20:42

Jeg orker ikke hundeeiere som ikke respekterer oss som ikke er spesiellt glad i hunder men lar dem hoppe opp og stikke snuten sin inn overalt, lær hunden deres "folkeskikk" og følg reglene om båndtvng

Maria

04.06.2016 kl.10:14

Herregud, enda en hundeeier som personifiserer og tillegger hunden sin menneskelige egenskaper. Hvis du har så lyst på en unge så skaff deg en unge. Ikke kjøp en hund og forvent at resten av verden skal behandle hunden din som en person. Det er ditt ansvar å holde kontroll på bikkja. Ikke kom med noe svada om at barn må lære seg blablabla.

Typisk fucka-i-hodet hundeeier.

Tonje

04.06.2016 kl.14:30

Nok en fanatisk hundeeier. En hund er et verktøy og en kamerat, ikke barnet ditt. Du er kanskje en av dem som mener de burde skutt foreldrene til fireåringen og ikke gorillaen?

Linn W. Rosenborg

05.06.2016 kl.00:23

Tonje: Hei. Du har kommentert flere ganger med ulike navn. Sier litt om seriøsiteten. Snakkes.

Lena

07.06.2016 kl.15:47

Så fint å lese om en som også har det sånn, jeg har derimot en større hund som bare er 1 år, så nokså ivrig når hun møter andre hunder og litt reservert med andre mennesker, men er noe vi jobber med hver dag, nokså glad i barn (foreløpig bare babyer, siden vår er 7 måneder), men ber alltid foreldre be barna sine om å spørre først, er jo nokså skremmende å bli løpt ned av unger som skriker og hoier, kan fort gå gale veien siden hunden kan "leke" tilbake.

Men er fint du tar det opp! Og syntes du burde sagt det du skulle ønske du sa!!

Tommel opp ;-)

Antonov

15.06.2016 kl.19:33

I det offentlige er det ikke dine regler som gjelder,men allmenhetens ...ta avgudsdrittbikkja di og drit og dra dit peppern gror!!

Linn W. Rosenborg

16.06.2016 kl.11:20

Antonov: Hei. Og hvilke regler mener du blir brutt her? Fins det er offentlig regel som gir alle rett til å hilse på min hund? Fins det en offentlig regel som fratar meg retten til å råde over hva min utsettes for av stress? Ta rass-kommentaren din og drit og dra dit peppern gror.

Christian

23.12.2016 kl.18:20

Fin hund du har:)

Ønsker deg en god jul og et godt nytt år!

Skriv en ny kommentar

hits